محاصره پنجشیر و رد تمدید مهلت برای خروج آمریکایی‌ها از افغانستان
کد خبر: 3992686
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹
آخرین تحولات افغانستان؛

محاصره پنجشیر و رد تمدید مهلت برای خروج آمریکایی‌ها از افغانستان

با تداوم عملیات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان اظهار امیدواری کرده‌اند که فرودگاه کابل به زودی برای پروازهای غیرنظامی باز شود، با این حال طالبان احتمال تمدید مهلت زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را رد کرده و تصریح کرده‌اند که عدم عقب‌نشینی کامل آمریکا، پیامدهایی خواهد داشت. در عین حال منابع خبری از محاصره پنجشیر از سوی طالبان و تلاش برای تسلیم این ولایت از طریق مذاکره خبر داده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، ملافاتح، مقام امنیتی جنبش طالبان در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای در کابل گفته بود که انتظار می‌رود این فرودگاه در چند روز آینده برای پروازهای غیرنظامی باز می‌شود.

وی به الجزیره گفته است که این آمریکایی‌ها هستند که از ورود افراد به فرودگاه جلوگیری می‌کنند و آن‌ها به صراحت به ما گفته‌اند که حتی به افرادی که دارای پاسپورت و ویزا هستند، اجازه ورود به فرودگاه ندهید. ملافاتح تصریح کرده است دیدن زنان و کودکانی که روی زمین دراز کشیده‌اند، برای وی دردناک است.

یک مقام طالبان به رویترز گفته است که نیروهای خارجی در افغانستان به دنبال تمدید مهلت تعیین شده برای خروج از کشور نیستند. این مهلت در 31 اوت به پایان می‌رسد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته گفت که نیروهایش ممکن است پس از مهلت تعیین‌شده برای خروج در 31 اوت برای خروج آمریکایی‌ها در افغانستان باقی بمانند.

تداوم محاصره پنجشیر

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرده است که نیروهای طالبان کنترل سه ولسوالی (شهرستان) در ولایت بغلان را که از کنترل این نیروها خارج شده بود را دوباره به دست گرفته‌اند.

سخنگوی طالبان درباره منطقه پنجشیر نیز تصریح کرده است که نیروهای این گروه پس از امتناع شماری از رهبران نظامی ضد طالبان از تسلیم، ولایت پنجشیر در شمال شرقی را محاصره کرده‌اند. به گفته وی، طالبان تلاش می‌کنند تا وضعیت کنونی را از طریق مذاکره حل کنند.

خبرنگار الجزیره در افغانستان به نقل از منبعی در جنبش طالبان اعلام کرد که نیروهای این گروه موفق شده‌اند وارد دره پنجشیر شوند و آن‌ها منتظر دستورات رهبران نظامی برای حمله به مقرهای دولتی هستند.

این گزارشگر به نقل از منبعی در طالبان گفته‌اند که این گروه با احمد مسعود ارتباط برقرار کرده‌اند تا پنجشیر را به‌صورت مسالمت‌آمیز تسلیم آن‌ها کند و این مذاکرات همچنان ادامه دارد.

این منبع خبر داده است که طالبان به زودی هیئتی را برای گفت‌وگو از نزدیک در این زمینه و ارائه تضمین‌های لازم به سوی احمد مسعود اعزام می‌کند.

نزدیکان به احمد مسعود گفتند که بیش از 6000 جنگنده از بقایای یگان‌های ارتش و نیروهای ویژه و همچنین گروه‌های شبه‌نظامیان محلی در این دره همراه بالگرد و خودروهای نظامی حضور دارند.

با این حال، دیپلمات‌های غربی و دیگران با توجه به عدم‌حمایت خارجی و نیاز به تعمیر و نگهداری سلاح در مورد توانایی نظامی گروه‌های حاضر در این منطقه تردید دارند.

رد احتمال تمدید مهلت خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان

با بالا گرفتن زمزمه‌های تمدید زمان مهلت خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان اعلام کرده است که تمدید مهلت خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان را که در 31 اوت به پایان می‌رسد، نخواهد پذیرفت.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان هشدار داد که اگر دولت بایدن خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را به تأخیر بیندازد، پیامدهایی را در پی خواهد داشت. به گفته وی، ایالات‌متحده نیازی به تمدید نظامی‌اش در افغانستان ندارد.

وی افزود که این تمدید باعث ایجاد بی‌اعتمادی بین طالبان و آمریکایی‌ها می‌شود و خاطرنشان کرد که اگر آمریکایی‌ها مصمم به ادامه اشغالگری باشند، این امر منجر به واکنش طالبان خواهد شد.

انتهای پیام
captcha