زیرساخت‌ها برای موفقیت طرح ملی حفظ قرآن / چالش تعدد مأموریت دستگاه‌ها
کد خبر: 4005619
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
مهدی قره‌شیخلو تشریح کرد:

زیرساخت‌ها برای موفقیت طرح ملی حفظ قرآن / چالش تعدد مأموریت دستگاه‌ها

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه وظیفه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم تربیت مستقیم حافظان قرآن و برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی نیست، گفت: ما در این ستاد وظیفه داریم زیرساخت‌ها و شرایط حفظ قرآن کریم را تسهیل کنیم.

مهدی قره شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم

به گزارش ایکنا،‌ برنامه زنده مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، شب گذشته 24 مهرماه با حضور مهدی قره‌شیخلو، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور بررسی وضعیت حفظ قرآن به روی آنتن این شبکه تلویزیونی رفت.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در طرح مطالبه خود در مورد حفظ قرآن زمان مشخصی را اعلام نکردند، گفت: من اعتقاد دارم برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم باید 50 میلیون شهروند مأنوس با قرآن کریم داشته باشیم، به گونه‌ای که این افراد هر روز زمانی به تلاوت قرآن کریم اختصاص دهند و به واسطه این انس روزانه به سمت حفظ قرآن سوق داده شوند.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به چنین فضایی در کشور باید زیرساخت‌های زیادی ایجاد شود، افزود: مسئله اول پرداختن به زیرساخت‌های فرهنگی است، یعنی فرهنگ عمومی کشور باید به سمت انس با قرآن کریم پیش برود. در حال حاضر ارتباط مردم با قرآن بیشتر مناسبتی است و بعد از یک مناسبت ارتباط کم می‌شود. زیرساخت تبلیغی و تشویقی موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه شود، بحث حفظ قرآن کریم به فضایی شبیه به فضای ایجاد شده بعد از مسابقات کشتی در روزهای اخیر،‌ نیاز دارد.

قره‌شیخلو افزود: زیرساخت های فنی یکی دیگر از ملزومات بحث حفظ قرآن کریم است؛ ما بعد از 10 سال از مطالبه مقام معظم رهبری هنوز یک زیرساخت فنی برای تجمیع تعداد حافظان قرآن کریم در کشور نداریم. تا مادامی که زیرساخت فراهم نشود با وجود برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های متعدد هم نمی‌توانیم به نتیجه درخشانی برسیم. اگر این اتفاق نیفتد روند به صورت معمولی رخ می‌دهد اما این مطالبه مقام معظم رهبری همت والا و کار جهادی را می‌طلبد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه دستگاه‌های مسئول در زمینه حفظ قرآن باید موضوع حفظ را جدی بگیرند، ‌بیان کرد: پس از پایشی که سال 98 از دستگاه‌ها به عمل آوردیم متوجه شدیم که بحث حفظ قرآن کریم حتی در دستگاه‌هایی که مأموریت این کار را هم دارند جدی نیست. نتیجه این پایش را به بالاترین مسئول دستگاه‌های عضو ستاد اطلاع دادیم تا وضعیت آن دستگاه به خوبی برای مدیران ارشاد همان دستگاه روشن شود. پس از این پایش برداشت ما از نتایج این بود که حتماً باید در مورد تهیه زیرساخت‌ها لازم اقدام شود و در ادامه تغییر نگاه در زمینه حفظ قرآن در دستگاه‌ها با وجود بیاید.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن با اشاره به اینکه در پایش اول نزدیک به 70 درصد از اقدامات تهیه شده برای دستگاه‌‎‌‌ها اجرایی نشده بود، گفت: یکی از چالش‌هایی که باعث شده بود دستگاه‌ها نتوانند اقدامات تعیین شده را اجرایی کنند، بحث تعدد مأموریت دستگاه‌ها و مشکل دیگر هم نداشتن اعتبار تعریف شده برای این موضوع بود.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه لازم است دوستان ما در دولت و مجلس پشتیبانی مطلوبی از بحث حفظ قرآن کریم به عمل بیاورند، بیان کرد: در بحث حفظ قرآن کریم همواره مشکل پشتیبانی وجود داشته است. ما اگر بخواهیم در بحث فرهنگ‌سازی حفظ قرآن کار کنیم باید با کلیپ‌سازی و فیلم‌سازی این کار را انجام دهیم که این موضوع نیاز به امکانات مالی بالایی دارد.

وی با بیان اینکه با چهار میلیارد تومان که 18 دستگاه منتظر دریافت بخشی از آن هستند، نمی‌توان کار خاصی انجام داد، گفت: موضوعی که در زمینه حفظ قرآن کریم باید بر روی آن تأکید کرد، بحث تغییر نگاه و نگرش در دستگاه‌ها و مسئولان دستگاه‌ها هست که باید به وجود بیاید. اگر می‌خواهیم موضوع حفظ قرآن به یک جریان تبدیل شود باید به عنوان یک کار اولویت اول به آن نگاه شود و نه اولویت آخر، این ضعف جدی در دستگاه‌ها وجود دارد که آنها بحث حفظ را اولویت آخر خود می‌دانند.

به گزارش ایکنا، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در برنامه‌های گذشته به این موضوع که از اعتبارات ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم یک حافظ هم خارج نمی‌شود، اشاره شده بود، گفت: باید این را بگویم که وظیفه ما در ستاد تربیت مستقیم حافظ قرآن نیست، وظیفه ما ستادی است. ما باید سامانه آموزش یکپارچه آموزش حفظ را آماده کنیم، باید سامانه ثبت اطلاعات حافظان را داشته باشیم و کارهای زیرساختی دیگر را انجام دهیم. یکی از کارهایی که در همین راستا انجام داده‌ایم، ابلاغ آیین‌نامه آزمون‌های حفظ عمومی قرآن کریم بوده است. با این آزمون فضایی برای حافظان قرآن کریم که به صورت تخصصی این موضوعات را دنبال نمی‌کنند فراهم شده است و بر اساس آن به محض اینکه یک فرد حافظ یک جزء قرآن شود می‌تواند به نزدیک‌ترین موسسه معتبر مراجعه کند و پس از آزمون مدرک حفظ قرآن را دریافت کند.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با تأکید بر اینکه اگر هر کسی در حوزه خود به وظیفه‌ای که قانون بر عهده او گذاشته است عمل کند، کارها به خوبی پیش خواهد رفت، گفت: اگر صدا و سیما به دنبال بحث فرهنگ‌سازی باشد،‌ نماینده مجلس به دنبال قانونگذاری و تسهیل اجرایی شدن قانون در زمینه حفظ قرآن کریم باشد و سایر دستگاه‌ها نیز به وظایفی که دارند عمل کنند می‌توانیم بحث حفظ قرآن کریم را به عنوان یک جریان در جامعه به پیش ببریم. اگر از طرف شورای توسعه و مجلس پشتیبانی لازم از ستاد به عمل بیاید و تصمیمات ما ضمانت اجرایی داشته باشد مطمئناً بهتر می‌توانیم کار را پیش ببریم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مباحث بودجه‌ای در زمینه حفظ قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در سال 99 پنج میلیارد تومان بودجه در اختیار ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم قرار گرفت و اجازه هزینه‌کرد چهار میلیارد تومان از آن داده شد، چرا که یک میلیارد از این مبلغ طلب دستگاه‌ها از محل اجرای برنامه‌ها در سال 98 بود. از چهار میلیارد تومان در نظر گرفته شده حدود یک میلیارد تومان برای راه‌اندازی سامانه جامع حفظ قرآن اختصاص یافت. کارهای مطالعاتی این سامانه انجام شده و در مرحله انتخاب مجری هستیم و امیدوار هستیم طی 10 روز آینده قرارداد کار بسته شود تا به راه‌اندازی سامانه نزدیک شویم.

قره‌شیخلو افزود: بخش دیگری از بودجه چهار میلیاردی به محتواسازی برای بخش پیش‌دبستانی اختصاص یافت. در همین راستا با سازمان پژوهش صحبت شد و قرار شد محتواها به‌روز شود و یک دوره آزمایشی هم برای مربیان برگزار شود. همچنین مقرر شد 3800 مربی حفظ قرآن کریم با کمک دستگاه‌های عضو ستاد تربیت شود. این دوره‌ها برگزار شد و اواخر مهر و آبان آزمون‌های متمرکز مربوط به آن انجام خواهد شد. استخراج روش‌های استاندارد و مطلوب حفظ قرآن یکی دیگر از مباحثی بود که از محل این بودجه به آن پرداخته شد. همچنین مقرر شده است تا با استفاده از این بودجه یک تله فیلم 90 دقیقه‌ای با موضوع حفظ قرآن کریم تهیه شود، این کار در حالی نهایی شدن است و ان‌شالله امسال شاهد تهیه آن خواهیم بود. همچنین بخش دیگری از این بودجه به شبکه قرآن و رادیو قرآن برای اجرای برنامه‌های مربوط به حفظ قرآن اختصاص یافت.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه در سال 1400 و با گذشت هفت ماه از سال هنوز یک ریال از طرف دولت، مجلس یا شورای توسعه به ستاد پرداخت نشده است، گفت: با این حساب در دو سال اخیر تنها چهار میلیارد تومان به بحث حفظ قرآن کریم اختصاص داده شده است و طبیعی است که با این پشتیبانی و با این ارقام نباید انتظار کار جهادی و نهضتی داشته باشیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha