یوسفی غروی: پیشوایی مرزبان مکتب اهل بیت(ع) بود/ مطهری: رمز موفقیت او قلم شیوا و روان بود
کد خبر: 3992720
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
در مراسم بزرگداشت مرحوم پیشوایی؛

یوسفی غروی: پیشوایی مرزبان مکتب اهل بیت(ع) بود/ مطهری: رمز موفقیت او قلم شیوا و روان بود

مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی شامگاه اول شهریور به صورت مجازی برگزار شد. آیت‌الله یوسفی غروی در این مراسم پیشوایی را مصداق بارز روایت «اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ...» برشمرد. همچنین حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهری رمز موفقیت او را روانی و شیوایی قلمش دانست.

یوسفی غروی: پیشوایی مرزبان مکتب اهل بیت(ع) بود/ مطهری: رمز موفقیت پیشوایی قلم شیوا و روان بودبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی شامگاه اول شهریور در مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی، استاد برجسته تاریخ اسلام،ِ که 27 مرداد دار فانی را وداع گفت، با اشاره به روایت «اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لا یسدها شی»، اظهار کرد: این حدیث معروف است و علما و بزرگان در بیانیه مجالس ختم، آن را می‌نوشتند تا اشاره به مقام و فضل اهل علم تلقی شود، ولی مرحوم امام(ره) برای اثبات ولایت فقیه از این حدیث استفاده کرد.

وی افزود: در حدیث بیان شده؛ «لان المؤمنین الفقها حصون الاسلام کحصن السور المدینة»؛ یعنی علما مانند مرزبانان شهر باید از اسلام دفاع کنند و امام با کنار هم نهادن این دو روایت و دلایل متعدد دیگر ولایت فقیه را اثبات کردند. با درگذشت یک عالم صدمه جبران‌ناپذیری به اسلام وارد می‌شود، زیرا او نگاهبان اسلام است. از لسان امام خمینی می‌فهمیم که عالمان دین باید قلعه اسلام باشند و اسلام را در برابر دشمنان حفظ کنند و استاد مهدی پیشوایی این‌چنین بود.

پیشگام دانش تاریخ در حوزه

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، هم بیان کرد: استاد پیشوایی از پیشگامان دانش تاریخ در حوزه علمیه قم بودند و بسیاری از روحانیون تاریخ اسلام را با آثار ایشان شناختند و از این جهت شخصیت کم‌نظیری در حوزه علمیه بودند. همچنین در مقتل‌نگاری به شیوه جدید پیشگام بودند و کتاب مقتل جامع سیدالشهداء(ع) زیر نظرشان تألیف شد و برای عموم مردم و متخصصان تاریخ قابل استفاده است. بنابراین ایشان در دو بخش تاریخ اسلام و مقتل‌نگاری جزء پیشگامان محسوب می‌شود.

مطهری به دقت علمی و توجه به اصول تاریخ‌نگاری علمی اشاره کرد و افزود: وی به رغم پایبندی به تاریخ، از علم کلام هم استفاده کرد و هیچ‌کدام را فدای دیگری نکرد و آثارش مورد قبول پژوهشگران و استادان تاریخ و علم کلام و نیز اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی قرار گرفته است و به وی استناد کردند و برخی کتب ایشان در مراکز علمی تدریس می‌شود.

یوسفی غروی: پیشوایی مرزبان مکتب اهل بیت(ع) بود/ مطهری: رمز موفقیت پیشوایی قلم شیوا و روان بود

این پژوهشگر تاریخ اسلام و سیره ائمه اظهار کرد: ویژگی آثار ایشان روان‌نویسی و قابل فهم‌نویسی است؛ برخی آثار قابل فهم نیست، ولی وی آنچنان روان می‌نوشت که مخاطب احساس خستگی نمی‌کرد و یکی از علل ماندگاری آثارش، روان‌نویسی و قابل فهم بودن برای عموم مخاطبان بود. 

وی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی پیشوایی، اضافه کرد: خوش‌خلقی، حسن خلق و برخورد مناسب از جمله ویژگی‌های برجسته‌اش بود و تلاش می‌کرد که رفتارش باعث رنجش دیگران نشود. همچنین همواره در برخورد با افراد تبسم داشت که از ویژگی‌های انسان مؤمن است. اگر آثاری برای وی ارسال می‌شد آنها را با دقت می‌خواند و اگر نکات قابل ذکری وجود داشت، آنها را مؤدبانه توضیح می‌داد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ذاکری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: بنده از قدیم‌الایام با آثارشان آشنا شدم. در سال 1354 مجله «مکتب اسلام» را مطالعه می‌کردم و مشترک آن بودم و از همین طریق با نام آقای پیشوایی آشنا شدم.  در شماره‌ای از مجله، مقاله «هارون؛ مرد هزار چهره» منتشر شد و حجت‌الاسلام پیشوایی با قلمی روان به این موضوع پرداخته بود. همچنین از دیگر آثارش سیره پیشوایان و قهرمانان راستین اسلام است. آیت‌الله مشکینی که اسوه اخلاق بود ایشان را تشویق کرد که به عنوان طلبه مستعد به قم برود و تحصیل کند. 

در این مراسم پیام‌های تسلیت آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی نیز به مناسبت ارتحال این عالم دین قرائت شد.

انتهای پیام
captcha