معرفی 7 روستای قرآنی و استقبال از پویش‌های محرم
کد خبر: 3990267
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته /

معرفی 7 روستای قرآنی و استقبال از پویش‌های محرم

طی مراسمی در سومین هفته مردادماه 1400، هفت روستای قرآنی کشور در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند. در این هفته همچنین با حضور تصمیم‌گیران عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور، حاشیه‌های بیست و ششمین دوره همایش خادمان قرآن در جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بحث گذاشته شد.

به گزارش ایکنا، سومین هفته مردادماه 1400 با مناسبت سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، روز خبرنگار و آغاز ماه محرم الحرام همراه بود و بخشی از رویدادهای این هفته، متأثر از این مناسبت‌ها بود. همچنین با وجود سپری شدن بیش از 10 روز از بیست و ششمین دوره تجلیل از خادمان قرآن کریم باز هم شاهد بیان حاشیه‌های آن در جلسات سیاست‌گذاری امور قرآنی بودیم.

انتخاب روستاهای قرآنی کشور، که پیش‌بینی می‌شود آخرین رویداد قرآنی برگزار شده با حضور سیدعباس صالحی در کسوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، نیز این هفته برگزار و طی آن از هفت روستای قرآنی کشور در سال 1400 رونمایی شد.

علاوه بر موارد فوق، می توان به اجرای پویش‌های مختلف از سوی نهادها و چهره‌های قرآنی به مناسبت فرارسیدن محرم، انتشار اسامی کاروان قرآنی اربعین و ... به عنوان رویدادهای مهم هفته سپری شده اشاره کرد. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی خواهیم داشت.

جهادگران نمونه کشور در خانه ملت تجلیل شدند

مراسم گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی 17 مردادماه، با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در خانه ملت برگزار شد و از جهادگران برتر این نهاد انقلابی تجلیل به عمل آمد. طیبی ضمن تأکید بر این نکته که جهاددانشگاهی همواره تلاش داشته است که تحقیقات کاربردی را تا دستیابی به دانش فنی و تولید محصول ادامه دهد، پیشنهاد داد برنامه هفتم توسعه به گونه‌ای نوشته شود که تحول اقتصادی در کشور ایجاد کند.

رئیس جهاددانشگاهی طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: انقلاب اسلامی با شعار نه شرقی، نه غربی به پیروزی رسید و این شعار سرلوحه مردم و مسئولان قرار گرفت. با رصد صحیح شرایط، متوجه شدیم که کشور برای حراست از خود، به دو عنصر اساسی توسعه فرهنگی که زیرساخت پیشرفت کشور است و توسعه علمی و فناورانه نیاز دارد.در پایان این مراسم کارت خبرنگار افتخاری ایکنا به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران اهدا شد.

اعلام اسامی کاروان قرآنی نور موسم اربعین 

در اولین روز هفته جاری و پس از وقفه‌ای دوساله، اسامی کاروان قرآنی نور، اعلام شد. اعضای کاروان نور موسم اربعین ۱۴۰۰، متشکل از ۲۰ نفر است که از میان ۲۰۰ داوطلب و ثبت‌نامی برای حضور در این کاروان، انتخاب شده‌اند. «حمیدرضا احمدی‌وفا» از تهران، «قاسم مقدمی» از خوزستان، «جواد سلیمانی» از خراسان رضوی، «مهدی علم‌خواه از قم»، «محسن زهدی‌علیپور» از قم، «ابوالفضل چمنی» از خراسان رضوی، «سیدسعید رحیمی» از گلستان، «احسان بیات» از همدان، «رسول دوست‌محمدی» از کرمان، «مسعود وادی‌پور» از تهران، «مهدی سیاحی» از خوزستان و «محمدسعید علم‌خواه» (قاری نوجوان) از قم جزو این اسامی هستند.

پویش‌هایی برای همراهی با محرم 

همزمان با فرا رسید ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پویش های متعددی از سوی فعالان قرآنی راه اندازی شد. از جمله این پویش ها، می توان به پویش «هر هیئت یک قاری» در شهرستان نهاوند استان همدان اشاره کرد. قرآنیان شهر نهاوند در حرکتی خودجوش، کاروان قرآنی لبیک یا حسین(ع) را با شعار هر هیئت یک قاری با این هدف که قرآن بخوانیم و به قرآن عمل کنیم، راه‌‌اندازی کردند.

پویش «نذر تلاوت در مجالس عزای امام حسین(ع)» یکی دیگر از پویش های با محوریت ماه محرم بود که به‌ همت مجمع قرآنی حسینیه صاحب‌الزمانی(عج) تهران راه اندازی شده است. داوود جعفری، فعال قرآنی کشورمان در مورد این پویش گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا، اکثر جلسات قرآن، آموزش‌ها، مؤسسات قرآن و ... تعطیل هستند و اگر با همین رویه پیش برویم در چند سال آینده، جایگاه قرآن در هیئت‌های مذهبی کم‌رنگ می‌شود. بر این اساس، پویش نذر قرآنی را در نظر گرفتیم، بدین شکل که قاریان محترم، سه تا پنج نوبت تلاوتشان در هیئات را نذر امام حسین(ع) کرده و فیلم تلاوت را به همراه پوستر پویش در صفحه شخصی‌شان با هشتک #نذر_تلاوت منتشر می‌کنند و در پایان، ۱۰ نفر از این افراد انتخاب می‌شوند.

معرفی 7 روستای قرآنی و استقبال از پویش‌های محرم

برگزاری جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه 

در این هفته شاهد برگزاری صد و شانزدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به صورت نیمه حضوری و به منظور بررسی چهار دستور بودیم. با وجود اینکه بررسی حاشیه های مراسم تجلیل از خادمان قرآن جزء دستورهای این جلسه نبود اما با پیشنهاد ایکنا این موضوع به عنوان پیش از دستور به بحث گذاشته شد. در این جلسه سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن توضیحات کاملی در مورد روند انتخاب و معرفی خادمان قرآن کریم ارائه داد، اما رسانه‌ها را از انتشار این مطالب بر حذر داشت. سرابی در مجموع به شائبه‌های به وجود آمده در مورد انتخاب معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خادم برگزیده در بخش هنری، معرفی سرمایه‌گذار نرم‌افزار ریاض‌النغم به عنوان خادم قرآن و نیز انتقادهای وارد شده به ساختار انجمن پاسخ داد و نقدهای وارده به این موضوعات را وارد ندانست. در پایان بررسی این موضوع مقرر شد آیین‌نامه و سازوکارهای دقیق انتخاب خادمان قرآن از سوی انجمن تدوین و پس از تصویب در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه شود.

تشریح برنامه‌های سیما در محرم 

روز هفدهم مردادماه نشست خبری جواد شیخ‌اکبری، دبیر شورای معارف سیما، برگزار شد و طی آن برنامه‌های سیما در محرم ۱۴۰۰، تشریح شد. شیخ اکبری در ابتدا با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگار شهید محمود صارمی گفت: مهم‌ترین عامل اثرگذار در برنامه‌های امسال، پیک پنجم کروناست، چرا که به دلیل شیوع بیماری، مردم امکان حضور در هیئات‌ را به صورت گسترده ندارند و از ظرفیت رسانه ملی استفاده می‌کنند. شیخ‌اکبری به خطوط اصلی برنامه‌ریزی برای برنامه‌های ماه محرم اشاره و بیان کرد: تعظیم شعائر، نکته‌ای بسیار مهم و بحثی است که ریشه قرآنی دارد و سعی کردیم آن را به بهترین شکل اقامه کنیم. محور بعدی تواصی به حق و تواصی به صبر در شرایط کنونی جامعه و ظلم‌ستیزی در جهان است و محتوای برنامه‌های امسال، پرداختن به موضوع خانواده است.

گرامیداشت روز خبرنگار 

در این هفته همچنین به مناسبت روز خبرنگار شاهد انتشار پیام های تبریک مدیران، اساتید و فعالان قرآنی کشورمان بودیم. از جمله این پیام ها می توان به پیام تبریک «عباس سلیمی» پیشکسوت قرآنی، «عبدالهادی فقهی‌زاده» معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد، «محمد» و ... اشاره کرد.

رونمایی از اثر جدید گروه همخوانی محمدرسول الله(ص)

همزمان با سالروز شهادت شهید حججی و روز شهدای مدافع حرم اثر جدید گروه همخوانی محمدرسول الله(ص) با عنوان «شهدای مدافع حرم» رونمایی شد. این اثر در سوریه و حرم‌های حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) ضبط شده است.

انتظارات اهالی روستاهای قرآنی از مسئولان 

مراسم معرفی روستاهای قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰ صبح 19 مردادماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این مراسم علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون قرآن و عترت وی، تعدادی از مدیران کل ارشاد استان‌ها و فعالان قرآنی روستاهای انتخاب شده به بیان سخنانی پرداختد. این فعالان در صحبت های خود به بیان انتظارات خود از مدیران قرآنی کشور پرداخته و همچنین پیشنهاداتی برای برگزاری این رویداد در سال های آینده پرداختند. از جمله مهم‌ترین پیشنهادات مطرح شده اختصاص ردیف بودجه ملی به این روستاها برای برگزاری برنامه های قرآنی در طول سال بوده است.

آشنایی با 7 روستای قرآنی کشور 

در بخشی از این مراسم هفت روستای قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰ معرفی شد، این روستاها شامل اندبیل در استان اردبیل، چارک در استان بوشهر، بیلند در استان خراسان رضوی محمدآباد در استان فارس، فردو در استان قم، قراخیل در استان مازندران و ده‌عرب در استان یزد است. در ادامه نگاهی به ظرفیت های این روستاها انداخته شده است.

معرفی روستاهای قرآنی فرصتی برای آمایش سرزمینی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم معرفی روستای قرآنی کشور ضمن بیان برخی ویژگی‌های این طرح، گفت: یکی از مشکلات در فضای برنامه‌ریزی کشور در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی این است که آمایش سرزمینی دقیقی وجود ندارد که طرح‌هایی از قبیل این طرح فرصت می‌دهد تا آمایش سرزمینی خودمان را از این منظر پیدا کنیم.

تجلیل از فعالان قرآنی نیروی هوایی 

مراسم تجلیل از ۷۰ نفر از فعالان و مقام‌آورندگان مسابقات قرآن نیروی هوایی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد قاضی، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی هوایی ارتش با حضور حجت‌الاسلام سیداحمد قاضی، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نهاجا در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان، برگزار شد.

اجرای رویداد فرهنگی چراغ هدایت 

سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، به‌عنوان یکی از سازمان‌های متولی امر فرهنگ دینی در جامعه، رویداد فرهنگی ـ هنری «چراغ هدایت» را با هدف معرفی ابعاد مختلف قیام عاشورای حسینی و پاسداشت و زنده نگهداشت قیام عاشورا و ماه محرم، برگزار می‌کند. از جمله اهداف برگزاری این طرح می‌توان به تعظیم و تکریم شعائر و معارف اسلامی، معرفی مؤلفه‌های سبک زندگی حسینی و محوریت آموزه‌های عاشورایی و هویت‌افزایی دینی و انقلابی مخاطبان در مناسبت عظیم عاشورایی حسینی اشاره کرد.

اجرای طرح «آموزش و تربیت مدیران قرآنی حکمرانی»

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسین‌زاده، دبیرکل بنیاد قرآن و رئیس هیئت امنای ستاد مردمی «سمر» در این هفته طی گفت‌وگویی با ایکنا، از اجرای طرحی جدید به همت این بنیاد خبر داد و بیان کرد: هیئت اندیشه‌ورز سیاسی بنیاد قرآن با یاری جمعی از خردمندان دینی، انقلابی و سیاسی تحت لوای قرآن حکیم و در راستای اهداف دولت سیزدهم طرحی با عنوان «آموزش و تربیت مدیران قرآنی حکمرانی» تنظیم و تدوین کرده است. این طرح در چهلمین سال تأسیس بنیاد قرآن و در راستای اجرای منویات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری با حضور فعال نسبت به حضور در جامعه و همگام با نقش‌آفرینی آحاد مردم برنامه‌ریزی شده است.

تفاهم‌نامه سازمان اوقاف و اتحادیه مؤسسات قرآنی 

در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی کشور و همچنین ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه(بقاع متبرکه) در جهت توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی طی هم‌افزایی با مؤسسات قرآنی، تفاهم‌نامه سه‌جانبه ای بین معاونت فرهنگی و اجتماعی، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآنی منعقد شد. مشارکت مؤسسات قرآنی در اجرای فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بقاع متبرکه و کمک به استقرار مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با استفاده از ظرفیت‌های بقاع متبرکه از جمله موضوعات این تفاهم‌نامه است.

لغو جلسه مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات استان تهران 

در این هفته همچنین شاهد لغو مجمع عمومی اتحادیه موسسات استان تهران برویم. طی تصمیم اتخاذ شده، مقرر شد مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت استان تهران، جمعه، ۲۲ مردادماه به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود، اما به دلیل شروع موج پنجم پاندمی کرونا، برای دومین بار لغو شد. پیش از این قرار بود این مجمع اواخر اردیبهشت ماه برگزار شود که با توجه موج چهارم کرونا و نارنجی بودن وضعیت استان تهران لغو شده بود.

خدمات پویش جلسات خانگی قرآن به روضه‌های خانگی

همزمان با ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و دهه اول محرم، پویش جلسات خانگی قرآن کریم در نظر دارد با توجه به تأکیدات اهل بیت(ع) در جهت اقامه عزای حسینی و فراگیری بیماری کرونا، نسبت به حمایت از روضه‌های خانگی و گسترش فرهنگ عزاداری در خانه اقدام نماید.

در این راستا، فعالان جلسات خانگی که قصد برگزاری روضه خانگی دارند، می‌توانند از خدمات پویش در این زمینه استفاده کنند. این خدمات شامل تأمین محتوای جلسات، اعزام مُبلغ به جلسات در برخی استان‌ها، برگزاری روضه تلفنی برای جلسات متقاضی و ترویج گفتمان روضه خانگی از طریق تولیدات رسانه‌ای است.

اجرای طرحی برای نقش‌آفرینی همسران مبلّغان

آیین رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت ویژه خانواده‌ها و فرزندان طلاب (برادران) حوزه‌های علمیه ۱۹ مردادماه با حضور حجج‌اسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن، سیدجمال‌الدین میرمحمدی، رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و سایر مسئولان و معاونان در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این جلسه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: ما در سازمان تبلیغات اسلامی، خادم طلاب و اهل تبلیغ و تبیین معارف حق هستیم. امیدوارم این همنشینی در روز نخست ماه محرم‌الحرام و دهه نخست ماه که فصل تعظیم شعائر حسینی و بروز دلدادگی به محضر قدسی حضرت سید‌الشهدا(ع) است، برای اهل علم و روحانیون منشأ خیر باشد.

انتهای پیام
captcha