نظم بخشیدن به امر حفظ؛ مهمترین هدف برگزاری آزمون ترنم وحی
کد خبر: 3995074
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
فومنی‌الحائری بیان کرد:

نظم بخشیدن به امر حفظ؛ مهمترین هدف برگزاری آزمون ترنم وحی

مدیر مهد قرآن استان تهران با اشاره به برگزاری سیزده دوره از آزمون ترنم وحی ویژه حافظان عضو مهد قرآن، گفت: آزمون برای نظم بخشیدن به امر حفظ برگزار می‌شود، به این معنا که محفوظات حافظان ارزیابی و نظمی در فعالیت‌هایشان ایجاد شود.

جواد فومنی‌الحائری، مدیر مهد قرآن استان تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ضرورت برپایی آزمون ترنم وحی با سابقه 13 ساله‌اش، گفت: آزمون برای نظم بخشیدن به امر حفظ است، به این معنا که محفوظات حافظان ارزیابی و نظمی در فعالیت‌هایشان ایجاد می‌شود و می‌توانند به ادامه حفظ بپردازند.

وی ادامه داد: همچنین آزمون ترنم وحی موجب اشراف مربی به فعالیت قرآن‌آموز و حافظ خواهد شد و نقاط ضعف حافظ نیز مشخص می‌شود و حافظ بیش از گذشته به مرور محفوظاتش تکیه و توجه می‌کند و سبب انگیزه بخشیدن به حافظان می‌شود.

فومنی با اشاره به اینکه ممکن است برگزاری آزمون همان اندازه که انگیزه‌‌بخش است، سبب سرخوردگی حافظان نیز شود، بیان کرد: طبیعتاً برگزاری آزمون استرس و نگرانی‌هایی را به همراه دارد و به همین دلیل به شعب و کانون‌ها تأکید شده است که بر برگزاری آزمون تأکید نکنند، بلکه بیشتر به دنبال نظم دادن به محفوظات باشند.

مدیر مهد قرآن استان تهران در مورد روند آموزشی مؤسسه اظهار کرد: آموزش، اخذ آزمون و اعطای گواهینامه همواره از مهمترین اهداف دوره‌های مؤسسه بوده است و جوایز و هدیه‌ای که به حافظان کل اعطا می‌شود، خارج از آزمون است. آموزش، آزمون و اعطای گواهینامه جزو مراحل هر دوره است. حال مربی و مجموعه‌ای می‌خواهد جایزه گران‌قیمتی را به حافظی بدهد و مجموعه دیگر هدیه‌ای معمولی. در واقع آزمون و اعطای گواهینامه مهم است که نباید بین آنها فاصله بیفتد.

فومنی ادامه داد: البته دفتر مرکزی مهد قرآن طی این دوره با حمایت خیرین و افرادی که می‌شناسد، مبالغی را برای هدیه به حافظان در نظر می‌گیرد که در گذشته در قالب سکه‌ کامل، ربع یا یک گرمی و نیز هدیه نقدی بود، یعنی مؤسسه، میان خیرین و حافظان واسطه است و خودش بودجه‌ای برای این امر ندارد.

وی بیان کرد: گاهی اوقات به دلیل ناهماهنگی، اعطای گواهینامه به حافظان با تأخیر روبه‌رو می‌شود که نباید این‌گونه باشد و چه بهتر که پس از اعلام نتایج آزمون، گواهینامه‌ها به حافظان اعطا و حتی به منازل آنها ارسال شود و مراسم اختتامیه و اهدای جوایز در زمانی مناسب و پس از هماهنگی‌ انجام شود، چراکه گاهی اوقات هماهنگی‌ها و تأمین هزینه هدیه‌ها زمان‌بر است.

فومنی درباره میزان اثرگذاری این‌گونه آزمون‌ها برای ایجاد انگیزه در افرادی که شاهد برگزاری آن هستند گفت: نه تنها این آزمون بلکه تمامی فعالیت‌های نمایشگاهی، فروشگاهی و مسابقات و نیز آزمون‌های قرآنی از طریق رسانه‌ها پخش و در جامعه تبلیغ شود، زیرا در جذب علاقه‌مندان مؤثرند.

انتهای پیام
captcha