به گزارش ایکنا، سهیل اسعد، مبلغ و فعال فرهنگی تبلیغی آرژانتینی، 5 مردادماه در نشست علمی «طلبگی؛ مسیر بیمانند» که از سوی مدرسه علمیه حقانی و به صورت وبیناری برگزار شد، با طرح این سؤال که برخی میپرسند که ما دنبال دانشگاه و تجارت برویم و یا حوزه علمیه؟ گفت: این سؤال و سؤالات مشابه، نشانه آن است که فرد فهم درستی از آینده و هدف زندگی خود پیدا نکرده است. هدف اصلی زندگی، بندگی خداوند است و اصل این است که به آخرت به صورت سالم و به سعادت ابدی برسیم و در دنیا هم زندگی خوب و سعادتمندی داشته باشیم.
وی افزود: دین تنها منظومهای است که میتواند سعادت دنیا و آخرت انسان را تأمین کند و انبیاء هم آمدند تا دین را در میان مردم پیاده کنند. حال امروز باید ببینیم که این دین چیست و کجاست و چه کسی آن را تفسیر میکند؟ از منظر ما مسلمین، قرآن و عترت دو منبع اصلی استنباط دین است، اما طوری نیست که کسی فکر کند قرآن را باز کند و بخواند عالم دین شده است، زیرا برخی با استناد به همین قرآن تبدیل به داعش و جریانات تکفیری شدهاند و ادعای دینشناسی هم دارند؛ پس منبع دین باید در جایی تفسیر و تبیین و با عقلی فهیم بیان شود که بتواند به سبک زندگی و تمدن تبدیل شود.
این پژوهشگر و مبلغ آرژانتینی تصریح کرد: بین منبع و نتیجه دین یک حلقه واسط وجود دارد؛ در دوره انبیاء، این حلقه واسط پیامبران بودند، در دوره ائمه(ع)، ایشان واسط و مفسر قرآن و سنت هستند و برای بعد از دوره غیبت هم که امام معصوم حضور ندارد، تدبیری اندیشیدهاند و آن رجوع به علما و فقها با ویژگیهایی است که در روایات بیان شده است. کسانی مانند امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی و شهید صدر، سیدحسن نصرالله و ... که الگوهای متعالی هستند. اینها همه فرزندان حوزه علمیه هستند.
اسعد اضافه کرد: بنده به خاطر دارم وقتی شیفته شخصیت سیدحسن نصرالله شدم و سخنرانیهای ایشان را گوش میدادم، علاقهمند به حوزه شدم و زندگی خود را در آرژانتین ترک کرده و به حوزه قم آمدم و الان بیش از 20 سال است که در مسیر طلبگی و تبلیغ دین و فعالیتهای فرهنگی در کشورهای آمریکای جنوبی تلاش میکنم.
سهیل اسعد بیان کرد: ما نمیگوییم فقط حوزه راه رسیدن به هدف است، ولی کسی که هدف اصلی زندگی، راه رسیدن به آن و دانستن تفاسیر و تفاصیل این راه را میخواهد، باید به صورت آکادمیک آن را در حوزه بیاموزد؛ اسلام مدرسه تربیتی است و باید شخصیت افراد را بسازد و اگر کسی خودش را در مسیر اسلام و عمل به آن قرار ندهد، مانند کسانی خواهد بود که فیلسوف و اندیشمند قوی هم شدهاند، ولی در رفتار گرفتار پراکندگی و تشتت هستند و مسیر خود را گم کردهاند.
اسعد تأکید کرد: خوبی حوزه در این است که انسان نه فقط زمینه هدایت خود را مییابد، بلکه زمینه هدایت دیگران را فراهم میکند؛ اهمیت و ثواب هدایت آنقدر است که در روایت بیان شده اگر فردی هدایت شود، برتر از آن چیزی است که خورشید بر آن میتابد. البته اگر مردم هدایت شوند حتی در دنیا هم مشکلات کم میشود.
این فعال آرژانتینی تصریح کرد: مشکل امروز جامعه بشری انحراف در سطح وسیع و تسلط احکام و قوانین و نظامات و سبک زندگی غالب مبتنی بر حیوانیت و خودمحوری انسان با تأکید بر تأمین شهوات و نیازهای غریزی است.
وی افزود: تجربه بنده این است که اگر بمیرم و دوباره متولد شوم و چندبار بمیرم و دوباره متولد شوم و باز قدرت انتخاب داشته باشم، باز حوزه را انتخاب خواهم کرد. توصیه من به دانشآموزان و کسانی که میخواهند هدف آینده خود را تعیین کنند، این است که در ورود به حوزه تصور نکنید رشته و مکان درسی انتخاب کردهاید؛ عظمت حوزه خیلی بالاتر از آن است که با دانشگاه قیاس شود. بنابراین اگر گفتیم حوزه یا دانشگاه و یا کار و حوزه، هیچکدام را درست نفهمیدهایم؛ حوزه انتخاب راهی برای هدایت خود و دیگران است.
وی اضافه کرد: ما مسئولیت داریم خودمان به کمال برسیم و دنیا را محلی برای تحقق تمدن الهی بنگریم و این تمدن در درجه اول نیازمند حاکمان الهی و مردم و فرهنگ الهی است؛ بنده به عنوان کسی که در حوزه و دانشگاه بوده و هم کار کردم و بازیگر تئاتر بودم و حوزه را هم تجربه کردهام، معتقدم که تفاوت حوزه با دیگر مسائل مانند تفاوت زمین و آسمان است.
سهیل اسعد اظهار کرد: برکات فردی، خانوادگی و اجتماعی زیادی از این مسیر دیدهام و طلاب غیرایرانی هم چنین تجربه مفیدی را دارند، لذا بیش از صدهزار طلبه از کشورهای دیگر با همین عشق و علاقه وارد حوزه شده و بعد از تحصیل عازم کشورهای خود میشوند تا به تبلیغ دین و معارف اهل بیت(ع) بپردازند و زمینه هدایت دیگران را فراهم کنند.
انتهای پیام