قدیمی‌ترین رهبر جدایی‌طلبان کشمیر درگذشت
کد خبر: 3994704
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵

قدیمی‌ترین رهبر جدایی‌طلبان کشمیر درگذشت

سید علی شاه گیلانی، قدیمی‌ترین رهبر جدایی‌طلبان کشمیر و نماد مقاومت مردم این منطقه علیه اشغال هند،در سن 92 سالگی درگذشت.

به گزارش ایکنا از کشمیر، سید علی شاه گیلانی، رهبر حزب حریت کشمیر، شب گذشته، 10 شهریورماه در محل اقامت خود در منطقه هایدپورا در سرینگر درگذشت.

با اعلام خبر درگذشت این چهره جنجالی، گروهی از مردم کشمیر در اطراف خانه او جمع شده و برای وی عزاداری کردند. علی شاه گیلانی در یک دهه پایانی عمرش در حصر خانگی بود و از بیماری‌های مختلف رنج می‌برد.

دولت هند فورا تدابیر شدید امنیتی را در دره کشمیر به اجرا در آورد تا از تجمع گسترده مردم برای شرکت در مراسم خاکسپاری وی جلوگیری کند. به گفته برخی مردم محلی دولت هند خطوط تلفن و اینترنت کشمیر را قطع کرده است.

درگذشت قدیمی‌ترین رهبر جدایی‌طلبان کشمیر / اماده

با وجود این محدودیت‌ها، مساجد سراسر کشمیر خبر درگذشت سیدعلی گیلانی را اعلام کردند و از مردم خواستند که به خیابان‌ها بیایند. با این حال، خانواده او گفته‌اند که اجازه حضور در مراسم تدفین را پیدا نکرده‌اند.

گیلانی که نویسنده و خطیبی آتشین بود کار خود را به عنوان معلم مدرسه آغاز کرد و سپس در دهه ۱۹۵۰ به حزب سیاسی و مذهبی جماعت‌ اسلامی پیوست. او سه بار در انتخابات به عنوان عضو دولت محلی انتخاب شد ولی بعد از نمایندگی استعفا داد تا به بزرگترین کارزار ضدهندی در اواخر دهه ۱۹۸۰ ملحق شود. او تا آخر عمر خود به عنوان چهره مقاومت کشمیر شناخته می‌شد.

گیلانی که ۱۵ سال از عمر خود را در زندان‌های مختلف هند سپری کرده بود، ایدئولوگ و از طرفداران پروپاقرص ادغام کشمیر در پاکستان بود. او سال‌ها مذاکره با دهلی‌نو را رد کرد و تأکید داشت تا زمانی که هند، کشمیر را سرزمینی مورد منازعه می‌داند، منطقه را غیرنظامی اعلام و زندانیان سیاسی را آزاد نکند نمی‌توان به این کشور برای انجام گفت‌وگوی جدی اعتماد کرد.

دولت‌های مختلف هند همواره این موضع را رد کرده و او را سیاستمداری تندرو می‌شناختند.

کشمیر در جریان درگیری‌های سال ۱۹۴۷ و به‌دنبال تقسیم شبه‌قاره هند به دو کشور هند و پاکستان، دو پاره شد. هر دو کشور خواهان کل خاک کشمیر هستند و بارها بر سر آن با هم جنگیده‌اند.

انتهای پیام
captcha