اجرایی شدن سند راهبردی مسابقات قرآن طی بازه پنج‌ساله
کد خبر: 3988842
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
مهدی قره‌شیخلو بیان کرد:

اجرایی شدن سند راهبردی مسابقات قرآن طی بازه پنج‌ساله

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه هر سال با توجه به ظرفیت‌ و توانمندی‌های موجود چند اقدام از مجموع اقدمات سند راهبردی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران اجرایی می‌شود، گفت: مسابقات از سال 1401 به بعد با نگاه به این سند برگزار می‌شود.

پنجاه‌ونهمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، روز 22 تیرماه برگزار شد و طی آن سند راهبردی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران با وجود برخی ایرادات وارد شده به ادبیات آن،‌ تصویب شد. با اینکه اطلاعات زیادی از این سند و از جمله اقدامات و اهداف و ... آن منتشر نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود تصویب و اجرایی شدن این سند بتواند مسابقات قرآن را بر روی ریل جدیدی قرار دهد. در ادامه گفت‌وگوی کوتاهی با رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد این سند و دستاوردهای آن، صورت گرفته که در ادامه آمده است.

مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اقواف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: با اصلاحاتی که بر روی این سند صورت گرفت، مقدار زیادی کاربردی‌تر شده و از حجم آن نیز به میزان قابل توجهی کاسته شده است.

وی با اشاره به اینکه هر سال بخشی از این سند فرایند عملیاتی شدن را طی خواهد کرد، افزود: در این سند 50 اقدام طراحی شده است و با توجه به اینکه امکان عملیاتی کردن همه 50 اقدام در یک سال وجود ندارد، لذا طی بازه زمانی پنج یا شش ساله تمامی اقدامات اجرایی خواهد شد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه این سند به تصویب نهایی کمیسیون رسیده و تنها ویرایش ادبیات آن باقی مانده است، اظهار کرد: قرار شد یک ویرایش کلی در مورد آن صورت گیرد و بعد ابلاغ شود، پس از این اینکه سند به صورت رسمی به ما ابلاغ شود، برنامه زمانبندی اجرایی آن را با همکاری ستاد و کمیته‌های آن آغاز می‌کنیم.

قره‌شیخلو درباره تغییراتی که این سند می‌تواند در عرصه مسابقات به وجود بیاورد، گفت: این سند از زوایای مختلف به مسابقات نگاه کرده است، سند هم به دنبال ارتقای کیفی مسابقات است و هم فراگیری و ایجاد ساختارهایی که تعاملات و ارتباطات با گروه‍‌های هدف را تداوم دهد،‌ دنبال خواهد کرد. همچنین این سند جذب حداکثری و فراگیری دنبال‌کنندگان مسابقات، ‌بحث فضاسازی، اطلاع‌رسانی و بسیاری موارد دیگر را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و برای هر مورد اقداماتی تعریف کرده است. به عنوان مثال در بحث شرکت‌کننده‌هایی که از کشورهای دیگر در مسابقات ما حضور می‌یابند، هیچ تشکل و جمعیتی که تعامل با این افراد را حفظ کند، وجود ندارد. سند، ما را مکلف کرده است که تشکلی برای این شرکت‌کننده‌ها راه بیندازیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد زمان اولین تأثیرات این سند بر کیفیت‌بخشی مسابقات، گفت: در حال حاضر نمی‌توان اظهار نظر خاصی در این زمینه انجام داد. ابتدا باید سند ابلاغ، جلسات کارشناسی برگزار و برش اولیه کار انتخاب شود.

وی در پایان در مورد اجرایی شدن سند راهبردی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران در رقابت‌هایی که در سال 1400 برگزار می‌شود، گفت: هر چقدر که بتوانیم سعی می‌کنیم در مسابقات امسال محتوای سند را اعمال کنیم، اما قطعاً اتفاقات جدی‌تر باید در سال 1401 انجام شود. امسال فرصت برای اجرای این سند وجود ندارد و از الان باید کار کنیم تا رویکرد ما برای سال آینده دقیقاً منطبق بر این سند باشد.

انتهای پیام
captcha