بوریس جانسون زیر تیغ انتقادات/ درخواست از اینترپل برای دستگیری اشرف غنی
کد خبر: 3991638
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲
همراه با تحولات افغانستان؛

بوریس جانسون زیر تیغ انتقادات/ درخواست از اینترپل برای دستگیری اشرف غنی

پارلمان بریتانیا بوریس جانسون را به خاطر خروج ناگهانی از افغانستان و تبعیت از آمریکا زیر تیغ انتقادات قرار داد. از سوی دیگر سفیر افغانستان در تاجیکستان، اشرف غنی را به سرقت میلیون‌ها دلار متهم کرد و خواستار محاکمه او در دادگاهی بین‌المللی شد.

به گزارش ایکنا، در حالی که

امروز خیابان‌های کابل آرام گزارش شده و برخی کسب و کارها گشوده شده و شبه‌نظامیان طالبان در ایست‌های بازرسی سراسر شهر مستقر می‌شوند، همزمان منتقدان داخلی بیشتری در آمریکا جو بایدن رئیس‌جمهوری این کشور را به خاطر شیوه خروج به چالش کشیده‌اند. همچنین جلسه اضطراری پارلمان بریتانیا درباره تحولات افغانستان شاهد شدیدترین انتقادها از دولت بوریس جانسون بود که نمایندگان را برای تشکیل جلسه‌ای فوری فراخوانده است.

اشرف غنی به امارات پناهنده شد

خبرگزاری رسمی امارات(وام) عصر امروز (چهارشنبه) در یک خبر کوتاه از وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی این کشور نقل کرد که امارات بنا به دلایل بشردوستانه از اشرف غنی، رئیس‌جمهوری فراری افغانستان و خانواده وی استقبال کرده است.

این در حالی است که پیشتر رسانه‌های خبری افغانستان به نقل از برخی منابع گزارش داده بودند که اشرف غنی یک شنبه گذشته هنگامی که نیروهای جنبش طالبان به دروازه‌های شهر کابل رسیدند، به طور مخفیانه از کشور خود فرار کرده و هم اکنون در شهر ابوظبی، پایتخت امارات اقامت دارد.

رسانه‌های مذکور همچنین مدعی شده بودند که رئیس جمهوری پیشین، هنگام فرار به همراه خانواده خود و فضل محمود فضلی، رئیس اداره امور ریاست جمهوری و حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی این کشور، تلاش کرده میلیون ها دلار را همراه خود ببرد با این حال بخشی از این اموال در یک بالگرد در فرودگاه شهر کابل به جای مانده است.

درخواست سازمان ملل در مورد پناهجویان افغان

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از کشورهای غربی خواست اخراج پناهجویان افغان را متوقف کنند. فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با توجه به تسلط طالبان بر افغانستان از کشورهای غربی خواست تا اخراج و دیپورت شهروندان افغان را متوقف کنند.

گراندی همچنین گفت که مهم است که همسایگان افغانستان، به ویژه ایران و پاکستان، مرزهای خود را بازبگذارند تا بتوانند راه فراری را برای افغان‌ها ایجاد کنند که از تسلط طالبان بر کشور نگرانند.

وی با اذعان به اینکه هر دو کشور از مدت‌ها پیش پناهگاهی برای افغان‌ها بوده‌اند، گفت که آنها احتمالاً برای مقابله با ورود بیشتر پناهندگان به کمک‌های مالی و لجستیکی جدی نیاز خواهند داشت. گراندی گفت که برنامه بلند مدت اسکان مجدد ممکن است در بلند مدت برای حل بحران مورد نیاز باشد.

سه کشته در اعتراضات جلال‌آباد

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‎‌دهد که مردم در شهر جلال‌آباد به خیابان آمده‌اند و از طالبان می‌خواهند که پرچم ملی افغانستان را تغییر ندهند.

افغانستان: بوریس جانسون زیر تیغ انتقادات؛ درخواست از اینترپل برای دستگیری اشرف غنی

این اعتراضات با واکنش نیروهای طالبان مواجه شده است و برخی از معترضان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.در برخی از ویدئوها به نظر می‌رسد در منطقه تجمع مردم صدای تیراندازی به گوش می‌رسد. رویترز گزارش داد در این اعتراضات حداقل سه نفر کشته شده‌اند. 

درخواست از اینترپل برای دستگیری اشرف غنی

از سوی دیگر، سفیر افغانستان در تاجیکستان در سخنانی امر‌الله صالح، معاون اول اشرف غنی،  رئیس‌جمهور پیشین افغانستان را سرپرست مشروع ریاست‌جمهوری این کشور خواند.

محمد ظاهر اغبر این سخنان را در همایشی با حضور تعدادی از پناهجویان افغان امروز در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، بیان کرد. وی اشرف غنی را به سرقت میلیون‌ها دلار و آنچه که وی وا‌‌گذاری افغانستان به گروه طالبان خواند متهم کرد و خواستار محاکمه او در دادگاهی بین‌المللی شد. وی همچنین خواهان تعقیب آقای غنی از سوی پلیس اینترپل شد.

افغانستان: بوریس جانسون زیر تیغ انتقادات؛ درخواست از اینترپل برای دستگیری اشرف غنی

سفیر افغانستان در تاجیکستان در اظهارات خود در مورد تعداد نظامیان و شهروندان افغانی که بعد از سقوط کابل به دست طالبان به تاجیکستان پناه آورده‌اند، اظهار بی‌اطلاعی کرد. اغبر گفت که با دستور او عکس امر‌الله صالح را در محل سفارت جایگزین عکس اشرف غنی کرده‌اند.

بوریس جانسون زیر تیغ انتقادات پارلمان

پارلمان بریتانیا امروز با حضور بوریس جانسون به بررسی تحولات اخیر افغانستان نشست. این نشست تا بعد از ظهر امروز ادامه خواهد یافت. در این نشست به شدت از عملکرد دولت بوریس جانسون انتقاد شد. با این حال امروز قرار نیست هیچ رأی‌گیری انجام شود.

کی‌یر استارمر، رهبر حزب مخالف کارگر، جانسون را به خیانت به مردم افغانستان متهم کرد و ترزا می، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا و هم‌حزبی جانسون، از همراهی دولت این کشور با برنامه‌های خروج آمریکا از افغانستان به شدت انتقاد کرد و گفت دولت امیدوار بوده یک‌شبه همه چیز روبه‌راه شود.

افغانستان: بوریس جانسون زیر تیغ انتقادات؛ درخواست از اینترپل برای دستگیری اشرف غنی

ترزا می این سؤال را مطرح کرد که چنین بحرانی چه پیامی درباره عزم و اراده غرب برای دفاع از ارزش‌هایش خواهد داشت. ناکامی اطلاعاتی، غافلگیر شدن دولت از پیشروی سریع طالبان، نداشتن ارزیابی درست از قدرت دولت افغانستان و همین طور نداشتن برنامه مناسب برای خروج شهروندان بریتانیایی و افغان‌هایی که برای این کشور کار می‌کردند، از جمله مهم‌ترین انتقادها از دولت بوریس جانسون بعد از حدود دو دهه حضور نظامی بریتانیا در افغانستان بود.

تخریب مجسمه نماد مقاومت علیه طالبان

از سوی دیگر براساس تصاویری که در توییتر منتشر شده، مجسمه عبدالعلی مزاری، مجاهد شیعه هزاره‌ای که با عنوان «قهرمان شهید» در شهر بامیان نصب شده بود، منفجر شده است. براساس خبر الجزیره، هنوز معلوم نیست چه گروهی این مجسمه را تخریب کرده است.

افغانستان: بوریس جانسون زیر تیغ انتقادات؛ درخواست از اینترپل برای دستگیری اشرف غنی

مزاری در دهه ۹۰ میلادی علیه سلطه طالبان بر افغانستان و نیز علیه ظلم این گروه به شیعیان هزاره می‌جنگید اما در نهایت با فریب طالبان و برای مذاکره به این گروه تسیلم شد و پس از شکنجه به شهادت رسید.

رهبران طالبان ظاهر می‌شوند

رهبران طالبان گفته‌اند که به زودی در انظار عموم ظاهر خواهند شد. این موضوع برخلاف رویه ۲۰ سال گذشته آنهاست که عمدتا مخفی بودند.یکی از اعضای ارشد گروه طالبان که خواسته نام او برده نشود در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته است که دیگر سران این گروه به طور پنهانی فعالیت نخواهند کرد و دیگر رهبران آن پنهان نخواهند شد. وی در ادامه سخنانش گفت که در آینده، دنیا رهبران و فرماندهان طالبان را در رسانه‌ها خواهد دید.

این مقام طالب در ادامه ضمن تأکید بر دستور عدم برپایی جشن پیروزی از سوی اعضای طالبان گفت که «این پیروزی برای افغانستان است» و شهروندان افغانستانی هرگونه شکایاتی علیه هر یک از اعضای طالبان داشته باشند در کمترین زمان ممکن به آنها رسیدگی خواهد شد.

او در پایان اعلام کرد که به زودی رهبران ارشد گروه طالبان برای اطمینان خاطر دادن از جان مسئولان دولت سابق این کشور با آنان به گفت‌وگو خواهند نشست.

تحلیل فارین پالیسی از نقش پاکستان و آمریکا در افغانستان

کریستین فیر، تحلیلگر فارین پالیسی نوشت: بایدن می‌داند که پاکستان نیروی پشتیبان اصلی طالبان است. بدون حمایت اطلاعاتی و پشتیبانی نظامی بی‌دریغ پاکستان از طالبان این گروه به جای یک نیروی مبارز کارآمد، تنها یک مزاحم می‌بود. ایالات متحده قاطعانه از انجام کاری که می‌توانست مدت‌ها پیشتر انجام بدهد، سر باز زده است یعنی اعمال تحریم علیه دولت پنهان پاکستان که از شبه‌نظامیان اسلام‌گرا حمایت می‌کند.

طی ۲۰ سال اخیر، پاکستان مشغول استخدام، آموزش و اعزام گروه‌های متعدد تروریستی اسلام‌گرایی بوده است که در هند و افغانستان فعالیت می‌کنند. پاکستان همواره رهبران تروریست را قهرمانان ملی معرفی کرده است.

اداره شورایی افغانستان از سوی طالبان

وحید الله هاشمی از مقامات ارشد طالبان به رویترز گفت که این گروه احتمالا شورایی را برای اداره این کشور معرفی خواهد کرد. این در حالی خواهد بود که هیبت الله آخوندزاده همچنان رهبری را بر عهده خواهد داشت. وی همچنین از خلبانان و سربازان ارتش افغانستان خواست به نیروهای این گروه بپیوندند.  

انتهای پیام
captcha