هویت دینی و ایرانی در تهران نمایان نیست
کد خبر: 3995214
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
علیرضا زاکانی:

هویت دینی و ایرانی در تهران نمایان نیست

شهردار تهران ضمن انتقاد از مشهود نبودن هویت دینی و ایرانی در تهران اعلام کرد: با شهری مواجهیم که به روح و کالبد آن توجه نشده است و در مسیری نبوده که رشد متوازنی داشته باشد، بدین جهت هویت دینی و ایرانی در آن مشهود نیست.

هویت دینی و ایرانی در تهران نمایان نیست/ ظاهر شهر باید به شهروندان آرامش دهد

به گزارش ایکنا، علیرضا زاکانی، شهردار تهران امروز 14 شهریورماه در جریان نهمین جلسه شورای شهر تهران در صحن شورای شهر حضور پیدا کرد.
 
زاکانی در ابتدای این جلسه اظهار کرد: خودمان را متعهد به شهرداری می‌دانیم و امیدواریم هر سه ضلع تعهد، تمشیت و اهداف انقلاب را با مدد گرفتن از مردم پیش ببریم.

وی با بیان اینکه تلاش داشته تا از همه دانش، تجربه و داشته‌های معاونان شهرداری استفاده کند، گفت:‌ شهروندان از ما ناراحت هستند و خدمات را در خور شأن خود نمی‌دانند. دقت‌های لازم برای انتقال نیاز‌های اساسی به آن‌ها انجام نگرفته است و لذا شهروندان مسیر دیگری و شهرداری مسیر دیگر را می‌رود.

وی ادامه داد: همچنین با شهری مواجهیم که به روح و کالبد آن توجه نشده است و در مسیری نبوده که رشد متوازنی داشته باشد، بدین جهت هویت دینی و ایرانی در آن مشهود نیست. بی هویتی در نمایان است. فاصله شمال و جنوب در شهر معنادار است و بی‌دقتی در توسعه امکان استفاده یکسان از شرایط و امکانات برای شهروندان وجود دارد؛ بدین جهت باید تمام نیاز‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مردم را خوب بشناسیم و برای همه آن‌ها پاسخ معتبر داشته باشیم.

زاکانی با بیان اینکه در سطح شهر با بافت فرسوده کلان و وسیع مواجه هستیم، گفت: فاصله طبقاتی در سطح شهر این امکان را فراهم نکرده است که شهروندان بتوانند به‌ طور برابر از خدمات شهری برخوردار باشند. شهروند و شهر را باید در یک پیکر واحد ببینیم و نقش شهرداری را به‌عنوان جزء سوم به طریقی قرار دهیم که به سمت یک سازمان خدمت‌رسان اجتماعی برویم. شهر را در مسیری قرار می‌دهیم که شهروندان راضی و شهر نیز در مسیر رشد و شکوفایی قرار گیرد.

شهردار تهران نقش شورای شهر برای ایجاد تحول و برنامه‌ریزی در شهر را ضروری ارزیابی و اضافه کرد: ارتباط تمام اجزای شورا با شهردار باید یک امر ضروری باشد؛ در غیر این صورت ما را از افق ارزشمند مدنظر دور نگه خواهد داشت. همه تلاش ما این است که شهری به‌مثابه مدرسه داشته باشیم که غیر از توجه و نوع نگاه به انسان و تغییر در او، مسیر دیگری را طی نکند.

گام‌های شهردار تهران در آئینه مدیریت جدید

زاکانی خط یک تلاش در شهرداری پایتخت را برخورداری از یک سند قابل‌ اتکا برای شهر تهران خواند که در برش‌های کوچک آن قدم‌های عملیاتی خوبی برداشته شود.

وی گام دوم خود را ایجاد هم‌آفرینی و مشخص‌سازی گام‌های سند توسعه شهری خواند که بتوان نظارت‌پذیری و قضاوت دیگران را برای خود پذیرفت و گفت: باید از عیوب و نواقص عبرت گرفت اما به آینده نگاه داشت. این شهر ۶۶ هزار میلیارد تومان بدهی تا پایان سال ۹۹ دارد و تا امروز باید ۱۲ هزار میلیارد تومان سود بانکی و در حدود ۲.۵ برابر آن را باید به کارکنان خود بدهیم. با وجود تمام مشکلاتی که کرونا به شهر تحمیل می‌کند، فعالیت‌ها قفل‌ نشده و باید دست‌ به‌ دست هم بدهیم.

وی خواستار همراهی  نهاد‌ها و دستگاه‌ها با شهرداری و انجام وظایفشان در برابر این نهاد شد و گفت: نهاد‌های مختلف باید سهم خود را از این تحول بردارند. در این میان باید همبستگی حاکمیتی و حکومتی با شهرداری وجود داشته باشد تا همراه شورا و شهردار باشند.

شهردار تهران به میدان آوردن و جلب مشارکت مردم را خط سوم برنامه‌های شهرداری اعلام کرد و گفت: نیاز به بازسازی سرمایه‌های اجتماعی داریم و راه جلب مشارکت مردم نیز مشاهده خدمت‌رسانی صادقانه مسئولان در عرصه‌های مختلف است. باید با یک برنامه‌ریزی در سطح محلات از ظرفیت نخبگان بهره گیریم.

وی بر ضرورت ارائه اخبار و اطلاعات به افکار عمومی تأکید و تصریح کرد: باید شفاف باشیم تا اعتماد عمومی شکل گیرد. اقدامات را در مقطع کوتاه یک‌ ساله و ۲.۵ ساله برای فعالیت‌های میان‌ مدت و دوره چهار ساله برای انجام کار‌های اساسی در دوره بلندمدت، برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

زاکانی اقدامات دوره شهرداری قالیباف را اقداماتی ماندگار ارزیابی کرد و خواستار ادامه همین مسیر توسعه در شهر تهران شد و گفت: کمبود منابع داریم ولی باید اقداماتمان را گسترده‌تر کنیم.

شهردار تهران بر لزوم راه‌اندازی پنج قرارگاه توسعه خدمات، مسائل اجتماعی، فرهنگ و تبلیغ، تفریح و نشاط و بسیج همه امکانات برای تغییر چهره شهر و سرعت بخشی به اجرای کار‌ها تأکید و تصریح کرد: مسائل اجتماعی شهر تهران فراتر از توان شهرداری است و همه دستگاه‌های دارای مسئولیت باید در زمینه حل معضلات اجتماعی همقدم شوند.

وی با اشاره به اینکه ظاهر شهر باید به شهروندان آرامش دهد، اظهار کرد: موضوع فرهنگ و تبلیغ یک مسئله جدی است و باید همه امکانات را بسیج کنیم تا آلام مردم را تسکین دهیم.
انتهای پیام
captcha