کتاب نویسنده فقید هندو درباره حضرت علی(ع) رونمایی شد / حکایت آقای «نات» تألیف می‌شود
کد خبر: 3988551
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴

کتاب نویسنده فقید هندو درباره حضرت علی(ع) رونمایی شد / حکایت آقای «نات» تألیف می‌شود

آخرین اثر دهرمیندر نات، نویسنده فقید هندی با عنوان «هماری علی‌(ع)» همراه با دو نسخه همانندسازی از مناجات و نثراللالی در هند رونمایی شد.

«هماری علی(ع)» نویسنده هندی رونمایی شد/ حکایت آقای نات تألیف می‌شودبه گزارش ایکنا از هند؛ مراسم رونمایی از کتاب «هماری علی (ع)» و دو نسخه همانند نثراللالی به خط منسوب به یاقوت مستعصمی و مناجات منظوم حضرت علی(ع) روز گذشته ۱۲ مردادماه با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی هند در رایزنی فرهنگی ایران در دهلی‌نو رونمایی شد.
 
سیدناصر حسین، نماینده پارلمان هند، علی چگنی، سفیر ایران در دهلی‌نو، محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو، مهدی خواجه‌پیری، رئیس مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور (به صورت مجازی)، علیرضا قزوه، وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو، پروفسور شاهد مهدی، رئیس سابق جامعه ملیه اسلامیه دهلی و عضو هیئت امنا دانشگاه همدرد، پروفسور عزیزالدین همدانی، رئیس سابق آرشیو ملی هند و کتابخانه رضا رامپور حضور داشتند.
 
پیش از این مرحوم دهرمیندرنات کتاب‌های «انوار عقیدت»، «هماری رسول» و «هماری حسین» را به همت مرکز تحقیقات دهلی‌نو منتشر کرده بود. این نویسنده فقید هندو چهار سال قبل به دیار باقی شتافت و این آخرین اثر ارزشمند تحقیقاتی او بود که به تازگی منتشر شده است.
 
علی چگنی، سفیر کشورمان در هند در این مراسم با استناد به بخش‌هایی از نهج‌البلاغه و نامه امام علی‌(ع) به مالک اشتر به تشریح نظام حکومت‌داری و مردم‌داری در اندیشه سیاسی اجتماعی علی‌(ع) پرداخت و سیره و سنت آن شخصیتی جهانی را بهترین الگو برای حکومت‌داری برشمرد.
 
وی در ادامه دهرمیندرنات را نابغه‌ای خواند که با وجود اینکه یک هندو بود، اما توانست به درستی به درک مکتب علوی و اندیشه‌های آن بپردازد و از آن شخصیت الگو بگیرد.
 
ناصر حسین، نماینده پارلمان نیز در سخنرانی خود در این برنامه با اشاره به مراودات تاریخی و تعاملات فرهنگی و دینی ایران و هند گفت: کتاب هماری علی (علی ما) و شخصیت و اندیشه‌های دکتر دهرمیندرنات حاصل آمیختگی و تعامل فرهنگی و دینی اسلام و هند است و در طول تاریخ گذشته عارفان و صوفیان مسلمان با بهره‌گیری و ترویج اندیشه‌های بزرگانی، چون علی(ع)، مکتب عشق و محبت و صلح را در جامعه ترویج کردند.
 
«هماری علی(ع)» نویسنده هندی رونمایی شد/ حکایت آقای نات تألیف می‌شود
 
محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو نیز با اشاره به شخصیت فرامذهبی و فراقومی امام علی‌(ع) اظهار کرد: جایگاه والای انسان در اندیشه و سیره عملی امام علی(ع) و عدالتخواهی آن حضرت، جاذبه‌هایی بود که در طول تاریخ گذشته اندیشمندان غیرمسلمان را به این شخصیت برجسته اسلام جلب کرد.
 
وی افزود: دکتر دهرمیندر نات، نویسنده هندو مذهب نیز که عمر خود را صرف تألیف آثاری در معرفی شخصیت پیامبر(ص)، امام علی(ع) و اهل بیت رسول(ص) کرد. پیامبر(ص) و اهل بیتش را متعلق به بشریت می‌دانست و در زندگی شخصی خود نیز از آن‌ها الگو می‌گرفت.
 
ربانی ضمن تشکر از خدمات ارزشمند مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور در احیاء میراث اسلامی، آشنایی و الگوگیری از اندیشه‌های امام علی(ع) را نیاز امروز جوامع بشری دانست و تصریح کرد: فرهنگ همزیستی و درک متقابل مسلمان -هندو که دکتر دهرمیندر نات مروج آن بود، مبنایی برای تعاملات در جامعه هند خواهد شد.
 
مهدی خواجه‌پیری، رئیس مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور نیز در ارتباط تصویری درباره عظمت مولاعلی‌(ع) و سترگ بودن کار دکتر دهرمیندرنات به معرفی نسخه‌های همانند نهج‌البلاغه، نثر اللالی و مناجات امام علی‌(ع) پرداخت که از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه‌های هند، ترکیه و برخی دیگر از کشور‌هاست.
 
علیرضا قزوه نیز در ادامه این مراسم به ذکر خاطراتی درباره دکتر دهرمیندرنات و مراحل چاپ آثار این نویسنده و شاعر هندو پرداخت و یادآور شد: سه اثر مرحوم دهرمیندرنات در مرکز تحقیقات زبان فارسی و در دوره مدیریت وی منتشر شد و در یکی از سه سفرش به ایران همراه با شاعران ایران و جهان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.
 
«هماری علی(ع)» نویسنده هندی رونمایی شد/ حکایت آقای نات تألیف می‌شود
 
وی همچنین به تشریح شخصیت علمی و ویژگی‌های این نویسنده هندو پرداخت و اظهار کرد: دهرمیندرنات فردی بسیار زاهد بود. پدر ایشان نیز باوجود اینکه وزیر توسعه در دولت جواهر لعل نهرو بود، ولی از خودرو و خانه و امکانات دولتی استفاده نمی‌کرد. جالب آنکه با وجود هندو بودن، آن‌ها به شیوه مولاعلی(ع) زندگی می‌کردند و الگوی واقعی آن‌ها مولا علی(ع) بود. من با توجه به شناخت زیاد و ارتباط گسترده‌ام با وی کتاب «حکایت آقای نات» را خواهم نوشت که مطمئنم کتاب تأثیرگذاری خواهد بود. زیرا بسیاری از مدیران، مسئولان و حاکمان ما باید از این فرد و پدرش درس راستین انقلابی بودن و انسان بودن و علی وار زیستن را یاد بگیرند.
 
فرزند مرحوم دهرمیندرنات نیز گفت: پدرم عشق و علاقه وافری به شخصیت امام علی(ع) داشت و همواره ما را به خواندن آثار و درک کلمات و اندیشه‌های امام علی(ع) تشویق می‌کرد و سعی‌اش بر آن بود تا امام علی(ع) را به عنوان الگو در زندگی به ما معرفی کند.  
 
نمایش دو کلیپ از زندگی و شعرخوانی دکتر دهرمیندر نات در محضر مقام معظم رهبری از بخش‌های دیگر این مراسم بود و در پایان نیز کتاب هماری علی تألیف زنده‌یاد دهرمیندر نات و دو نسخه همانند نثر اللالی و مناجات حضرت علی‌(ع) رونمایی شد.
انتهای پیام
captcha