ذاکران از بیان مطالب تفرقه‌برانگیز در محرم پرهیز کنند
کد خبر: 3989137
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
علمای شیعه و سنی لاهور:

ذاکران از بیان مطالب تفرقه‌برانگیز در محرم پرهیز کنند

علما و شخصیت‌های شیعه و سنی لاهور طی همایشی با موضوع محرم در این شهر گرد هم آمده و به ذاکران اهل بیت(ع) توصیه کردند از بیان مطالب تفرقه‌برانگیز در ایام محرم پرهیز کنند.

به گزارش ایکنا از لاهور، در آستانه ماه محرم و ایام عزاداری شهادت امام حسین(ع) و یاران وفادارش، همایش «اتحاد مذاهب اسلامی» با حضور جعفر روناس، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور، شخصیت‌های مذهبی، علما و اندیشمندان اهل سنت برگزار شد.

در این همایش مولانا عبدالخبیر آزاد، رئیس کمیته استهلال، دیوان احمد مسعود، متولی زیارتگاه بابا فریدالدین گنج بخش، مولانا سید ضیاءالله شاه بخاری، رئیس جمعیت متحد اهل حدیث، سید اسدعباس نقوی، مشاور امور رسانه سروزیر پنجاب و شیخ الحدیث مفتی گلزار احمد نعیمی، رئیس جماعت اهل حرم، رمضان سیالتی و خطیب داتا گنج حضور داشتند.

خواجه حبیب عرفانی، خواجه قطب‌الدین فریدی، پیرخواجه اسرار الحق چشتی نظامی، خواجه محمد اکمل اویسی، پیر افضل حسین زنجانی و پیر سید محمد عثمان نوری از سخنرانان اهل تسنن در این همایش بودند.

جعفر روناس، وابسته فرهنگی ایران در لاهور در این همایش با بیان اینکه عاشورا با دارابودن اندوخته‌های معنوی‌ و ارزشی مانند خدامحوری، پیروی از قرآن و سنت، عدالت‌طلبی، حق‌محوری و توجه به عزت انسانی، پیام‌های عمیق انسان‌ساز به بشریت می‌دهد گفت: عاشورا كه در آن، جان‌ها برای رضای خدا و اصلاح امت پیامبر هدیه شد، نقشه‌ راه خوبی برای اتحاد ‌مسلمانان است.

ذاکران از بیان مطالب تفرقه‌برانگیز در محرم پرهیز کنند

وی وحدت مذاهب اسلامی را اعتقاد قلبی و عملی به مشترکات اسلامی برشمرد و افزود: در عاشورا به اصول انسانی چون عزت، کرامت، آزادی و به اصول اسلامی چون نبوت، قرآن و سنت بسیار توجه شده است.

مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور تصریح کرد: اصول و مشتركات انسانی چون خدامحوری، عدالت، تعهد، وفاداری، آزادی از مبانی و پایه‌های مهم مكتب عاشورا به‌شمار می‌روند. بدین جهت عاشورا هم در بین پیروان اسلام و هم برای پیروان دیگر ادیان و همه انسان‌ها، پیام وحدت‌آفرین دارد.

وی به نقل از بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) گفت: عاشورا باید به ‌عنوان رویدادی تلقی شود که در طول تاریخ می‌تواند درس‌آموز بوده و پایه‌های ستم و استبداد را سرنگون کند.

دیگر سخنرانان در این کنفرانس با بیان تأثیر عمیق حادثه جانسوز کربلا و شهادت اهل بیت(ع) در تاریخ بشریت اظهار کردند: نهضت کربلا و شهادت مظلومانه امام حسین(ع) باعث شد اسلام حقیقی که در حال مسخ شدن بود تا ابد احیا شود.

ذاکران از بیان مطالب تفرقه‌برانگیز در محرم پرهیز کنند

شخصیت‌های اهل تسنن در این همایش، با تأکید بر اتحاد و وحدت بین پیروان مذاهب اسلامی در ایام ماه محرم گفتند که  اهل تسنن در پاکستان نیز در روزهای تاسوعا و عاشورا با برگزاری آیین‌های ویژه‌ای در مساجد و خیابان‌ها عشق و محبت خود را نسبت به امام حسین (ع) نوه پیامبر گرامی اسلام (ص) اعلام می‌کنند.

همچنین در این نشست، شرکت کنندگان به ذاکران اهل بیت(ع) توصیه کردند از بیان مطالب تفرقه و تحریک‌برانگیز پرهیز کنند و این برنامه به طور زنده از طریق شبکه‌های تلویزیونی «ساچ تی وی» و «لاهور رنگ» پوشش داده شد.

انتهای پیام
captcha