«حسین(ع) کیست؟»؛ خیریه‌ای در قلب بریتانیا برای معرفی مردی الهام‌بخش به جهان
کد خبر: 3989456
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
ایکنا گزارش می‌دهد:

«حسین(ع) کیست؟»؛ خیریه‌ای در قلب بریتانیا برای معرفی مردی الهام‌بخش به جهان

خیریه بین‌المللی «حسین کیست؟» در لندن به دنبال این است که جهان را از مردی الهام‌بخش که چهارده قرن پیش زندگی می‌کرد، مطلع کند. چشم‌انداز اعلام شده این سازمان «دیدن دنیایی که از شخصیت منحصر به فرد امام حسین(ع) الهام گرفته است و اقدامات او و شفقت او نسبت به اطرافیان».

به گزارش ایکنا، با آغاز ایام عزاداری‌های ماه محرم و نزدیک شدن به روز عاشورا، سالروز شهادت سید و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین(ع) و یاران وفادارش علاوه بر مراسم عزاداری، فعالیت‌های مختلفی در بین شیعیان جهان برای شناساندن ابعاد مختلف حماسه عاشورا و نهضت حسینی در قالب مراسم سخنرانی و فعالیت‌های هنری و اجتماعی انجام می‌شود.

فعالیت‌های خیریه در ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین(ع) به مانند ماه رمضان در قالب توزیع بسته‌‌های غذای نذری بین نیازمندان، ارائه خدمات بهداشتی رایگان و کمک به افراد نیازمند صورت می‌گیرد. این فعالیت‌ها عموماً مردم‌نهاد بوده و از سوی خود عزاداران و فعالان اجتماعی سازماندهی و مدیریت می‌شود.

در کشورهایی مانند بریتانیا، فعالیت‌های خیریه و اجتماعی برای کمک به افراد نیازمند بسیار رایج است و به دلیل قوانین این کشور، سازمان‌های مردم‌نهاد داخلی و خارجی بسیاری می‌توانند در این کشور فعالیت‌های خود را داشته باشند.

شیعیان این کشور هم به مانند هم‌نوعان خود در سراسر جهان، در طول ایام عزاداری امام حسین‌(ع) تلاش دارند که ضمن انجام عزاداری و برپایی مراسم سخنرانی، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی خود را برای آگاهی مردم از قیام امام حسین(ع) و فلسفه وجودی مراسم عزاداری محرم افزایش دهند. یکی از بزرگترین و معروف‌ترین فعالیت‌های اجتماعی در ایام عزاداری محرم، به همت سازمان مردم‌نهاد «حسین کیست؟»(Who is Hussain) صورت می‌گیرد.

«حسین کیست؟» سازمانی مردم‌نهاد و غیر انتفاعی است که هدف خود را آگاهی‌بخشی به مردم در مورد سیره و میراث امام حسین(ع) اعلام کرده است. این سازمان فعالیت‌های خود را در قالب اهدای خون و تأمین پناهگاه برای افراد بی‌خانمان شروع کرده و به تدریج دامنه فعالیت‌های خود را در دیگر کشورها در قالب انواع کمک‌های خیرخواهانه مانند توزیع آب و غذا گسترش داده است.

حسین کیست ؟، سازمانی با به نام حسین (ع) برای مردم نیازمند

این سازمان خیریه از جمله سازمان‌های تازه تأسیس در بریتانیا به شمار می‌رود. «حسین کیست؟» در 2012 به همت گروهی از جوانان شیعه در لندن تأسیس شد. با این همه هیچ محدودیتی در مورد دین افراد و گرایش مذهبی اعضای این سازمان و یا خیّرانی که به این نهاد کمک می‌کنند، وجود ندارند.

به گفته مؤسسان این سازمان، «حسین کیست؟» به دنبال این است که جهان را از مردی الهام‌بخش که چهارده قرن پیش زندگی می‌کرد، مطلع کند. داوطلبان این سازمان خیریه عمدتاً از طریق تبلیغات عمومی، از جمله پوستر در مترو لندن، بیلبوردهای تبلیغاتی در مناطق برجسته شهری و پخش بروشور، عموم مردم را با فعالیت‌های خود آشنا کرده و به وب‌سایت این سازمان ارجاع می‌دهند. چشم‌انداز اعلام شده این سازمان «دیدن دنیایی است که از شخصیت منحصر به فرد امام حسین(ع) الهام گرفته است: اقدامات او و شفقت او نسبت به اطرافیان».

حسین کیست ؟، سازمانی با به نام حسین (ع) برای مردم نیازمند

شاید یکی از به یادماندنی‌ترین اقدامات اجتماعی سازمان «حسین(ع) کیست؟» توزیع آب آشامیدنی و فراهم آوردن امکانات تصفیه آب برای مناطق محروم به یاد تشنگان واقعه کربلا باشد. این سازمان در جریان بحران آلودگی آب در اوایل 2016، 30 هزار بطری آب به صلیب سرخ در فلینت میشیگان اهدا کرد.

حسین کیست ؟، سازمانی با به نام حسین (ع) برای مردم نیازمند

شعبه این سازمان در هند مشابه این اقدام خیرخواهانه را با توزیع آب در بخش‌هایی از مناطق محروم ترتیب داده است. با این انگیزه که امام حسین(ع) به عنوان «اسوه‌ای جاودانه برای همه» صرف نظر از ایمان و رنگ آنها است. تیم داوطلبان برای معرفی کمپین خود، بطری‌های آب برچسب‌گذاری شده را که روی آن نوشته شده «آب بنوش و به حسین بیندیش» توزیع می‌کنند.

این سازمان از وب‌سایت خیریه «حسین(ع) کیست؟» به عنوان پلتفرم اصلی خود برای به اشتراک‌گذاری پیام امام حسین(ع) استفاده می‌کند که در این درگاه علاوه بر روایت کامل زندگی امام حسین(ع)، جزئیات نحوه مشارکت در تبلیغات و کمپین‌های «حسین(ع) کیست؟»، نقل احادیثی از امام حسین(ع)، بسته‌بندی کالا و نحوه ثبت اطلاعات افراد متقاضی را توضیح می‌دهد.

وب‌سایت «حسین(ع) کیست؟» در سال 2012 و همزمان با تأسیس این سازمان، راه‌اندازی و به‌طور گسترده در فیس‌بوک و توییتر به اشتراک گذاشته شد. از زمان راه‌اندازی در دسامبر 2012، این وب‌سایت دارای بیش از 100 هزار بازدید از بیش از 30 کشور جهان بوده است.

در چند سال گذشته، این سازمان تلاش خود را برای به رسمیت شناخته‌شدن در سطح بین‌المللی آغاز کرد. در 2013، خیریه «حسین(ع) کیست؟» به استخدام نمایندگان خود در کشورهای دیگر اقدام کرد. از جمله اقداماتی که نمایندگان این سازمان در سطح جهانی انجام داده‌اند، شامل اهدای خون، توزیع بسته‌‌های غذایی برای افراد بی‌خانمان و پالتو برای افراد مسن است.

این خیریه دسامبر 2014،  68 نماینده در شهرهای سراسر جهان داشت. هر نماینده به صورت دوره‌ای با تیم مرکزی لندن ارتباط برقرار می‌کند. نمایندگان شهرهای پنج قاره در  شیکاگو(آمریکا)، اتاوا(کانادا)، سیدنی و آدلاید(استرالیا)، بیرمنگام(بریتانیا)، کراچی(پاکستان)، استکهلم(سوئد)، کیپ‌تاون(آفریقای جنوبی) و کرایست چرچ(نیوزیلند) مستقر هستند.

در نوامبر 2014، خیریه «حسین(ع) کیست؟» کمپینی تحت عنوان «#TeamGiveBack» راه‌اندازی و از عموم مردم دعوت کرد تا به صندوق امداد عراق کمک کنند. هدف این کمپین تعامل با عموم مردم در شبکه‌های اجتماعی بود تا مشخص شود حسین بن علی(ع) چگونه الهام‌بخش آنها در زندگی شده‌ است.

سازمان «حسین(ع) کیست؟» در دوران شیوع کرونا در بریتانیا و سایر کشورهای جهان هم اقدامات زیادی انجام داده، از جمله کمک به افراد ناتوان برای تأمین نیازهای آن‌ها و رساندن مایحتاج مردم به درب منازل در هنگام قرنطینه سراسری.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha