برگزاری مراسم عزاداری عاشورای حسینی در مزارشریف و غزنی
کد خبر: 3991512
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳

برگزاری مراسم عزاداری عاشورای حسینی در مزارشریف و غزنی

شورای علمای شیعه ولایت بلخ اعلام کرد، مراسم عاشورا مانند سال‌های گذشته در روضه شریف برگزار می‌شود و امنیت این مراسم را امارت اسلامی به عهده گرفته است در عین حال شهروندان شیعه غزنی از عدم برخورد طالبان با نمادها و مراسم عزاداری قدردانی کرده و خواهان افزایش تعامل مذهبی در کشور هستند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری صدای افغان، شورای علمای شیعه ولایت بلخ اعلام کرد که مراسم عزاداری عاشورای امسال بلخ مانند سال‎‌های گذشته در روضه شریف برگزار می‌شود و امنیت این مراسم را امارت اسلامی بر عهده گرفته است.

سیدسجاد عالمی، معاون شورای علمای شیعه ولایت بلخ، روز گذشته، 26 مرداد اعلام کرد که مراسم عاشورای حسینی، روز پنجشنبه، 28 مرداد مانند سال‌های گذشته در روضه منسوب به حضرت علی(ع) در مرکز شهر مزار شریف با حضور مردم برگزار می‌شود.

به گفته او، امارت اسلامی در بلخ مسئولیت تأمین امنیت این مراسم را بر عهده گرفته است.

عالمی افزود: زنان نیز مانند سال‌های گذشته با رعایت حجاب اسلامی می‌توانند در این مراسم شرکت کنند.

معاون شورای علمای شیعه بلخ از مردم خواست تا با حضور پرشورشان در روضه شریف، عاشورای حسینی را گرامی بدارند.

مراسم عاشورای حسینی هر ساله با حضور هزاران نفر از عزاداران در روضه منسوب به حضرت علی(ع) در مزار شریف برگزار می‌شود و اهالی نواحی و اطراف شهر پیاده با علم‌ها و دسته‌های عزاداری در این مراسم مشارکت و پس از سخنرانی علمای دینی اعم از شیعه و سنی و مرثیه‌سرایی و روضه‌خوانی دوباره سینه‌زنان به طرف مساجدشان حرکت می‌کنند.

محرم در غزنی؛ عزاداری‌های آزادانه مردم زیر سایه حکومت طالبان

طالبان بعد از تصرف شهر غزنی با شهروندان این ولایت برخورد نرم داشته و با نمادهای محرم و مجالس عزاداری برخوردی نکرده‌اند و این مراسم مثل سال‌های قبل برگزار می‌شود و پرچم‌های عزاداری در گوشه و کنار شهر برافراشته شده است.

برگزاری مراسم عزاداری عاشورای حسینی در مزارشریف و غزنی

شهروندان شیعه غزنی از عدم برخورد طالبان با نمادها و مراسم عزاداری قدردانی کرده و خواهان افزایش تعامل مذهبی در کشور هستند.

تعدادی از علمای شیعه در ولایت غزنی نیز از نرمش طالبان نسبت به اقوام و مذاهب استقبال کرده و خواهان حفظ روحیه وحدت و همدلی در کشور هستند.

محرم علی؛ یک شهروند غزنی در مورد وضعیت عزاداری همزمان با تسلط امارت اسلامی به خبرگزاری آوا گفت: مراسم امسال محرم مصادف شده است با تسلط طالبان بر ولایت غزنی و سراسر کشور و این گروه با نمادها و مراسم عزاداری شیعیان برخوردی نکرده‌اند و مثل سال‌های قبل پرچم‌های عزاداری در هر گوشه شهر غزنی برافراشته است و در مساجد و حسینیه‌ها نیز عزاداری جریان دارد.

این شهروند از نرمش طالبان قدردانی کرده و خواستار تعامل مذهبی در کشور شد.

پیش‌تر ویدئویی منتشر شده‌ بود که نشان می‌داد شماری از افراد مسلح در حال برچیدن پرچم‌های محرمی و نصب پرچم‌های طالبان هستند. ادعا شده‌ بود که این رویداد در شهر غزنی رخ داده؛ اما خبرنگار آوا در غزنی می‌گوید که عزاداری‌‌های محرم در این شهر برپا است و پرچم‌های محرمی نیز در کنار پرچم‌های طالبان در میادین اصلی شهر برافراشته شده‌ است.

از سوی دیگر، بر اساس یک اعلامیه امارت اسلامی در شبکه‌های اجتماعی که ظاهرا از ولایت هرات منتشر شده، طالبان از نیروهای خود خواسته‌اند که هیچ نوع مزاحمتی برای حسینیه‌ها و مساجد اهل تشیع ایجاد نکنند.

گفتنی است که طالبان روز یکشنبه با تسلط بر ارگ ریاست جمهوری و شهر کابل به صورت کامل در افغانستان حاکم شده و رهبران آن وعده شکل دادن حکومت اسلامی فراگیر ملی را داده‌اند.

انتهای پیام
captcha