افزایش تعداد کشته‌شدگان انفجار فرودگاه کابل/ داعش مسئولیت عملیات را پذیرفت
کد خبر: 3993244
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶

افزایش تعداد کشته‌شدگان انفجار فرودگاه کابل/ داعش مسئولیت عملیات را پذیرفت

عصر امروز انفجاری شدید در نزدیکی فرودگاه کابل رخ داد؛ طالبان با تروریستی خواندن این انفجار اعلام کردند بیش از 40 تن در این حمله جان باخته‌ و 110 تن زخمی شدند.

انفجار شدید در نزدیکی فرودگاه کابل/ واکنش طالبانبه گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، این انفجار که گفته می‌شود به‌واسطه یک خودرو بمب‌گذاری شده، صورت گرفته در خارج از دروازه شرقی فرودگاه کابل رخ داد.

فاکس نیوز تأیید کرد که در حمله تروریستی عصر امروز در فرودگاه کابل چهار تفنگدار دریایی آمریکایی کشته و سه نفر زخمی شدند.

رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که رئیس‌جمهور آمریکا با تیم امنیت ملی خود درباره ابعاد بمب‌گذاری در نزدیکی فرودگاه کابل ملاقات می‌کند.

رسانه‌های آمریکایی نیز گزارش‌هایی از انفجار دوم در خارج از فرودگاه داده‌اند.

وزارت دفاع ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای از دو انفجار جداگانه در خارج از فرودگاه کابل خبر داده و اعلام کرده است که این انفجارها آسیبی به نیروهای ترکیه‌ای مستقر در فرودگاه وارد نکرده است.

پولیتیکو به نقل از منابعی اعلام کرده است که انفجارهای کابل منجر به زخمی شدن نیروهای آمریکایی شد که پس از اولین بمب‌گذاری به تیراندازی پاسخ دادند؛ منابع آمریکایی یک عامل انتحاری داعش را عامل این انفجار معرفی کرده است.

فرماندهی ناتو به سربازان خود دستور داده است كه فوراً ورودی‌های فرودگاه كابل را ترك كنند. مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که هنوز 5200 سرباز آمریکایی دیگر در فرودگاه حضور دارند.

یک منبع در وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرده است در دو انفجاری که در مجاورت فرودگاه کابل رخ داد، هیچ‌گونه آسیبی به نیروهای انگلیسی وارد نشده است.

این در حالی است که دیدار برنامه‌ریزی‌شده بایدن و بنت به دلیل تحولات در افغانستان به تعویق افتاد؛ فاکس نیوز به نقل از منابعی اعلام کرده است که حملات کابل ممکن است هماهنگ بوده و همچنان ادامه‌دار باشد.

رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا تصریح کرده است که ما باید تلاش کنیم تا اوضاع در فرودگاه کابل تثبیت شود تا عملیات خروج از سر گرفته شود.

این انفجارها در حالی رخ داد که صبح امروز گمانه‌زنی‌های بسیاری از احتمال یک حمله تروریستی قریب‌الوقوع در فرودگاه کابل در رسانه‌ها منتشر شده بود.

انفجار شدید در نزدیکی فرودگاه کابل/ واکنش طالبان

طالبان: انفجار در فرودگاه کابل تروریستی است

«ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان به انفجار نزدیکی فرودگاه کابل واکنش نشان داد.

وی با تروریستی خواندن این انفجار گفت: این گروه درباره حملات احتمالی تروریست‌های داعش به فرودگاه کابل اطلاعاتی در اختیار آمریکایی‌ها قرار داده است.

مجاهد افزود: طالبان در برابر جامعه جهانی متعهد است و اجازه نمی‌دهد تروریست‌ها از افغانستان به عنوان پایگاهی برای اجرای عملیاتشان استفاده کنند.

رئیس شورای مصالحه افغانستان نیز حمله تروریستی به فرودگاه کابل را که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی شد، به شدت محکوم کرد.

گروه تروریستی داعش مسئولیت این عملیات را به عهده گرفت.

در حالی که داعش مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته، در اولین واکنش‌ها به این حادثه، امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، در گفت‌وگویی اختصاصی با یورونیوز، طالبان را مسئول این حادثه دانست.

صالح گفته است؛ من به عنوان کسی که سابقه فعالیت اطلاعاتی دارم [می‌توانم بگویم که] ما از دو سه روز قبل می‌دانستیم که طالبان با یک رشته بمب‌گذاری‌ها، به عنوان اینکه داعش می‌خواهد بمب‌گذاری کند [می‌خواستند] فاجعه فرودگاه را پایان دهند و در پس این بمب‌گذاری‌ها خودشان هستند.

همچنین، دو انفجار در نزدیکی فرودگاه کابل رخ داد، یکی در نزدیکی هتل بارون که طبق گزارش رسانه‌ها، خارجی‌ها از جمله شهروندان بریتانیایی و آمریکایی در آنجا تجمع کرده بودند.

گزارش شده است که اولین انفجار توسط یک عامل انتحاری انجام شد، سپس یک خودروی بمب‌گذاری شده منفجر شد. براساس گزارش‌های غیررسمی در فضای مجازی، در این انفجارها بیش از ۶۰ نفر کشته و بیش از ۱۵۰ نفر زخمی شده‌اند.

این در حالی است که رسانه‌ها از وقوع انفجارهای جدید در اطراف فرودگاه کابل خبر داده‌اند.

اسپوتنیک نوشته است: انفجار سوم در حومه فرودگاه کابل رخ داده است.

کانال توئیتری خبرگزاری «آناتولی» نیز در پیامی از انفجاری دیگر در پایتخت افغانستان خبر داد. 

انفجار شدید در نزدیکی فرودگاه کابل/ واکنش طالبان

انفجار شدید در نزدیکی فرودگاه کابل/ واکنش طالبان

انتهای پیام
captcha