سهمم در انتخاب خادمان قرآن امسال اظهارنظر در مورد یک شخصیت قرآنی بود + فیلم
کد خبر: 3988573
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
عباس سلیمی:

سهمم در انتخاب خادمان قرآن امسال اظهارنظر در مورد یک شخصیت قرآنی بود + فیلم

مسئول کارگروه قاریان انجمن خادمان قرآن کریم ضمن تشریح فرایند انتخاب خادمان قرآن، گفت: در مورد کارگروه قرائت قرآن امسال نقش و سهم بنده اظهارنظر در مورد یک شخصیت قرآنی به نام استاد هاشم روغنی بوده است.

به گزارش ایکنا، عباس سلیمی، مسئول کارگروه قاریان انجمن خادمان قرآن کریم،(یکی از هشت کارگروه تخصصی انجمن) سیزدهم مردادماه در برنامه تلویزیونی زنده مصباح شبکه قرآن و معارف سیما به برخی نقدهای مطرح شده در مورد برخی انتخاب‌های بیست و ششمین مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، پاسخ داد.

وی به تشریح فرآیند انتخاب خادمان قرآن کریم پرداخت و گفت: اگر از ابتدای کار در همان بحث شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی، که بنده خیلی بر آن تأکید دارم، همه موارد برای مردم عزیزمان و جامعه قرآنی درست مطرح می‌شد، اساساً از این شبهه‌سازی یا التهاب‌آفرینی، که اصلاً در شأن قرآن، جامعه قرآنی و مردم عزیز ماست، نیست، جلوگیری می‌شد. ابتدا باید عرض کنم که ساختار این امر به فعالیت این کارگروه تخصصی یا دیگر کارگروه‌های انجمن خادمان قرآن برنمی‌گردد.

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: از برکات نظام اسلامی، همین تکریم قرآنیان است. انجام این مأموریت، مطابق قانون به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده است که عملاً این مهم از سوی معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه صورت می‌گیرد.

سلیمی بیان کرد: از اولین سالی که این کار انجام شد با اهتمام 30 نفره ادامه پیدا کرد تا سال 1394 یعنی قسمت اعظم انتخاب در دوره‌های مختلف صورت گرفته بود. در سال 94 بر اساس مأموریتی که معاون وقت قرآن وزارت ارشاد به برادر گرامی جناب آقای پورمعین، که ایشان هم زحمات فوق‌العاده زیادی در این رابطه کشیدند محول شد، قرار شد انجمن خادمان قرآن شکل بگیرد. این انجمن متشکل است از همه سروران و بزرگان من، که توفیق داشتند و به‌عنوان خادم قرآن انتخاب شدند، از مراجع عظام تقلید، اساتید، بزرگان علما، محققان، حفاظ، قاریان و هنرمندان و عزیزانی که در این زمینه خدمت کرده‌اند، بود. اولین مجمع عمومی این تشکیلات در سال 1394 در مشهد مقدس برگزار شد، آنجا پیش‌نویس اساسنامه‌ای به استحضار عزیزان رسید، تغییرات، اصلاحات و نقطه نظراتی را اعمال کردند و بالاخره این اساسنامه مراحل قانونی خود را طی کرد و در روزنامه رسمی کشور هم منتشر شد و حتی در سال‌های 97 و 98 یک اصلاحات و تغییرات دیگری را سروران بزرگوارمان در انجمن دادند و آگهی درج تغییرات هم نوشته شد.

مسئول کارگروه قاریان انجمن خادمان قرآن کریم بیان کرد: از سال 94 این هشت کارگروه تخصصی تشکیل شد که یکی از این کارگروه‌ها مبحث انتخاب قاریان را دنبال می‌کند و اصلا چیزی به عنوان رئیس در این کارگروه‌ها مطرح نیست و صرفاً بنده نماینده دیگر اعضای کارگروه قاریان هستم تا از جانب آنان در جلسات شرکت کنم و کسی به عنوان رئیس کارگروه اصلاً وجود خارجی ندارد. علاوه بر اینها این جلسات در معاونت قرآن وزارت ارشاد با مدیران کل که آنجا خدمتگزاران عزیز و زحمتکش هستند، تشکیل می‌شد و در این جلسات شیوه کار و فرایند، واقعاً به این صورت بود که جلسات تشکیل و بررسی می‌شد و اینگونه نبود که انجمن خادمان قرآن و این کارگروه‌ها کسی را به عنوان خادم قرآن انتخاب کنند، بلکه بر اساس مفاد اساسنامه که در فضای مجازی در دسترس همه عزیزان و بزرگوارانمان هست این کارگروه‌ها می‌توانستند، صرفاً پیشنهاد بدهند. علاوه بر این خود وزارت ارشاد، نامه می‌نوشت  و استعلام می‌کرد. عزیزانمان از سازمان‌ها و نهادها، افراد مختلفی که در این رابطه بودند، مطالبه می‌کردند، قرآنیان کشور اسامی را می‌دادند همه اینها وقتی که می‌آمدند یکی از جایگاه‌هایی هم که پیشنهاد می‌داد مثلاً کارگروه قرائت قرآن یا حفظ قرآن بود.

وی افزود: مجموعه اینها در جلساتی که عزیزان و بزرگواران داشتند، بررسی می‌شد و بر اساس اولویت‌ها یک تعدادی از سروران به عنوان خادم قرآن انتخاب می‌شدند، این فرایند کلی بوده که البته در دو سال اخیر با توجه به بحث کرونا این روند به این شکل پیاده نشد و به خاطر منع تجمعات، مقدور نبود. اگر مسئله‌ای بود به صورت تلفنی استعلام شد، آقایان اگر نظری داشتند نظر می‌دادند و در آن جمع مجدداً جمع‌بندی می‌شد.

وی در پاسخ به پرسش مهدی صفری، مجری‌کارشناس برنامه، مبنی بر اینکه از دید شما فرایند این دوره، کاملاً درست و بر روی ریل صحیح خودش قرار گرفته بود؟ گفت: من چنین عبارتی که همه کاملاً درست انجام شده و مسیر را طی کرده عرض نکردم. اتفاقاً یک نکته‌ای را باید بگویم که امسال به خاطر عارضه و کسالتی که یکی دو ماه است، درگیر آن هستم و منجر به بستری شدن در بیمارستان شد و دوره نقاهت را می‌گذارنم، توفیق نداشتم در جلسات ولو به صورت مختصری که تشکیل می‌شد، محضر سروران و بزرگان خودم باشم؛ فقط در یکی از روزها در مورد کارگروه قاریان چون من توفیق حضور نداشتم، استاد پورمعین تلفنی درباره جناب استاد هاشم روغنی که از پیشکسوتان و از قاریان عزیز و خادمان بااخلاص قرآن هستند از من استعلام داشتند، نظرخواهی کردند سؤال فرمودند که بر اساس بررسی‌هایی که کردیم یکی از اسامی که در اولویت است به عنوان خادم قرآن در رشته قرائت جناب استاد هاشم روغنی است، آیا ایشان مورد تأیید شما هستند؟ که من عرض کردم بله، جناب استاد روغنی صد در صد مورد تأیید بنده هستند، الان هم واقعاً شرعاً ایشان را تأیید می‌کنم برای این کار با این توضیح که اگر ما می‌گوییم جناب استاد هاشم روغنی، این به این معنا نیست که در کشور ما عزیزان، سایران، بزرگان به‌ویژه در شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها کسی نیست که عنوان خادم قرآن را مستحق باشد، اگر ما این محدودیت‌ها را در نظر بگیریم که از میان شاید بیش از دو هزار نفر عزیزانی که به عنوان کاندیدا، اسامی‌شان در ارتباط با انتخاب خادم قرآن الان در وزارت ارشاد وجود دارد و تاکنون دوستانمان موفق شده‌اند 270 تا 280 نفر از عزیزانمان را با این عنوان به جامعه معرفی کنند، یک مقدار به خاطر محدودیت‌های کمی و کیفی کار است. اگر سهمیه 10 نفر یا 15 نفر با  لطف دولت و سایر سازمان‌ها و نهادهای مربوطه افزایش پیدا کند، آن وقت قطعاً می‌شود هر سال تعدادی بسیار بیشتر را در رابطه با خدمتگزاران بااخلاص و بی‌توقعی که در زمینه قرآن خدمت می‌کنند، انتخاب کرد.

سلیمی در جمع‌بندی سخنش اظهار کرد: خلاصه مطلب در مورد کارگروه قرائت قرآن امسال نقش و سهم این حقیر همین اظهار نظر در مورد یک شخصیت عزیز قرآنی به نام جناب آقای هاشم روغنی بوده است.

وی اعلام معیارها و اطلاع‌رسانی در این باره را از ضروری‌ترین کارهایی دانست که در تمام زمینه‌ها باید صورت گیرد و عنوان کرد: اصولاً حق مردم و اقشار مختلف جامعه قرآنی است که ریز و درشت همه این موارد را بدانند و مطلع باشند و وظیفه دست‌اندرکاران از جمله انجمن خادمان قرآن، معاونت قرآن وزارت ارشاد و بقیه افراد، بنده و همه این است که این را کاملاً شفاف‌سازی کنند یعنی هیچ ایرادی ندارد و با جناب استاد پورمعین عزیز، صحبتی داشتم و به ایشان پیشنهاد کردم، ایشان هم استقبال کردند چون در تاریخ 24 مردادماه مجمع فوق‌العاده خادمان قرآن برگزار می‌شود و من از ایشان تقاضا کردم که در رابطه با این مجمع با رعایت همه پروتکل‌ها هم اصحاب رسانه دعوت شوند و هم منتقدین بزرگواری که همه‌شان از چهره‌های خدوم قرآنی دلسوخته، افراد واقعاً مؤثر و بزرگانی هستند که من به تک تکشان ارادت دارم و دستشان را هم می‌بوسم.

وی گفت: علاوه بر این دو محور شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی ما در بعضی از زمینه‌های دیگر هم از جمله افزایش سهم مشارکت بانوان در این رابطه و بقیه موارد باید کار کنیم و کلاً معتقد هستم در همه رابطه‌ها هر کاری که انجام می‌شود و حتی خوب هم انجام می‌شود می‌تواند بهتر از آنچه که هست انجام شود، امیدوارم که اگر عمری و توفیقی بود در تاریخ 24 مردادماه بتوانیم از نظریات همه عزیزان به نحو شایسته استفاده کنیم، ولی یک نکته را هم بگویم، دوستان عزیزمان چه برادر ارجمندمان استاد فقهی‌زاده، چه سایر اعضای محترمی که به راحتی به این سرورانمان اقتدا می‌کنم، افراد عادل، دلسوخته‌ و علاقه‌مند به قرآنیان عزیز هستند و همه اینها به‌صورت افتخاری این کار را انجام می‌دهند. همه این سروران آمادگی کامل دارند در اولین مجمع عمومی که تصمیمات جدید اعضای انجمن خادمان قرآن اعلام خواهد شد این مسئولیت و امانت و وظیفه‌ای که دارند، با طیب خاطر تقدیم سروران عزیز و منتخبان جامعه قرآنی کنند و البته هنوز هم تأکید می‌کنم کماکان بر ضرورت شفاف‌سازی و اعلام شاخصه‌ها و معیارها و اطلاع‌رسانی کامل و دقیق به جامعه قرآنی.

سلیمی در پایان سخنانش گفت: با توجه به اینکه این کتاب قرآن آمده تا افرادی مثل من را هدایت کند، کتاب هدایت و سعادت است و به تعبیر زیبایی که امام راحل داشتند، کتاب انسان‌سازی است، کتاب اخلاق است، اگر مشکلاتی هم وجود داشته باشد، چون هیچ کسی نمی‌تواند ادعا کند در دایره عصمت است و همه کارهای او درست است، ما می‌توانیم اینها را با بیان برادرانه‌تر مطرح کنیم، جایگاه معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عزیزانمان در انجمن خادمان قرآن مشخص است، پاسخگو هستند و در خدمت عزیزان، هیچ مشکلی نیست که در سایه گفت‌وگو و تضارب آرا حل نشود.

صوت کامل برنامه مصباح را در ذیل می‌شنوید.

کد
 
انتهای پیام
captcha