بازتاب گسترده درگذشت علامه حکیمی در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3992633
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹

بازتاب گسترده درگذشت علامه حکیمی در صفحات معارفی رسانه‌ها

صفحات معارفی رسانه‌ها در اولین روز شهریورماه، حجم بالایی از مطالب منتشر شده خود را به درگذشت علامه محمدرضا حکیمی اختصاص داده‌اند، بخش زیادی از این مطالب پیام‌های تسلیت شخصیت‌های برجسته کشور است.

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها اولین روز از آخرین ماه تابستان سال 1400 را با انتشار اخبار پرتعدادی پیرامون درگذشت علامه محمدرضا حکیمی، آغاز کرده‌اند. این اخبار شامل پیام تسلیت شخصیت‌های برجسته کشور، یادداشت‌های شاگردان و علاقه‌مندان به علامه و معرفی زندگی این چهره برجسته بوده است. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین اخبار منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها داشته‌ایم.

فارس

خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی از برگزاری سمینار خیر قرآنی خبر داده است. این سمینار با مشارکت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد خیریه آلاء برپا می‌شود و شامل بر پنج نشست جداگانه، اما به لحاظ موضوعی به هم پیوسته است. این نشست‌ها در روزهای دوم، چهارم، ششم، هشتم و دهم شهریورماه و از ساعت ۱۷ تا ۱۹ به صورت مجازی و متناسب با شرایط کرونایی برگزار می‌شود.

فارس خبر دیگر این صفحه را به پیام شورای عالی قرآن در مورد تلاوت قرآن در عزاداری‌های محرم اختصاص داده است. در این خبر آمده است: «در پی اهتمام تعدادی از هیئت‌های مذهبی و ذاکران اهل بیت(ع) به برنامه تلاوت قرآن از سوی قاریان ممتاز در مراسم سوگواری‌ دهه اول ماه محرم امسال، شورای عالی قرآن در تقدیر از این اقدام مبارک پیامی را صادر کرد که متن آن بدین شرح است: متبرک شدن تعداد قابل توجهی از این هیئت‌ها و معطر شدن فضای این اجتماعات با قرائت آیات حیات‌بخش و نورانی قرآن کریم توسط قاریان خوش لحن و ممتاز قرآن کریم که با اهتمام دست اندرکاران و حمایت برخی از ذاکران برجسته اهل بیت (ع) نظیر جناب آقای سیدمجید بنی فاطمه محقق شد، آینده برجسته‌ای را در عمل به حدیث شریف ثقلین ترسیم می‌کند».

فارس همچنین در خبر دیگری از تمدید مجدد ثبت نام در طرح ملی تلاوت خبر داده است. حسین مقدم‌کیا، دبیر طرح ملی تلاوت در این باره بیان کرده است: «نام‌نویسی دور جدید طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا‌(ع) که از اواخر تیرماه آغاز شده بود تا پایان مرداد‌ماه تمدید شد اما با توجه به درخواست‌های مکرر کاربران خصوصاً در روستا‌ها و شهرستان‌ها مبنی بر عدم دسترسی به اینترنت این مهلت تا ۱۰ شهریورماه تمدید شد».

تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۱ قرآن کریم شامل آیات ۲۷ تا ۳۱ سوره مبارکه توبه با صدای شهریار پرهیزکار یکی دیگر از مطالب معارفی منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس در روز اول شهریورماه است.

تسنیم

خبرگزاری تسنیم نیز در صفحه دین، قرآن و اندیشه پیام تقدیر شورای عالی قرآن در مورد اجرای تلاوت در هیئات مذهبی را منتشر کرده و در مطلب دیگری از راهی بیمارستان شدن تولیت آستان امامزاده صالح(ع) به دلیل ضعف جسمانی خبر داده است.

این خبرگزاری همچنین تعدادی از مطالب خبری امروز خود را به درگذشت استاد متفکر علامه محمدرضا حکیمی اختصاص داده است. از جمله این مطالب، پیام تسلیت مقام معظم رهبری است. تسنیم همچنین پیام تسلیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم را نیز منتشر کرده است.

خبر انتشار منظومه فکری آیت‌الله مکارم شیرازی یکی دیگر از خبرهای این خبرگزاری است. عبدالحسین خسروپناه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در خصوص شکل‌گیری ایده نگارش این اثر بیان کرده است: «اندیشه طرح تدوین منظومه فکری آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی هنگامی آغاز شد که هر دو کتاب منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی در همایش کتاب سال حوزه برگزیده شدند و منتظر دریافت جایزه کتاب سال حوزه علمیه از دستان مبارک این مرجع تقلید بودم، ناگهان به‌صورت غیرمترقبه در ذهن و دلم، این طرح خطور کرد و پس از تأمل در آثار وی به این نتیجه رسیدم که هر سه ساحت نظامات بینشی، منشی و کنشی در آثار معظم‌له وجود دارد و می‌تواند برای تعلیم و تربیت اسلامی اقشار مختلف جامعه مفید باشد».

ایرنا

خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز همچون دیگر رسانه‌ها به انتشار اخبار درگذشت استاد متفکر علامه محمدرضا حکیمی واکنش نشان داده و اخبار مربوط به تشییع و تدفین این شخصیت برجسته را بازنشر داده است. بر اساس این خبر مراسم تشییع و وداع با استاد محمدرضا حکیمی روز سه شنبه (دوم شهریورماه) برگزار می‌شود و پیکر این اندیشمند دینی در حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده خواهد شد.

ایرنا همچنین پیام تسلیت معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت علامه محمدرضا حکیمی را منتشر کرده است. عبدالهادی فقهی زاده در این پیام از مرحوم محمدرضا حکیمی به عنوان قرآن‌شناسی دردمند و حدیث‌دانی برجسته یاد کرد که به قله‌های کمال و حیات طیبه انسانی چشم دوخته بود.

ایسنا

خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه حجم بالایی از مطالب منتشره را به خبر درگذشت علامه محمدرضا حکیمی و پیام تسلیت شخصیت‌های مختلف اختصاص داده است. این خبرگزاری در یکی از اخبار خود در مورد درگذشته علامه حکیمی، پیام تسلیت مقام معظم رهبری را منتشر کرده است.

پیام تسلیت شخصیت‌های دیگری همچون سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ آیت پیمان، دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی و دبیر شورای دین پژوهان کشور؛ وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ تولیت آستان قدس رضوی؛ اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و ... در مورد درگذشت علامه محمدرضا حکیمی بخش دیگری از اخبار منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران است.

ایسنا همچنین در گزارشی به منظور معرفی شخصیت آیت‌الله‌ سید‌جواد طالقانی، از علمای فاضل و اندیشمند حوزه علمیه قم که روز عاشورا به دیار باقی شتافت، به گفت‌وگو با تعدادی از شاگردان و دوستان این روحانی پرداخته و آن را با تیتر «غروب غم‌انگیز معلمی از جنس اخلاق و عمل» بر روی خروجی قرار داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان با انتشار حدیثی از پیامبر(ص) درباره خواندن قرآن در مسجد و نگاه خداوند به مردم به روزرسانی شده و در ادامه عکسی از منزل علامه محمدرضا حکیمی را با تیتر «عکس معنادار از منزل علامه حکیمی در صبح امروز» بر روی خروجی قرار داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه جزئیات مراسم تشییع و تدفین علامه حکیمی را اطلاع رسانی کرده و در خبر دیگری از بستری شدن تولیت آستان امامزاده صالح(ع) در بیمارستان خبر داده است.

این خبرگزاری در ادامه مطالب امروز به انتشار گزارشی از علامه حکیمی پرداخته و در آن آثار و خدمات علمی و معرفتی این چهره برجسته را معرفی کرده است. این گزارش با تیتر «سیری در سلوک علمی و عملی علامه محمدرضا حکیمی» بر روی خروجی قرار گرفته است.

ایبنا

خبرگزاری کتاب نیز همچون سایر خبرگزاری‌های کشور اخبار زیادی پیرامون درگذشت علامه حکیمی منتشر کرده است. عمده این مطالب خبری پیام‌های تسلیت یا یادداشت‌هایی در مورد این علامه فقید است. انتشار پیام تسلیت مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر فرهگ و ارشاد اسلامی از جمله این موارد است.

«احیای سنت‌های خانگی در ویژه برنامه «روضه‌خوان» فرهنگسرای امید»، «ظرفیت‌های جریان عاشورا را باید مورد توجه قرار داد»، «امر به معروف و نهی از منکر مهمترین درس نهضت عاشوراست» و ... بخش دیگری از مطالب پرتعداد منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران در اولین روز شهریورماه است.

میزان

خبرگزاری میزان در صفحه ادبیات، دین و اندیشه علاوه بر انتشار اخبار پیرامون درگذشت علامه محمدرضا حکیمی و پیام‌های تسلیت صادر شده از سوی شخصیت‌های برجسته کشور در این مورد، اخبار دیگری نیز بر روی خروجی قرار داده است.

از جمله این خبر معرفی کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» است. این کتاب به قلم حمید حسام و به کوشش مسعود امیرخانی نوشته شده، از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان به ادبیات دفاع مقدس قرار گرفته است. کتاب تاکنون با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بوده و به چاپ پنجم هم رسیده است. «مهاجر سرزمین آفتاب» داستان زندگی کونیکو یامامورا است که بعد‌ها نام سبا بابایی را برای خود انتخاب کرد. بابایی یگانه مادر شهید ژاپنی دفاع مقدس است که در این کتاب، خاطرات خود را از دوران کودکی تا پس از شهادت «محمد»، فرزندش، روایت می‌کند.

همچنین تا زمان تهیه این گزارش هیچ خبری بر روی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری مهر بارگذاری نشده است. 

انتهای پیام
captcha