آخرین روزهای حضور آمریکایی‌ها در افغانستان/ حمله خمپاره‌ای به اطراف فرودگاه کابل
کد خبر: 3993835
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۸
آخرین تحولات افغانستان؛

آخرین روزهای حضور آمریکایی‌ها در افغانستان/ حمله خمپاره‌ای به اطراف فرودگاه کابل

نیرو‌های آمریکایی آخرین مرحله فرایند خروج از فرودگاه کابل را با هشدار در مورد حمله احتمالی در ساعات آینده آغاز کردند. از سویی نیرو‌های آمریکایی ادعا کرده‌اند که با استفاده از پهپاد یک خودرو حاوی مواد منفجره متعلق به داعش را هدف قرار داده‌اند. اطراف فرودگاه کابل امروز شاهد حمله خمپاره‌ای بود.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، سفارت آمریکا در کابل بامداد امروز یکشنبه با هشدار جدیدی از شهروندان خود خواسته است تا به دلیل تهدید خاص و موثق فوراً اطراف فرودگاه کابل را ترک کنند.

سفارت آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که شهروندان آمریکایی باید از رفتن به فرودگاه کابل اجتناب و اکنون از تمام دروازه‌های آن دوری کنند.

 پولتکیو نیز به نقل از یک مقام پنتاگون خبر داده است که هشدار سفارت آمریکا در کابل مبنی بر دور ماندن از فرودگاه به دلیل تهدید انفجار با کمربند انفجاری بوده است.

در همین حال، رویترز به نقل از یک مقام امنیتی غربی گفته است که جمعیت خارج از فرودگاه کابل پس از آخرین هشدار امنیتی کاهش یافته است.

این مقام افزوده است که تنها حدود هزار غیرنظامی در فرودگاه باقی مانده‌اند زیرا نیروهای آمریکایی وارد مرحله نهایی فرایند خروج شده‌اند.

کاخ سفید اعلام کرد: از 14 اوت 114 هزار و 400 نفر و از پایان ماه جولای 120 هزار نفر از کابل خارج شده‌اند.

مشاور امنیت ملی آمریکا تصریح کرده است که ما می‌توانیم تهدیدهای تروریستی در افغانستان را بدون حضور نظامی دائمی خنثی کنیم، زیرا به گفته وی گروه‌های تروریستی در افغانستان توانایی حملات به خارج از کشور را ندارند. وی افزود که ایالات‌متحده پس از 31 اوت حضور دیپلماتیک در افغانستان نخواهد داشت.

پیش‌بینی حملات دیگر از سوی داعش

از سوی دیگر، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هنگام دیدار با تیم امنیت ملی خود تصریح کرد که حمله آمریکا که روز جمعه داعش را در افغانستان هدف قرار داد، آخرین حمله نخواهد بود.

بایدن گفت که وضعیت موجود در کابل همچنان بسیار خطرناک است و خطر حملات تروریستی به فرودگاه پایتخت افغانستان همچنان بالاست.

وی تأکید کرد که ایالات‌ متحده با وجود وضعیت خطرناک در کابل به خارج کردن غیرنظامیان ادامه می‌دهد.

فرماندهان نظامی همچنین به بایدن اطلاع داده‌اند که احتمالاً ظرف 36 ساعت آینده حمله‌ای در افغانستان رخ خواهد داد.

ویلیام تیلور، معاون عملیات منطقه‌ای در ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که در حمله روز جمعه آمریکا به ولایت ننگرهار، افغانستان، دو مقام ارشد داعش کشته و یک نفر دیگر زخمی شدند.

رویترز به نقل از سخنگوی طالبان گفته است که آمریکایی‌ها باید قبل از انجام این حمله که حمله به خاک افغانستان است، به این گروه اطلاع دهند.

حمله آمریکا به اهدافی در کابل

ایالات‌متحده امروز اعلام کرد که حمله جدیدی را در پایتخت افغانستان انجام داده است تا یک تهدید قریب‌الوقوع از سوی داعش را از بین ببرد. با این حال گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن غیرنظامیان در این حمله آمریکا وجود دارد.

آخرین روزهای حضور آمریکایی‌ها در افغانستان/ حمله خمپاره‌ای به اطراف فرودگاه کابل

 خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که ایالات‌متحده اقدام به انجام یک حمله نظامی در کابل کرده و خودروی مشکوک به بمب‌گذاری در این شهر هدف قرار داده است. این خودرو قرار بوده است به منظور حمله‌ای به فرودگاه کابل استفاده شود.

آسوشیتدپرس همچنین - به گفته مقامات آمریکایی - گزارش داد که این حمله توسط یک هواپیمای بدون سرنشین انجام شده است و خودروی حامل بمب‌گذاران انتحاری را در راه خود به فرودگاه کابل هدف قرار داده است.

خبرنگار الجزیره به نقل از یک منبع در طالبان گفت که نیروهای آمریکایی امروز دو حمله انجام دادند که یک خودرو و یک خانه را در شمال کابل هدف قرار دادند.

نیروهای آمریکایی اعلام کرده‌اند که انفجارهای ثانویه در حمله به خودروی مورد نظر به دلیل وجود مقدار زیادی مواد منفجره در آن رخ داده است.

حمله راکتی به اطراف فرودگاه کابل

الجزیره گزارش داده است که بر اثر اصابت یک خمپاره به خانه‌ای در نزدیکی فرودگاه، یک کودک کشته و 3 نفر دیگر زخمی شدند. رسانه‌های محلی گزارش دادند که این انفجار ناشی از خمپاره‌ای بوده است که به نزدیکی خانه اصابت کرده است.

سفارت آمریکا در پایتخت افغانستان بامداد امروز با هشدار جدیدی از شهروندان خود خواست به دلیل تهدیدی خاص و موثق فوراً مجاورت فرودگاه کابل را ترک کنند و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌متحده نیز گفت که احتمال زیادی وجود دارد در روزهای آینده حمله‌ای دیگر در افغانستان انجام شود.

انتهای پیام
captcha