ابراز نگرانی سازمان ملل از وضعیت اقتصادی افغانستان / موضع‌گیری روسیه درباره کابینه طالبان
کد خبر: 3996425
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹

ابراز نگرانی سازمان ملل از وضعیت اقتصادی افغانستان / موضع‌گیری روسیه درباره کابینه طالبان

وضعیت اقتصادی افغانستان در شرایطی قرار دارد که بیم آن می‌رود جان میلیون‌ها نفر به دلیل سوء تغذیه به خطر بیفتد؛ این در حالی است که همچنان طالبان از طرف هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

هشدار سازمان ملل درباره فروپاشی اقتصادی افغانستان / موضعگیری روسیه درباره کابینه طالبانبه گزارش ایکنا، بعد از اعلام کابینه طالبان به نظر می‌رسد که وضعیت به رسمیت شناختن این گروه با توجه به نوع عمل طالبان به تعهدات خود و نامعلوم بودن تسلط بر منطقه پنجشیر کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. 

در ادامه تحولات افغانستان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن درخواست از جامعه جهانی برای حفظ شرایط گفت‌وگو با طالبان، هشدار داد که باید از فروپاشی اقتصادی که می‌تواند عامل مرگ میلیون‌ها نفر باشد، جلوگیری کرد.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: ما باید با طالبان مذاکره کنیم و در قالب آن بر اصولمان به طور مستقیم تاکید داشته باشیم، مذاکره‌ای که مبتنی بر احساس همبستگی با مردم افغانستان باشد.

فروپاشی اقتصادی افغانستان در سایه عدم به رسمیت شناخته شدن طالبان/ اماده

وی افزود: وظیفه ما این است که همبستگی‌ خود را با مردمی که به شدت رنج می‌برند، افزایش دهیم، در شرایطی که میلیون‌ها نفر در معرض خطر جان باختن از گرسنگی هستند.

دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد که چه نتیجه‌ای از این مذاکرات حاصل می‌شود، یادآور شد: اگر بخواهیم افغانستان به مرکز تروریسم تبدیل نشود، زنان و دختران همه حقوق کسب کرده در دوره قبل را از دست ندهند و بخواهیم گروه‌های مختلف قومیتی در افغانستان احساس موجودیت کنند، این گفت‌وگوها باید صورت گیرد.

پوتین: آمریکا مسئول وضع فعلی در افغانستان است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با بیان این که آمریکا مسئول وضعیت بی‌ثبات کنونی افغانستان است، گفت: موج جدید بی‌ثباتی در افغانستان با تلاش‌های غیرمسئولانه ایالات متحده برای تحمیل ارزش‌های خود ارتباط دارد. 

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین گزارش داد، پوتین روز پنجشنبه در اجلاس سران گروه بریکس که به صورت مجازی و به ریاست هند برگزار شد، تصریح کرد: خروج نیروهای آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان منجر به بروز وضعیت بحرانی جدید شد که هنوز معلوم نیست که چگونه بر امنیت منطقه‌ای و جهانی تاثیر می‌گذارد.

پوتین تصریح کرد: کشورهای گروه بریکس علاقه‌مند نیستند که مواد مخدر از افغانستان قاچاق شود و تروریسم انتشار بیابد.

خروج اتباع آمریکایی باقی مانده در افغانستان

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد به دنبال رایزنی‌های دیپلماتیک با مقامات قطری، امکان خروج تعدادی از اتباع آمریکایی و نیز تعدادی از شهروندان افغان از افغانستان فراهم شد و این افراد با یک پرواز چارتر ساعاتی پیش خاک افغانستان را ترک کردند.

منابع خبری از جمله خبرگزاری رویترز و منابع افغانستان گزارش دادند که هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی قطر با ۱۱۳ مسافر از شهروندان کشورهای غربی ساعاتی قبل کابل را به مقصد قطر ترک کرد.

فروپاشی اقتصادی افغانستان در سایه عدم به رسمیت شناخته شدن طالبان/ اماده

پیشتر برخی منابع خبری اعلام کرده بودند که حدود ۲۰۰ مسافر از کابل به قطر منتقل شده است، اما کنون می‌نویسند که افراد منتقل شده ۱۱۳ نفر بوده‌اند.

گروه طالبان پیش از این اعلام کرده بود که هرگونه انتقال مسافران داخلی و خارجی تا اطلاع بعدی متوقف شده است و خروج از این کشور را به فعال شدن وزارت خارجه مشروط ساخته بود.

روسیه: کابینه طالبان هنوز مشروعیت ندارد

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که دولت موقت افغانستان که اسامی کابینه آن از سوی طالبان معرفی شده است، هنوز مشروعیت ندارد.

به گزارش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، نبنزیا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل که به وضعیت افغانستان اختصاص داشت، گفت: فقط مردم افغانستان می توانند سرنوشت کشور خود را تعیین کنند. 

به گفته وی، گروه طالبان هنوز دولت دارای مشروعیت نیست و قانونی محسوب نمی‌شود.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل از کشورهای غربی خواستار آزاد کردن حساب‌های بانکی کشور افغانستان شد تا این کشور بتواند از عهده حل مسائل انباشته شده برآید.

نبنزیا با بیان اینکه افغانستان همچنان بزرگترین تولیدکننده خشخاش برای تولید تریاک در جهان است، اظهار کرد: ما بارها این مورد را اعلام کردیم اما هشدارهای ما چندان مورد توجه قرار نمی گرفت.

درخواست سفیر افغانستان از جامعه جهانی

سفیر افغانستان در سازمان ملل بامداد جمعه از جامعه بین‌الملل خواست تا با اعمال تحریم‌ها علیه طالبان این گروه را به رسمیت نشناسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، غلام ایسکزی سفیر افغانستان در سازمان ملل در دوران ریاست جمهوری اشرف غنی که به رغم سقوط این دولت و به قدرت رسیدن طالبان همچنان کرسی افغانستان در سازمان ملل را در اختیار دارد، در نشست شورای امنیت از کشورها خواست که دولت طالبان را به رسمیت نشناسند و تحریم‌های موجود سازمان ملل متحد را علیه رهبران کابینه موقت از جمله محدودیت در سفرهای بین‌المللی آنها اعمال کنند.

فروپاشی اقتصادی افغانستان در سایه عدم به رسمیت شناخته شدن طالبان/ اماده

ایسکزی در جلسه شورای امنیت با موضوع افغانستان گفت: من از شما می‌خواهم که از به رسمیت شناختن هر دولتی در افغانستان خودداری کنید، مگر اینکه این دولت واقعاً فراگیر باشد و بر اساس اراده آزاد مردم شکل گرفته باشد.

ایسکزی طالبان را به خشونت گسترده در دره پنجشیر متهم و تصریح کرد: طالبان همچنان مرتکب نقض حقوق بشر می شوند که اوضاع را تشدید کرده است.

انتهای پیام
captcha