دفاع مقدس، هویت ملت ایران و در امتداد فرهنگ عاشوراست
کد خبر: 3990666
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴

دفاع مقدس، هویت ملت ایران و در امتداد فرهنگ عاشوراست

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی اظهار کرد: دفاع مقدس هویت ملت ایران در امتداد فرهنگ عاشوراست. مردم ایران اهتمام به زنده نگه داشتن عاشورا و فرهنگ حسینی دارند و این عشق و علاقه برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ دفاع مقدس نیز وجود دارد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سرهنگ غلامرضا کریمی، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی، امروز، 23 مرداد در نشست گام دوم ستاد کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان که در سالن جلسات حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان برگزار شد، اظهار کرد: دفاع مقدس هویت ملت ایران در امتداد فرهنگ عاشوراست. مردم ایران اهتمام به زنده نگه داشتن عاشورا و فرهنگ حسینی دارند و این عشق و علاقه  برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ دفاع مقدس نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه نقش مردم در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت راهبرد مهم و اساسی است، ضرورت استفاده از تجربه‌ها را مورد اهمیت دانست و بیان کرد: در راستای برگزاری کنگره اصلی شهدای استان، بیش از 15 اجلاسیه برگزار و هزار برنامه شاخص فرهنگی و اجتماعی برگزار شد. همچنین برای ادامه مسیر نیازمند مشارکت عموم مردم هستیم.

به‌گفته کریمی ماندگار بودن فعالیت‌های صورت گرفته در کنگره اصل مهم بود و شاهدیم بسیاری از اقدامات تا سال‌ها منشا برکات در جامعه هستند. تکمیل مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس نمونه عینی برکات کنگره شهدای استان است و به پیشرفت‌های خوبی نیز رسیده است. تهیه فرهنگ‌نامه ۲۳ جلدی شهدا از دیگر اقدامات ماندگارست.

این مقام مسئول ادامه داد: تبیین نقش استان در پیروزی‌های متعدد در دوران دفاع مقدس از دیگر اقدامات ماندگارست. علاوه بر اقدامات پژوهشی در این راستا اقدامات عملیاتی همچون اردوهای هفت اقلیم و طرح شهید مجید ایزد پناه نیز انجام شده است. بازدید از موزه دفاع مقدس یکی از برنامه‌های مهم سال‌جاری است. تاکنون بیش از ۲۰ هزار نفر از این مرکز بازدید داشته‌اند که اگر شرایط قرمز بودن بیماری به پایان برسد با قوت ادامه خواهد داشت.

رویکرد شهرداری اراک، فرهنگی است

محمد جعفرپور، سرپرست شهرداری اراک، هم توجه به فرهنگ و مکتب ایثار و شهادت را اصلی مهم و بااهمیت توصیف کرد و گفت: حیات اسلام و انقلاب اسلامی در طول تاریخ مرهون و مدیون خون شهداست.

وی با اشاره به اینکه دفاع مقدس، لیلة‌القدر انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: پرداختن به موضوع ایثار و شهادت حائز اهمیت است و باید از این فرصت به بهترین شکل بهره گرفت. خوشبختانه نگاه شهرداری اراک به شهر فرهنگ محورست و با تکیه بر سیره و مکتب از تمام ظرفیت خود برای زنده نگاه داشتن نام و یاد آنان استفاده می‌کند.

جعفرپور تأکید کرد: هرقدر هزینه و انرژی خود را برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگه داشتن یاد و خاطر شهدا صرف کنیم، سرمایه‌گذاری فرهنگی است و آثار آن را در جامعه خواهیم دید. شهرداری در کنارسپاه، بنیاد شهید و حفظ آثارمروج فرهنگ ایثار و شهادت خواهد بود و با تعامل در برگزاری برنامه‌ها و اهداف ستاد کنگره شهدای استان نقش‌آفرینی خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha