نقدی بر برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارشاد / غفلت از مهمترین مطالبه قرآنی رهبری
کد خبر: 3991398
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۴
محمدمهدی بحرالعلوم بیان کرد:

نقدی بر برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارشاد / غفلت از مهمترین مطالبه قرآنی رهبری

مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن با اشاره به انتشار برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم، گفت: در این برنامه با وجود اینکه موضوعات قرآنی متنوعی مورد توجه قرار گرفته اما یکی از مهم‌ترین مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری مورد غفلت واقع شده است.

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، در گفت وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به برنامه‌های اعلام شده وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم و گلایه از بی‌توجهی به بحث حفظ قرآن کریم در این برنامه، گفت: یکی از مهمترین مطالبات مقام معظم رهبری در مباحث قرآن تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم است که به نظر می‌رسد در برنامه‌های اعلامی از سوی وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم مورد غفلت واقع شده است.

این حافظ کل قرآن کریم افزود: با توجه به اینکه هم اینک زمان هدف‌گذاری دولت برای اجرای برنامه‌های چهارساله است، قاعدتاً انتظار داریم در برنامه‌هایی که وزرای پیشنهادی ارائه می‌دهند، موضوع قرآن مورد توجه قرار گیرد. اگر در برنامه‌های ارائه شده موضوعی مورد غفلت واقع شود، در سال های آینده نیز کمتر مورد توجه قرار خواهد گرفت، چرا که مجلس بر اساس برنامه‌های ارائه شده رأی اعتماد داده است. بنابر این اگر در برنامه پیشنهادی وزیر ارشاد یک موضوع مورد غفلت واقع شود به طور طبیعی در آینده هم نسبت به آن کم توجهی خواهد شد. 

معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارشاد از ظرایف خوبی برخوردار است و به نظر می‌رسد وجود مختلفی از عرصه فعالیت‌های قرآنی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: به عنوان عضو حقیقی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و نیز دبیرخانه این ستاد و به عنوان متولی پیگیری امور حفظ قرآن کریم انتظار داریم وزرای محترم به خصوص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به مسئله حفظ قرآن که از مطالبات مکرر مقام معظم رهبری است، غافل نباشند.

مسئول دبیرخانه ستاد راهبری ملی حفظ قرآن کریم بیان کرد: ممکن است تهیه‌کنندگان برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر توجه نکردن به بحث حفظ قرآن کریم به مستتر بودن این موضوع در برنامه‌های پیشنهادی اشاره کنند، اما در پاسخ باید گفت در این برنامه به مباحثی همچون روخوانی و تدبر و مسائلی از این دست به صورت مستقیم اشاره شده اما هیچ اشاره مستقیمی به بحث حفظ قرآن کریم نشده است.

وی بیان کرد: انتظار داریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه که بالاترین جایگاه اداری قرآنی در سیستم دولتی را در اختیار دارد، نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد. مطمئناً اگر نگاهی به مطالبات مقام معظم رهبری داشته باشیم متوجه تأکیدات فراوان معظم له به مسئله حفظ قرآن می‌شویم.

بحرالعلوم در پاسخ به این سوال که این نقد شما به معنای نوعی بی‌توجهی تهیه‌کنندگان این برنامه است؟، گفت: مطمئناً در این برنامه به مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری توجه شده و تنها بحث حفظ قرآن کریم مغفول واقع شده است. ما از وزارت ارشاد انتظار نداریم در حوزه حفظ کار آموزشی انجام دهد اما این انتظار وجود دارد که در این مسئله فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی مناسبی انجام دهد. این مطالبه از وزارت ارشاد وجود دارد و برای رسیدن به این مطلوب، جامعه قرآنی باید مطالبات جدی‌تری داشته باشد تا توجهات به این سمت جلب شود.

این حافظ کل قرآن کریم در مورد نقش فعالان قرآنی در ملزم کردن برنامه‌ریزان فرهنگی و مدیران دستگاه‌ها به مورد توجه قرار گرفتن فعالیت‌های قرآنی، گفت: بخشی از این موضوع از طریق طرح مطالبات گسترده از سوی فعالان و نخبگان قرآنی می‌تواند صورت گیرد. بخش دیگر هم از  سوی بخش مردمی  قابل پیگیری است. البته این مطالبه از باب تکمیل و اصلاح نقاط ضعف است. 

بحرالعلوم در مورد مهم‌ترین مطالبات جامعه قرآنی از دولت سیزدهم، گفت: قطعاً جامع‌ترین درخواست این است که همه مناسبات دولت مبتنی بر دستورات قرآن باشد. عملکرد دولتمردان هر چه بیشتر مبتنی بر قرآن و بر اساس دستورات قرآن در همه شئونات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... باشد، موفق‌تر خواهد بود. مشکلاتی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد به خاطر دور شدن از دستورات قرآن است، هر چقدر از قرآن و اهل بیت(ع) دور شویم شاهد آسیب‌های بیشتری در جامعه خواهیم بود، بر همین اساس دولت باید برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی کند.

انتهای پیام
captcha