لغو ممنوعیت حجاب در مدارس ازبکستان پس از ۲۷ سال
کد خبر: 3996167
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰

لغو ممنوعیت حجاب در مدارس ازبکستان پس از ۲۷ سال

دولت در ازبکستان سرانجام بعد از سال‌ها ممنوعیت استفاده از حجاب در مدارس را لغو کرد اقدامی که برخی آن را تمایل دولت فعلی برای کاهش فشار‌های مذهبی بر مردم و جلوگیری از تأثیر حکومت اسلامی در کشور همسایه که توسط طالبان در افغانستان ایجاد شده است، بر ازبکستان می‌دانند.

به گزارش ایکنا به نقل از تی ار تی عربی، شیرزاد شیرمانوف، وزیر آموزش‌وپرورش ازبکستان با اعلام این خبر تصریح کرد که مقامات ازبکستان به شرطی که حجاب مرود استفاده سفید یا روشن باشد، استفاده از آن را در مدارس مجاز می‌دانند.

لغو ممنوعیت حجاب که در سال 1994 میلادی استفاده از آن ممنوع شده بود تحولی بزرگ در کشوری است که برای ده‌ها سال تحت کنترل اتحاد جماهیر شوروی بوده و در آن جلوه‌های اسلام سرکوب شده است. در عین حال ازبکستان و به ویژه بخارا و سمرقند در دوره‌های مختلف تاریخی همواره یکی از کانون‌های مهم تمدن و علوم اسلامی بوده است.

پس از استقلال ازبکستان از اتحاد جماهیر شوروی، رهبر این کشور، اسلام کریموف، به مردم قول داد که به خواسته‌های آن‌ها برای پایبندی به باورهای اسلامی خود احترام خواهد گذاشت، اما کریموف به وعده‌های خود عمل نکرد و با حمایت روسیه رژیم خود را به یک رژیم سرکوبگر تبدیل کرد.

در نتیجه اقدامات کریموف فشار بر زندگی اسلامی در ازبکستان حتی بیشتر از دوران اتحاد جماهیر شوروی افزایش یافت و استفاده از حجاب در تمام مدارس و مؤسسات دولتی ممنوع شد.

تحلیلگران معتقدند که سیطره طالبان بر قدرت در همسایه جنوبی ازبکستان در عزم دولت این کشور برای کاهش فشار بر مسلمانان نقش دارد، چرا که دولت ازبکستان نگران افرادی است که تحت تأثیر جنبش طالبان قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام
captcha