کارآمدسازی دولت مهم‌ترین گام تحولی دولت سیزدهم است
کد خبر: 3988286
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۷
علیرضا صدرا:

کارآمدسازی دولت مهم‌ترین گام تحولی دولت سیزدهم است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه گام دوم انقلاب گام تحول، جهش و جهاد اکبر است، گفت: در این وضعیت دولت سیزدهم باید به کارآمدسازی دولت به مثابه بزرگ‌ترین اقدام تحولی مبادرت ورزد و به عبارتی خود دولت باید تحول پیدا کند و اولین چالش این گام ساخت دولت اسلامی کارآمد است.

علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایکنا درباره شعار تحول‌خواهی دولت سیزدهم و الزامات این ‌تحول گفت: دولت سیزدهم اولین دولت قرن جدید و همچنین اولین دولت گام دوم انقلاب اسلامی است؛ گام اول گام زمینه‌سازی، رفع موانع و جهاد اصغر است اما گام دوم گام تحول، جهش و جهاد اکبر است.

وی افزود: در این وضعیت دولت سیزدهم باید به کارآمدسازی دولت مبادرت ورزد و این تحول بسیار بزرگی است. به عبارتی دولت باید تحول پیدا کند و اولین چالش این گام ساخت دولت اسلامی کارآمد است.

پنج ویژگی دولت کارآمد و تحول‌ساز

صدرا اظهار کرد: راهبرد دولت در این مسیر الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و چشم انداز تمدن نوین اسلامی است. همه اینها می‌طلبد که دولت به لحاظ تخصصی، علمی و تجربی قوی و کارآمد باشد و نمی‌توان افرادی را به صورت مستقیم از دانشگاه به مدیریت اجرایی آورد و به غیر از تخصص حتماً باید تجربه عملی هم وجود داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: مسئله بعد اینکه باید افراد متخصص را به صورت متناسب به کار گرفت و فرد را در جای مناسب قرار داد. همچنین باید بین مجموعه اعضای هیئت دولت انسجام و هماهنگی وجود داشته باشد، لذا تخصص، تعهد، تجربه، تناسب و هماهنگی اعضا، اجزای اصلی دولت کارآمد است و اگر این دولت چنین ویژگی‌هایی را داشته باشد می‌تواند گام بلند دولت‌سازی اسلامی و تمدن‌سازی نوین اسلامی را بردارد.

توجه دولت سیزدهم به هدایت نقدینگی به سمت تولید

وی اولین دستورکار مهم دولت سیزدهم را تهیه برنامه هفتم توسعه کشور دانست و گفت: دشمن در سال‌های اخیر تمام تلاش‌های خود را برای فروپاشی کشور از طریق تهدید، ناامنی و تحریم حداکثری و فلج‌کننده انجام داده که موفق نشده و به نوعی همه تیرهای دشمن به سنگ خورده است و این فرصت بسیار مناسبی برای دولت سیزدهم است. الان کشور چندان نگران تحریم‌ها و فشارهای دشمن نیست ولو اینکه ظاهرا نشان می‌دهند که به دنبال تداوم فشارها هستند.

صدرا ابراز کرد: مسئله بعد این است که با وجود زیرساخت‌های فراوان در کشور، تربیت نیروی انسانی زیاد و تولید نقدینگی بسیار زیاد همچنان مشکلات فراوانی داریم چون این نقدینگی به جای تولید به تقاضا رفته و به رکود تورمی منجر شده و مسئله کرونا بر شدت این رکود افزوده است. کشور حدود 100 میلیارد دلار از تحریم‌ها ضربه خورده و به همین میزان از کرونا آسیب دیده و فروش نفت در اوج خود حدود 50 میلیارد دلار بوده است اما به رغم این مسئله الان نرخ تورم از 44 درصد به 36 درصد رسیده و دولت سیزهم باید این روند کاهشی را تداوم دهد.

این استاد اندیشه سیاسی دانشگاه تهران اظهار کرد: همچنین بسیاری از کشورهایی که در یکی دو دهه گذشته نرخ رشد اقتصادی مثبت و بالا داشتند تنها به واسطه کرونا رشد منفی داشته‌اند اما ایران در وضعیت تحریم و کرونا براساس پیش‌بینی بانک جهانی در سال جاری به رشد 3.6 درصد می‌رسد. لذا دشمنان نه تنها نتوانستند کشور را دچار فروپاشی کنند بلکه کشور توانسته در مسیر بهبود حرکت کند.

یک توصیه به حجت‌الاسلام رئیسی

وی یادآور شد: البته متأسفانه به دلیل رویکرد تخریبی جناح‌ها نسبت به یکدیگر، یک سیاه‌نمایی در کشور شکل گرفته است اما امید می‌رود به دلیل هماهنگی مناسب بین قوا و ارکان قدرت در شرایط جدید این وضعیت تغییر کند. این مستلزم آن است که این نیروها تحلیل درستی از شرایط کشور داشته و برنامه لازم را برای دولت و رئیس‌جمهور تولید کنند.

صدرا تصریح کرد: توصیه من به حجت‌الاسلام رئیسی این است که اتاق فکرهای قوی از نیروهای علمی، کاربردی، راهبردی و با تفکر نرم‌افزاری تشکیل دهند که فقط متکی به ابزار و سرمایه نباشند. این دولت نقدینگی و منابع فراوانی دارد که فقط باید به سمت تولید هدایت کند و نیاز به این نیست که نقدینگی جدیدی اضافه شود. در این راستا باید کل نهادها و مجموعه حاکمیت دست به دست هم بدهند و کشور را از حالت رکود خارج کنند.

وی بیان کرد: اگر دولت سیزدهم بتواند سالی یک درصد نرخ رشد اقتصادی را بالا ببرد در سال چهارم می‌تواند رشدی در حدود 7.6 درصد را رقم بزند و لازم هم نیست شعارهای خیلی بزرگ بدهد. در کنار این دولت اگر سالیانه 5 درصد هم نرخ تورم را کاهش دهد و تورم را در سال چهارم به حدود 15 تا 20 درصد برساند هم تا حد زیادی مشکل اشتغال حل می‌شود و هم تولید کالا افزایش پیدا می‌کند و به جای اینکه مردم یارانه‌بگیر شوند مولد می‌شوند و این جهش و تحول در یک دوره چهار ساله کاملا میسر است.

انتهای پیام
captcha