حکم دیوان عالی انگلیس مبنی بر بازگشت قرآن تاریخی به ترکیه
کد خبر: 3991945
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳

حکم دیوان عالی انگلیس مبنی بر بازگشت قرآن تاریخی به ترکیه

دیوان عالی انگلیس حکمی مبنی بر بازگرداندن یک نسخه قدیمی قرآن متعلق به قرن شانزدهم میلادی به ترکیه را صادر کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «ترک پرس»، دیوان عالی انگلیس پنج سال پس از شکایت وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه مبنی بر استرداد یک نسخه قدیمی قرآن، حکم بازگشت این قرآن تاریخی به ترکیه که به خط یک از خوشنویسان معروف دوره عثمانی کتابت شده است را صادر کرد.

روزنامه «تایمز» لندن گزارش داد: این قرآن تاریخی قرار بود در حراج کریستی لندن در سال 2017 میلادی با قیمت اولیه بین 120 تا 180 هزار پوند انگلیس به فروش برسد که این حراجی لغو شد.

دادستان ترکیه اعلام كرد که این قرآن در فوریه 2015 میلادی توسط چهار مرد در استانبول به سرقت رفت، به‌طوری که این 4 مرد با اسپری فلفل به صاحب خانه حمله کردند و قبل از فرار با این نسخه قرآن، صورت و سر او را با نوار پیچیدند.

«ویلیام دیویس»، قاضی پرونده در حکم خود اعلام کرد: «دلایل محکمی وجود دارد که معتقدیم این قرآن سرقت‌شده یک اثر تاریخی است که از سوی «زاهر حجة» در کریستی به حراج گذاشته شده و به طور غیرقانونی از ترکیه خارج شده است».

لازم به ذکر است که این قرآن توسط «مصطفی دادا»، خطاط مشهور عثمانی و فرزند «شیخ حمدالله»، بنیانگذار مدرسه خوشنویسی عثمانی و معروف به معلم خوشنویسی سلاطین عثمانی کتابت شده است.
انتهای پیام
captcha