روایت تلاش‌های حقوق بشری برای آزادی زکزاکی/ «دیگرسازی»؛ حربه نوین غرب علیه اسلام ناب + فیلم
کد خبر: 3988358
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
شجره در گفت‌وگو با ایکنا تشریح کرد:

روایت تلاش‌های حقوق بشری برای آزادی زکزاکی/ «دیگرسازی»؛ حربه نوین غرب علیه اسلام ناب + فیلم

رئیس انجمن اسلامی حقوق بشر اسلامی در لندن ضمن تشریح فعالیت‌های حقوقی و کمپین‌های این نهاد برای آزادی زکزاکی، «دیگرسازی» و تلاش برای بیگانه جلوه دادن مسلمانان در کشورهای غیر اسلامی را حربه نوین غرب برای مقابله با اسلام اصیل دانست.

به گزارش ایکنا؛ روز چهاردهم مردادماه در تقویم رسمی کشور روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نام گرفته است و مناسبت آن تهیه و تدوین اعلامیه ۲۵ ماده‌ای حقوق بشر اسلامی در این تاریخ است.

انجمن اسلامی حقوق بشر (Islamic Human Rights Commission) که دفتر آن در لندن است در سال‌های اخیر در زمینه احقاق حقوق مسلمانان در سراسر جهان فعالیت‌های بسیار ارزشمند و مؤثری انجام داده است.

آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه پس از حدود 5 سال حبس در زندانهای این کشور که در روز ۶ مرداد ۱۴۰۰ صورت گرفت، تا حد زیادی مرهون تلاشهای این نهاد حقوق بشری بوده است. این انجمن همچنین در زمینه دفاع از حقوق مسلمانان در هند و کشمیر، مسلمانان میانمار، اقلیت اویغور در چین و ملت مظلوم فلسطین بسیار فعال بوده است.

به همین مناسبت و در گرامیداشت سالروز حقوق بشر اسلامی، دکتر «مسعود شجره» رئیس انجمن اسلامی حقوق بشر در لندن در گفت‌و‌گو با ایکنا به تشریح مهمترین اقدامات این انجمن پرداخت و اهم معضلات حقوق بشری جوامع مسلمان در کشورهای غیراسلامی را تبیین کرد. 

شجره در ابتدا در تشریح روند زندانی شدن شیخ زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش معلمه زینت به فعالیت‌های این انجمن از ابتدای زندانی شدن شیخ تا آزادی وی پرداخت.

روند غیرقانونی زندانی شدن شیخ زکزاکی

وی گفت: پرونده شیخ زکزاکی، از سال ۲۰۱۵ که پس از حمله ارتش نیجریه به شهر زاریا و کشته شدن بیش از هزار نفر از طرفداران جنبش اسلامی نیجریه شروع شد شیخ زکزاکی به شدت مجروح شد؛ سه تن از فرزندان ایشان در این حادثه شهید شدند و خواهر ایشان در محوطه خانه سوزانده شدند و چشم شیخ زکزاکی در این حادثه آسیب شدید دید. در صورت ایشان ۳۸  قطعه سربی ناشی از گلوله و خمپاره وجود دارد که باید خارج شود؛ این سرب‌ها  وارد جریان خون  و باعث مسمومیت شیخ زکزاکی شده است. شیخ زکزاکی ناراحتی قلبی دارند و زانوهایشان نیاز به عمل جراحی دارد.

وی افزود: در سال ۲۰۱۶ دادگاهی در نیجریه شیخ و همسرش را تبرئه کرد و دستور داد به ایشان خسارت داده و به خاطر تخریب محل زندگیشان محلی برای سکونت آنها داده شود و این کار را به عهده دولت نیجریه گذاشتند اما دولت به این حکم بی‌اعتنایی کرد. سپس دادگاه استانی کادونا که جایگاه پایین‌تری داشت دستور به دستگیری شیخ داد و هر چند ماه یک بار دادگاهی تشکیل شد اما مرتب صدور حکم به تعویق افتاد. 

«دیگرسازی»؛ حربه نوین غرب علیه اسلام ناب /

تلاش‌های حقوق بشری در پرونده شیخ زکزاکی

رئیس انجمن اسلامی حقوق بشر در ادامه گفت: ما کمپین‌هایی را به راه انداختیم و یک گزارش حقوقی تهیه کردیم که به دادگاه بین‌المللی ارائه شد در آنجا پرونده‌ای باز شد که هنوز جریان دارد. دنبال‌کردن فرآیند حقوقی یکی از فعالیت‌های ما بوده است. فعالیت‌های دیگری هم داشتیم که یکی از آنها اعزام تیمی از پزشکان برای معاینه شیخ زکزاکی به نیجریه بود. سپس توانستیم مجوز خروج شیخ زکزاکی از نیجریه و رفتن ایشان به هند برای ادامه معالجات را کسب کنیم اما در هند با مشکلات زیادی روبه‌رو شدیم. کارشکنی‌های زیادی انجام شد و روند درمان موفقیت‌آمیز نبود و ایشان مجبور شد به نیجریه برگردد. ما همچنین پرونده‌ای را در اتحادیه اروپا باز کردیم. اینها فعالیت‌هایی بود که انجمن اسلامی حقوق بشر از آغاز این پرونده انجام داده است. 

 وی ادامه داد: در حقیقت ما این بار بسیار امیدوار بودیم که ایشان آزاد شود چون این دادگاه باید تصمیم نهایی را می‌‌گرفت. تمام فرآیندها و اسناد لازم برای دادگستری نیجریه تکمیل شده بود و آنها نتوانسته بودند هیچ مدرکی علیه شیخ زکزاکی ارائه دهند.

 وی افزود: این بار آنها هیچ راهی نداشتند جز اینکه اتهامات دیگری را علیه ایشان مطرح کنند یا ایشان را تبرئه کنند. برای همین یقین داشتیم که این دادگاه با دفعات قبل تفاوت می‌کند و به احتمال زیاد حکم آزادی ایشان صادر خواهد شد. صحبت‌هایی که با دولت نیجریه بود هم نشان از آزادی ایشان می‌داد.

شجره در ادامه گفت: یکی از مسائلی که خیلی به آن حساس بودیم این بود که پس از آزادی شیخ، وی را به سرعت از آن استان  خارج کنیم زیرا استاندار فردی خبیث است و هیچ معلوم نبود که در آینده نقشه دیگری را علیه وی اجرا نکند. الان باید برای معالجه شیخ  و همسرشان در خارج از این کشور اقدام شود. قصد داریم در این جهت برنامه‌ریزی می‌کنیم. از سوی دیگر پیگیر حقوق صدها کشته شده بی‌گناه زاریا و فرزندان شیخ زکزاکی هستیم و به دنبال پاسخگویی عاملان این کشتارها هستیم. 

گسترش نفرت‌پراکنی علیه اسلام در جهان

شجره با اشاره به غیرقانونی شدن فعالیت جنبش اسلامی نیجریه گفت: فرآیند حقوقی برای حل این مسئله هم در جریان است. متأسفانه فشارها علیه مسلمانان در سطح جهانی بسیار زیاد شده است. الان نه تنها در کشورهای جهان سوم بلکه در اروپا و آمریکا که خود را دموکراتیک می‌خوانند به دنبال محدود کردن فعالیت گروه‌های اسلامی هستند. حتی گروه‌هایی که به اذعان خود غربی‌ها هیچگونه خشونتی را در دستور کار خود ندارند تنها به خاطر ایدئولوژی اسلامی خود تحت فشار قرار می‌گیرند. در حال حاضر یک فضای نفرت‌پراکنی جهانی علیه اسلام ایجاد شده و اکنون به صورت آشکار این را اعلام می‌کنند.

فلسطین، نماد تقابل حق و باطل

شجره درباره مهمترین بحران‌های حقوق بشری جهان اسلام گفت: با بحران‌هایی روبه‌رو هستیم که بخشی از آن منطقه‌ای است اما برخی دیگر بحران‌های موضوعی هستند.

وی مسئله فلسطین را از مهم‌ترین اولویت‌های جهان اسلام دانست و گفت: این بحران بیش از هفتاد سال است که به وجود آمده و تنها مسئله سرزمین فلسطین نیست بلکه موضوع مبارزه بین حق و باطل است.

به گفته وی، مسئله اصلی، زورگویی و پایمال کردن حق است. این موضوع به عاملی برای ضربه‌زدن صهیونیست‌ها نه فقط به فلسطینی‌ها بلکه به کل جهان اسلام تبدیل شده زیرا تنها اسلام واقعی است که مانعی برای جنایات آنهاست. یکی از پشتیبانان اصلی حرکت‌ها و اقدامات اسلامی در جهان، صهیونیست‌ها هستند و این ثابت شده و مدارک آن در مراکز معتبر علمی همچون دانشگاه برکلی و مراکز دیگر ارائه شده است.

«دیگرسازی»؛ حربه نوین غرب علیه اسلام ناب /

شجره ادامه داد: در یمن، سوریه، میانمار، چین و کشمیر هم این بحران‌ها را می‌بینیم که همه اینها نشان‌دهنده شکل‌گیری موج اسلام‌ستیزی است و اینها صرفاً مسائل محدود منطقه‌ای نیستند و این روند در غرب تقویت و حمایت می‌شود.

وی تأکید کرد: کشورهای مرتجع عربی حتی بیش از غربی‌ها از اسلام می‌ترسند. عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی به خاطر ترس از اسلام است و آنها در اسلام‌هراسی شریک هستند. همچنین در سراسر هند و کشمیر می‌بینیم که نفرت علیه مسلمانان در حال شدیدتر شدن بوده و ریشه آن در همین نفرت‌پراکنی‌هاست.

دیگرسازی، حربه جدید غرب علیه اسلام

این فعال حقوق بشری افزود: در غرب با پدید‌ه‌ای به نام «دیگرسازی» روبه‌رو هستیم. یعنی مسلمانان را بیگانه تلقی می‌کنند و تفکرات آنها را غریبه و غیرخودی جلوه می‌دهند که باید از بین برده شود. قبلاً می‌گفتند مسلمانان خشن هستند اما در حال حاضر می‌گویند اگر مسلمانان خشونت هم ندارند ولی تفکرشان ضد ماست و باید جلوی آن را بگیریم. آنها از یک طرف مدعی آزادی بیان هستند اما عملشان کاملاً متفاوت است.

رئیس انجمن اسلامی حقوق بشر افزود: نگرانی ما از این است که این همه تنفرسازی علیه اسلام به جایی برسد که در بسیاری از کشورها گسترده و منجر به جنایات علیه مسلمانان شود. مانند زمانی که در سال‌های قبل از جنگ بوسنی تنفرسازی کردند. در آن زمان مسلمانان و صرب‌ها با هم همسایه بودند و فرزندانشان با هم ازدواج می‌کردند اما تنفر در جامعه به حدی بالا رفته بود که صرب‌ها دست به قتل عام هزاران مسلمان زدند. وقتی این تفکر در اجتماع گسترش یافت، در نهایت به آدم‌کشی منجر می‌شود و افراد جامعه فکر می‌کنند برای حفظ جان خود باید دیگرانی که با آنها هم‌فکر نیستند را از بین ببرند.

روایت تلاش‌های حقوق بشری برای آزادی شیخ زکزاکی/ «دیگرسازی»؛ حربه نوین غرب علیه اسلام ناب

شجره ادامه داد: در بحث بریگزیت تصوری در جامعه انگلیس به وجود آمده بود که اکثر جامعه معتقد بودند که غیر انگلیسی‌ها عامل بدبختی کشور هستند و معتقد بودند باید خارجی‌ها را بیرون کنیم و برگردیم به زمانی که خارجی بین ما نبود. وقتی مردم این دروغ را قبول کردند ضدخارجی می‌شوند و موجی از تنفر پدید می‌آید و مردم کارهایی می‌کنند که قبلاً درست نمی‌دانستند.

لزوم تعریف اسلام از سوی مسلمانان در غرب

شجره افزود: مسئله مهمی که الان در غرب با آن روبه‌رو هستیم این است که تصمیم گرفته‌اند اسلام را آنها تعریف کنند و اسلامی عرضه کنند که ربطی به اسلام واقعی ندارد و بعد مسلمانان را تحت فشار قرار دهند که باید مطابق با تعریف آنها از اسلام عمل کنند.

وی ادامه داد: مثلاً تونی بلر و بوش سعی می‌کردند تعاریف خاص خود را از اسلام به مسلمانان بقبولانند. یا مثلاً مورد اخیر حکم دادگاه اروپا در باره حجاب نتیجه چنین تفکری است. بنابر این حکم کسی که حجاب هم ندارد مسلمان است و حجاب لازم نیست. درست است کسی که دروغ بگوید یا دزدی کند هم از اسلام خارج نمی‌شود اما وقتی کسی به اسلام ناب عقیده دارد نمی‌تواند حجاب نداشته باشد یا مشروب بخورد. آنها این را منکر می‌شوند و برنامه‌ریزی می‌کنند که حجاب نباشد.

به گفته این فعال حقوق بشری متأسفانه مسلمانان اروپا نتوانستند به نحو شایسته پای ارزش‌های اسلامی بایستند. این ما هستیم که باید اسلام را تعریف کنیم و اسلام را طوری تعریف کنیم که شامل همه ضروریات دین باشد و ممانعت از واجبات دینی، ممانعت از آزادی دینی تلقی شود.

شجره افزود: باید ثابت کنیم که احتیاجات و الزامات دین ما چیست. مسلمانان معتقد باید این را تعریف کنند. یکی از تلاش‌های غربی‌ها این است که دین، سیاست و اقتصاد را از هم جدا کنند. آنها اسلام را طوری تعریف و تبلیغ می‌کنند که کسانی که مقید به واجبات هستند افراد عجیب و خطرناکی به نظر برسند. در حالی که ما می‌دانیم مثلاً مشروبات و قمار، حرام و گناه است و به عنوان یک مسلمان، این افعال حرام را مرتکب نمی‌شویم اما به کسانی که این گناهان را انجام می‌دهند کاری نداریم و به قول قرآن «لَکُم دینُکم و لِیَ دین».

وی ادامه داد: می‌خواهند مسلمانان را وحشی و عقب افتاده نشان دهند. مثلاً در موضوع همجنس‌بازی می‌گویند شما عقب مانده هستید در حالی که باید گفت شما در حال ترویج گناهی هستید که در زمان حضرت لوط انجام می‌شد پس شما عقب‌مانده هستید نه ما.

حفظ اصول اسلام، مسئولیت مسلمانان در غرب

رئیس انجمن اسلامی حقوق بشر ادامه داد: به نظر من مسئولیت مسلمانان در غرب مبارزه برای حفظ اصول و واجبات دینی و اجرای آنها است الان دیگر نمی‌توانیم ساکت بمانیم. باید دین خود را به نحوی شرح دهیم که نه از آن خجالت می‌کشیم و نه خشونت داریم. اگر آنها قبول ندارند نداشته باشند. ما نمی‌خواهیم آنها را به زور به سمت خود جلب کنیم آنها هم نباید اینطور باشند.

وی افزود: انجمن اسلامی حقوق بشر در انگلیس تنها ارگانی است که سه وکیل را در مجموعه خود دارد که به مسائل مسلمانان رسیدگی می‌کنند. این کافی نیست اما لازم است. الآن مثلا صهیونیست‌ها در اروپا روشی را پیش گرفته‌اند که کسانی را که از فلسطین دفاع می‌کنند مورد حمله‌های حقوقی قرار می‌دهند و یا به مسئولان محل کار آنها فشار می‌آورند که آنها را اخراج کنند و آبروی آنها را می‌برند؛ مثل کاری که با جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر انگلیس کردند.

ضرورت اتحاد مسلمانان برای دفاع از حق

وی ادامه داد: حتی به یهودیانی که مخالف اشغال فلسطین هستند می‌گویند شما ضد یهود هستید. ما  اگر الان نتوانیم از مدافعین حق دفاع کنیم بعدها کسی از حق دفاع نخواهد کرد. شماره حسابی را اعلام کردیم که دوستان، کمک مادی کنند چون با دست خالی نمی‌شود به دفاع پرداخت.

«دیگرسازی»؛ حربه نوین غرب علیه اسلام ناب  /

شجره افزود: من اعلام کردم که هر کسی که به خاطر دفاع از فلسطین در انگلیس هدف حمله قرار گرفته است از او پشتیبانی می‌کنیم. اگر به خودمان حمله کنند می‌ایستیم و اگر به دیگران هم حمله کنند از آنها دفاع می‌کنیم و با هم بر سر دفاع از حق متحد می‌شویم. اتحاد در جهت دفاع از حق باعث افتخار است. اگر مدافعین حق قوی شوند، حق قوی می‌شود. ما هر سال حدود 70 پرونده حقوقی داریم که 89 درصد از آنها را برنده شده‌ایم که این آمار خیلی خوبی است. خوشبختانه توانستیم بسیاری از حقوق موکلین خود را پس بگیریم. ما تنها ارگان مسلمانی هستیم که این فعالیت را انجام می‌دهیم و در حال خودکفا شدن در این زمینه هستیم.

رئیس انجمن اسلامی حقوق بشر در پایان گفت: در غرب درگیر جنگ فرهنگی و ایدئولوژیک هستیم؛ اگر ابزار مقابله نداشته باشیم شکست می‌خوریم؛ باید نهادهای بومی و متخصص برای دفاع از حقوق مسلمانان داشته باشیم.

گفت‌وگو از محسن حدادی

انتهای پیام
captcha