تسلط به تفسیر قرآن از ویژگی‌های علمی آیت‌الله تسخیری بود / «مجادله به احسن»؛ روش شیخ تقریب
کد خبر: 3990049
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
در مراسم رونمایی از ویژه‌نامه آیت‌الله تسخیری مطرح شد؛

تسلط به تفسیر قرآن از ویژگی‌های علمی آیت‌الله تسخیری بود / «مجادله به احسن»؛ روش شیخ تقریب

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تسلط به قرآن، کلام، تفسیر کلام وحی و مباحث فقهی و همچنین، خلوص و صمیمیت از ویژگی‌های بارز علمی و شخصیتی مرحوم آیت‌الله تسخیری بود.

تسلط به تفسیر قرآن از ویژگی‌های علمی آیت‌الله تسخیری بود / «مجادله به احسن»؛ روش شیخ تقریب

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی چهارشنبه 20 مردادماه، در آیین رونمایی از تازه‌ترین شماره نشریه رایحه؛ «طلایه‌دار وحدت» ویژه گرامیداشت مرحوم آیت‌الله شیخ محمدعلی تسخیری که در محل این خبرگزاری برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: من توفیق همکاری با ایشان را در برخی سازمان‌ها از جمله مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و همچنین همراهی مرحوم در برخی کنفرانس‌ها و نشست‌های بین‌المللی داشتم و در حقیقت، ایشان از شهرت بسیار بالایی در میان سران کشورها و وزرای فرهنگ جوامع اسلامی برخوردار بودند.
 

 



وی با اشاره به این که آیت‌الله تسخیری روحیه متنوعی داشت، گفت: تسلط ایشان به قرآن، کلام، شعر و ادبیات عرب، تفسیر کلام وحی و مسائل فقهی بیانگر جامعیت شخصیت علمی آن مرحوم است.
تسلط به تفسیر قرآن از ویژگی‌های علمی آیت‌الله تسخیری بود / «مجادله به احسن»؛ روش شیخ تقریب

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی در ادامه با اشاره به خلوص، صمیمیت و ارتباطات انسانی آیت‌الله تسخیری گفت: این عالم بزرگوار محبوب قلب‌ها بود و در عین صمیمیتی که داشت، صراحت لهجه و بیان نیز داشت و با بسیاری از علما و اندیشمندانی که نسبت به جمهوری اسلامی زاویه داشتند، بحث می‌کرد و از حقانیت نظام اسلامی دفاع می‌کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به این که ایشان محبوب امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری بود، گفت: مقاومت از دیگر ویژگی‌های شخصیتی ایشان بود، چرا که آیت‌الله تسخیری با وجود سکته‌ای که داشتند و تن وی رنجور بود، اما سفرهای تبلیغی خود برای تبیین عظمت انقلاب اسلامی ایران و دفاع از حقانیت اسلام و تشیع را قطع نکرد.

وی با بیان این که آیت‌الله تسخیری رابطه مرید و مرادی را با امام(ره) و مقام معظم رهبری حفظ کرد، گفت: ایشان پیوسته تأکید داشتند که برای تبلیغ اسلام ناب هیچ وقت نباید خسته شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی در پایان وفاداری به امام راحل(ره) و رهبری را از دیگر امتیازات شخصیتی آیت‌الله تسخیری دانست و گفت: ایشان با وجود این که در معرض ابتلائات و آزمایش‌های زیادی قرار گرفتند، اما وفاداری خود را حفظ کرد و در حقیقت جهانی‌ترین شخصیت بعد از امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بود و در بسیاری از محافل و اجلاس‌های اسلامی و بین‌المللی حضور داشتند.

«مجادله به احسن»؛ روش شیخ تقریب

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد تسخیری، مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و برادر مرحوم آیت‌الله تسخیری نیز ضمن سخنانی در این مراسم گفت: شخصیت ذاتی و علمی ایشان هنوز برای ما ناشناخته مانده است و این مجهول بودن را با خودش برد.

وی یادآور شد: خیلی از بزرگان و دوستان از ایشان دعوت کردند که به قم بروند و با توجه به مریدانی که دارند مرجع تقلید شوند، اما ایشان نپذیرفتند و به فعالیت‌های علمی و تبلیغی خود ادامه دادند.

حجت‌الاسلام تسخیری با تأکید بر این که آیت‌الله شیخ محمدعلی تسخیری اطلاعات علمی کم‌نظیری داشتند، گفت: آیت‌الله العظمی سبحانی به‌عنوان یکی از مراجع تقلید بزرگ در پیام خود به مناسبت رحلت ایشان فرمودند که آیت‌الله تسخیری در فقه و اصول در سطح عالی قرار داشتند که این مسئله بیانگر واقعیت علمی مرحوم تسخیری است.
تسلط به تفسیر قرآن از ویژگی‌های علمی آیت‌الله تسخیری بود / «مجادله به احسن»؛ روش شیخ تقریب

مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه به عنایت ویژه مقام معظم رهبری به مرحوم تسخیری اشاره کرد و گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شخصاً پیگیر این قضیه بودند که پیکر ایشان در جوار مراجع تقلید در حرم حضرت معصومه(س) دفن شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ناملایماتی که آیت‌الله تسخیری داخل کشور با آن مواجه بودند، اشاره کرد و گفت: متأسفانه درد مرحوم تسخیری کم‌فهمی برخی در داخل بود و حتی برخی بر مرحوم واعظ طبسی، تولیت اسبق آستان قدس رضوی ایراد می‌گرفتند که چرا از آیت‌الله تسخیری تقدیر می‌کند.

حجت‌الاسلام تسخیری با اشاره به این که برخی از علما و بزرگان نسبت به تعامل و رفتار آیت‌الله تسخیری با علما و اندیشمندان اهل‌ سنت ایراد می‌گرفتند، گفت: ایشان در طول زندگی و حیات مبارکشان با علمای بزرگ 58 کشور جهان دیدار کردند.

وی در ادامه مرحوم تسخیری را مصداق آیه 125 سوره «نحل»؛ «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ: با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به [شيوه‏ اى] كه نيكوتر است» است، دانست و گفت: ایشان نخستین سفر تبلیغی خود را از سال 1347 هجری شمسی آغاز کرد و در بسیاری از کنفرانس‌های علمی جهان شرکت کرد.

حجت‌الاسلام تسخیری به خاطره‌ای از یکی از علمای بزرگ جهان اسلام از مرحوم تسخیری اشاره کرد و گفت: «این عالم بزرگ نقل می‌کرد که در اجلاس‌های علمی زیادی همراه با مرحوم تسخیری شرکت کرده و ایشان همیشه با فکر و ایده جدید در هر کنفرانس حاضر می‌شد و هیچ کس جرئت ایراد گرفتن بر ایشان را نداشت چرا که با پاسخ‌های خود ما را قانع می‌کرد».

وی در پایان مرحوم آیت‌الله تسخیری را عالم عامل دانست و گفت: ایشان به تعبیر مقام معظم رهبری زبان گویای اسلام ناب و تشیع بود و تلاش‌های زیادی برای تبلیغ فرهنگ تشیع و اسلام کرد.
انتهای پیام
captcha