حضور نمایندگان 53 کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن / سیاست «یک بام و دو هوای» رسانه ملی در انعکاس رویدادها
کد خبر: 4008795
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
قره‌شیخلو خبر داد:

حضور نمایندگان 53 کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن / سیاست «یک بام و دو هوای» رسانه ملی در انعکاس رویدادها

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اجرای مرحله مقدماتی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران همزمان با مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری گفت: این مرحله از مسابقات به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

مهدی قره شیخلو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه

به گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه اخبار قرآنی صبح امروز، هفتم آبان‌ماه با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به منظور بررسی نقش محافل، مجالس و مسابقات قرآن در سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه نقطه قوت اجرای برنامه های قرآنی در کشور می‌تواند توجه دادن مردم به قرآن باشد، افزود: باید به بحث الگوپروری که مد نظر مقام معظم رهبری هست، بیشتر توجه کنیم. وقتی به موضوع قهرمان‌پروری توجه شود، زمینه‌ای را فراهم کرده‌ایم تا کسانی که در حوزه‌های قرآنی به مدارج بالا رسیده‌اند، بیشتر به جامعه معرفی شوند و همین می‌تواند در گرایش بیشتر جوانان به قرآن اثرگذار باشد.

این قاری بین‌المللی با تأکید بر اینکه در زمینه قهرمان‌پروری بسیار بهتر از وضعیت موجود می‌توان کار کرد، تصریح کرد: با این وجود در طی 43 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاقات خوبی شکل گرفته است و می‌تواند بهتر و بیشتر هم باشد.

قره‌شیخلو گفت: تعظیم شعائر الهی نمادهای مختلفی دارد و جلسات، محافل، مسابقات و نمایشگاه قرآن همه به عنوان شعائر الهی در جامعه مطرح است و لذا ما وظیفه داریم روز به روز اینها را به لحاظ کمی و کیفی توسعه دهیم.

وی به یکی از بیانات مقام معظم رهبری که فعالیت‌های قرآنی را به عنوان یک فعالیت راهبردی معرفی کرده است، اشاره و اظهار کرد: تمام فعالیت‌های قرآنی زمینه‌ای را فراهم می کند تا توجه مردم به قرآن افزایش داشته باشد و وقتی این توجه بیشتر شود رابطه مردم با قرآن قوی‌تر می‌شود و به تبع آن اتفاقی که انتظار داریم تا قرآن در زندگی روزمره تجلی پیدا کند، محقق می‌شود. این انس و ارتباط روزمره با قرآن نیز از طرق مختلف همچون محافل و مسابقات و نمایشگاه یا حتی در خلوت خود انسان‌ها شکل می‌گیرد.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم بیان کرد: اگر دقت کنیم متوجه خواهیم شد یکی از دلایل تأکید مقام معظم رهبری بر حفظ قرآن از باب انس گرفتن با این کتاب مقدس است. کسی که آیات قرآن را در ذهن و سینه دارد، قطعاً درجه بالاتری از انس با قرآن کریم را نسبت به افراد دیگر دارد.

تأکید بر معرفی الگوهای قرآنی 

وی به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در کشور کرواسی و موفقیت نماینده کشورمان در این رقابت‌ها اشاره کرد و افزود: نماینده کشورمان با 21 سال سن در بین نمایندگانی از کشورهای مختلف موفق به کسب رتبه اول شد. معرفی چنین الگوهایی به جامعه باعث می‌شود مردم بیشتر به قرآن توجه داشته باشند.

قره‌شیخلو در پاسخ به سوالی در مورد خلأها و ضعف‌هایی که باعث شده بعد از 43 سال نتوانیم آنگونه که باید فعالیت‌های قرآنی را در بین مردم توسعه دهیم، گفت: هم حاکمیت و هم مردم وظایفی که نسبت به قرآن دارد، ادا نکرده‌اند. ما در کشور به قرآن به عنوان یک نیاز فوری و با اولویت نگاه نکرده‌ایم. شاهد مثال آن حضور یک جوان 21 ساله در مسابقات بین‌المللی قرآن است، چقدر در رسانه‌ها به این موضوع پرداخته شد و چه میزان بازتاب پیدا کرد؟ بسیار اندک بود. ما هر ساله مسابقات بین‌الملی قرآن را با حضور نمایندگان کشورهای مختلف برگزار می‌کنیم، اما چقدر این مسابقات در رسانه بازتاب یافته است؟ البته از شبکه قرآن و رادیو قرآن برای انعکاس این رویداد قدردانی می‌کنیم اما آیا ظرفیت قرآنی رسانه ملی همین دو شبکه است؟

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور به برگزاری مسابقات ورزشی و انعکاس آن رویدادها در بیشتر شبکه‌های رسانه ملی اشاره کرد و افزود: اخیراً مسابقات کشتی برگزار شد و دیدیم که رسانه ملی تمام ظرفیت خود را به این کار اختصاص داد. این نشان از سیاست «یک بام و دو هوا» دارد. هر موقع نوبت به رویدادهای بین‌المللی قرآنی می‌رسد، مطرح می‌شود که شبکه‌های تخصصی این موضوع وجود دارد و فقط ظرفیت آن رسانه‌ها در اختیار قرار می‌گیرد اما وقتی مسابقات بین‌المللی ورزشی برگزار می‌شود با وجود شبکه تخصصی ورزش، اما تمام ظرفیت رسانه ملی در اختیار این رویداد قرار می‌گیرد.

هیچ سازمانی فعالیت قرآنی را در اولویت قرار نداده است 

وی به دیدار سالانه مقام معظم رهبری با فعالان قرآنی اشاره کرد و گفت: معظم له از تمامی مسئولان کشور مطالبه دارند، با وجود این مطالبه اما با صراحت و بر حسب تجربه اعلام می‌کنم در هیچ سازمانی از سازمان‌های کشور کار قرآنی اولویت اول و درجه و نیاز اول نیست. با این نگاه و با این سرمایه‌گذاری آن کاری که در شأن نظام جمهوری اسلامی است، صورت نمی‌گیرد و آن اتفاق مطلوب قرآنی رخ نمی‌دهد. البته خود مردم نیز باید حمایت کنند. احساس می شود که حساسیت مردم نسبت به موضوعات قرآنی کم شده است.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه در ایام عزاداری امام حسین(ع) تمام ظرفیت کشور بسیج می‌شود و باید تقویت نیز شود، گفت: چرا در ماه مبارک رمضان چنین اتفاقی در رابطه با قرآن رخ نمی‌دهد؟ در تعالیم دینی ما بین قرآن و اهل بیت(ع) تفاوتی نیست. جالب است بدانید وقف‌های قرآنی به نسبت سایر وقف‌ها در کشور کمتر از دو درصد است، یعنی بیش از 70 درصد وقف های کشور برای عزاداری امام حسین(ع) و کمتر از دو درصد برای قرآن است. این نشان می‌دهد مردم نسبت به حوزه قرآن عنایت لازم و قابل توجهی ندارند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با تأکید بر اینکه بخشی از این بی‌توجهی ناشی از عملکرد سازمان‌ها است، بیان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه برای برگزاری مسابقات قرآن از مرحله شهرستانی تا بین‌المللی بین 25 تا 30 میلیارد تومان هزینه می‌کند. کل بودجه‌ای که دولت بابت مسابقات به اوقاف می‌دهد حدود پنج میلیارد و 600 میلیون تومان است و کل موقوفات قرآنی در مورد مسابقات نزدیک به 20 میلیون تومان در سال است و بقیه هزینه مسابقات با اختیاراتی که نمانیده ولی فقیه در سازمان اوقاف دارند، از منابع دیگر تأمین می‌شود. بنابر این نقش دولت و مردم در حمایت و پشتیبانی از مسئله‌ای که باعث می‌شود، استعدادهای ایرانی را به جهان نشان دهیم در این حوزه بسیار کم‌رنگ بوده است.

رکوردداری ایران در زمینه کسب رتبه بین‌المللی در مسابقات قرآن 

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن با اشاره به اینکه هیچ کشوری به اندازه ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن صاحب رتبه نشده است، گفت: با وجود حمایت‌های محدود، قاریان و حافظان ایرانی توانسته‌اند، بیش از 250 رتبه بین‌المللی را کسب کنند. چرا نباید قدردان این افراد باشیم و آنها را به مردم معرفی کنیم تا الگوسازی خوبی برای دیگر جوانان باشد؟

وی گفت: بیش از 100 هزار هیئت مذهبی در کشور وجود دارد. سؤال این است که جای قرآن در این هیئات کجاست؟ اگر ظرفیت‌هایی از این دست که در کشور کم هم نیستند به نفع قرآن مورد استفاده قرار ندهیم و دولت و حاکمیت سرمایه‌گذاری جدی انجام ندهد و مردم نیز از حمایت‌های خود دریغ کنند وضعیت توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه کم‌رنگ‌تر خواهد شد.

قره‌شیخلو در پاسخ به این سوال که آیا سخت کردن فعالیت‌های تخصصی قرآنی باعث دور شدن بیشتر مردم از قرآن نشده است؟ گفت: شاید مردم صحنه مسابقات و قاریان و حافظان حرفه‌ای را که می‌بینند به این نکته برسند که یادگیری قرآن بسیار سخت است، لذا باید پشت صحنه مسابقات را ببینیم و به مردم نشان دهیم تا نگاه مردم تغییر کند. اگر رسانه زندگی قهرمانان قرآنی را به مردم نشان دهد، مردم متوجه خواهد شد که همین قهرمانان با تمام مشکلات در زندگی اما به قرآن توجه داشته‌اند، بسیاری از دوستان حافظ قرآنم در زمان خدمت سربازی قرآن را حفظ کرده‌اند.

به گزارش ایکنا، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه ادارات می‌توانند در بحث انس نیروهای خود با قرآن بیشتر تلاش کنند، افزود: برخی به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند قصد اجرای برنامه قرآنی در نهاد و سازمان خود را داشته‌اند اما به بهانه کمبود اعتبارات، مانع از اجرای برنامه قرآنی شده‌اند، این افراد غافل هستند که اگر نیرویی مزین به اخلاق قرآنی باشد، بسیاری از هزینه‌های دیگر کاهش خواهد یافت.

لزوم تغییر در معیارهای واگذاری مسئولیت 

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه در صدر اسلام اصلی‌ترین معیار برای رسول خدا جهت واگذاری مسئولیت‌ها، آشنایی با قرآن بوده است، گفت: در واگذاری مسئولیت‌ها چقدر به قرآنی بودن فرد توجه می‌کنیم؟ یکی از اساتید ما می‌فرمود یک فرد قرآنی هر مقدار از قرآن تأثیر پذیرفته باشد به همان مقدار می‌تواند بر قرآنی بودن دیگران تأثیر بگذارد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن، گفت: مرحله شهرستانی و استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به اتمام رسیده است و از 16 آبان داوری مرحله نیمه‌نهایی با رقابت 250 شرکت‌کننده در بخش آقایان و 150 نفر در بخش بانوان به صورت غیر حضوری آغاز می‌شود. اگر وضعیت کرونا اجازه بدهد مرحله فینال اواخر آذرماه، حضوری برگزار خواهد شد.

قره‌شیخلو افزود: مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی نیز همزمان با مرحله نیمه‌نهایی به صورت غیر حضوری و بخش نهایی نیز در اسفندماه در ایام مبعث برگزار می‌شود. تلاش خواهیم کرد مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی به صورت حضوری باشد. تاکنون بیش از 53 کشور نماینده‌های خود را برای حضور در مسابقات معرفی کرده‌اند. امسال مسابقات بین‌المللی در بخش‌های بزرگسالان، بانوان، دانش‌آموزی و نابینایان برگزار می‌شود.

وی در پایان در مورد استفاده از ظرفیت موسسات برای توسعه فعالیت‌های قرآنی بیان کرد: سال گذشته تلاش کردیم ارتباطی در مأموریت‌های قرآنی سازمان اوقاف و موسسات قرآنی برقرار کنیم، در همین راستا چند ماه قبل تفاهم‌نامه‌ای بین مرکز امور قرآنی، معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و اتحادیه مؤسسات امضا شد تا بر اساس آن فضاهای فیزیکی سازمان اوقاف اعم از بقاع متبرکه و ... برای آموزش قرآن در اختیار موسسات قرار گیرد. همچنین در مورد واگذاری برخی مأموریت‌های قرآنی به موسسات هم تفاهم شد. باید فراگیری این موضوع بیشتر شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha