تقوا انسان را در مسیر عاشورایی شدن و اخلاص قرار می‌دهد
کد خبر: 3991383
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
کارشناس مذهبی:

تقوا انسان را در مسیر عاشورایی شدن و اخلاص قرار می‌دهد

کارشناس مذهبی گفت: پا روی هوای نفس گذاشتن و تقوا انسان را در مسیر عاشورایی شدن، اخلاص و بندگی و خدایی شدن قرار می‌دهد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر شهیدی، کارشناس مذهبی و مدرس حوزه، شب گذشته، 25 مردادماه در مراسم سوگواری دهه اول محرم، در مهدیه هیئت رزمندگان اسلام استان، اظهار کرد: مسیر عاشورایی، جهادی و راه پر چالش  بندگی، راه سختی است، چراکه بنای دنیا بر آرامش گذاشته نشده است. انسان می‌تواند با یک نگاه عاشورایی و معرفتی با وجود مسائل و مشکلات این دنیا قلبی آرام داشته باشد.

وی افزود: اگر نگاه ما عاشورایی باشد با وجود تمامی مشکلات، جان دادن برای رسیدن به معبود و معشوقمان را زیبا می‌بینیم. در روایتی از اهل بیت(ع) آمده است که «وَ لَكِنْ بَعْدَ غَيْبَةٍ وَ حَيْرَةٍ فَلا يثْبُتُ فِيهَا عَلَي دِينِهِ إِلَّا الْمُخْلِصُونَ». در دوران غیبت کسی ثابت‌قدم و استوار نمی‌ماند، جز کسانی که مخلص باشند. این اخلاص به معنی خدایی زندگی کردن است که باید در اعمال و عباداتمان نمود پیدا کند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: اگر محیط خانه محیطی معنوی با رنگ و بوی الهی باشد، فرزندان راحت‌تر در مسیر بندگی و اخلاص قرار می‌گیرند. نماز اول وقت به خصوص در وقت سحر و نماز نافله شب و هر عمل عبادی که سخت‌تر است، گنجی است که ما را در مقابل فتنه‌های شیطان استوار می‌کند. اخلاص در زندگی تمرین می‌خواهد و هرچه انسان جایگاه اجماعی بالاتری داشته باشد، شیطان نیز نقشه‌های شدیدتری برای فرد دارد.

شهیدی ادامه داد: پا روی هوای نفس گذاشتن و تقوا انسان را به خدایی شدن نزدیک می‌کند. آرامش در زمان سختی‌ها، فروخوردن خشم و صبر همان پا گذاشتن روی هوای نفس است که انسان را به اخلاص و بندگی نزدیک‌تر می‌کند. شیطان برای افرادی که به اخلاص و بندگی نزدیک‌تر هستند، نقشه‌های بزرگ‌تری دارد و ما همواره باید در این مسیر مراقب باشیم.

وی تصریح کرد: امام باقر(ع) به زراره که از اصحاب و شاگردان آن حضرت بود فرمودند: تهدید شیطان که گفت: «قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ، ثُمَّ لآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ؛ به سبب آن‏که مرا گمراه ساختی، من بر سر راه مستقیم تو در کمین آن‏ها می‏نشینم، سپس از پیش‏رو و از پشت‏سر و از طرف راست و از طرف چپ آن‏ها به سراغشان می‏روم و بیشتر آن‏ها را شکر‏گزار نخواهی یافت»؛ این عبارت درباره شما شیعیان است، زیرا شیطان دیگران را به دام خود گرفتار کرده و دیگر بر سر راه آن‏ها نمی‌نشیند؛ زیرا آنان در مسیر فضیلت نیستند تا شیطان راه آن‏ها را ببندد. بنابراین، همواره این خطر هست که اگر شخصی محب و متولی خاندان عصمت (ع) شود، شیطان می‌‏کوشد تا مانع کامیابی او شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه یادآور شد: اهل بیت(ع) مؤمنان را در مسیر اخلاص و بندگی کمک می‌کنند و ما هر اقدامی انجام می‌دهیم ابتدا باید رضایت الهی را در نظر بگیریم.

انتهای پیام
captcha