معرفی اعضای دولت جدید افغانستان از سوی طالبان
کد خبر: 3995919
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹

معرفی اعضای دولت جدید افغانستان از سوی طالبان

گروه طالبان سرانجام از معرفی نخست‌وزیر و معاون وی در دولت جدید خبر داد. این گروه همچنین اعلام کرد متعهد به دیپلماسی و حفظ آزادی بیان خواهد بود.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ملاحسن آخوند رئیس‌الوزرا، عبدالغنی برادر، معاون اول و عبدالسلام حنفی به عنوان معاون دوم اداره جدید افغانستان منصوب شده‌اند.

برادر مورد احترام جناح‌های مختلف طالبان است. او ریاست مذاکرات دوحه با آمریکایی‌ها را بر عهده داشت که منجر به خروج نیروهای خارجی از افغانستان شد.

در میان انتصاباتی که عصر سه‌شنبه اعلام شد، ملا یعقوب، پسر ملاعمر، رهبر پیشین طالبان، وزارت دفاع را در اختیار می‌گیرد، در حالی که سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی، وزارت کشور را بر عهده می‌گیرد.

امیرخان متکی، نماینده طالبان در مذاکرات دوحه نیز به عنوان وزیر خارجه منصوب شده است.

منابع خبری گزارش داده‌اند که مولوی عبدالحکیم شریعت به عنوان سرپرست وزارت دادگستری و ملا عبداللطیف منصور به عنوان وزیر برق و آب منصوب شده‌اند.

عبدالحق واثق به عنوان رئیس اطلاعات و حاجی ادریس به عنوان رئیس بانک مرکزی منصوب شدند.

علاوه بر این در رسانه‌ها نام‌های دیگری نیز از جمله وزرای عهده‌دار امور قبیله‌ای، مهاجران و رسانه‌ها نیز انتشار یافته است.

مجاهد با تأکید بر اینکه دولت ناقص است، گفت: این گروه که وعده دولت همه‌شمول را داده است، سعی خواهد کرد افراد دیگر مناطق کشور را نیز در دولت بگنجاند.

دیپلماسی و آزادی بیان

سهیل شاهین، سخنگوی دیگر طالبان در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک تصریح کرده است که این جنبش به دنبال روابط خوب با همه کشورها از جمله ایالات‌متحده است که افغانستان را به مدت 20 سال اشغال کرده بود.

با این حال، وی تأکید کرد که طالبان با اسرائیل روابطی برقرار نخواهد کرد، زیرا در سال 1948 در سرزمین‌های عربی را غصب کرده و هنوز بیت‌المقدس و کرانه باختری را تحت اشغال خود دارد و همچنین جولان سوریه و مزارع شبعا در جنوب لبنان را تحت اشغال دارد.

وی تصریح کرده است که ما خواهان روابط مناسب با همه کشورهای جهان هستیم و مایل هستیم با همه کشورهای منطقه و کشورهای همسایه و همچنین کشورهای آسیایی رابطه داشته باشیم. اسرائیل در میان این کشورها نیست و البته ما هیچ رابطه‌ای با آن‌ها نخواهیم داشت.

شاهین از روابط با واشنگتن استقبال کرد و بیان کرد که اگر آمریکا بخواهد با ما رابطه داشته باشد و این به نفع دو کشور و مردم باشد و همچنین اینکه اگر آن‌ها بخواهند در بازسازی افغانستان شرکت کنند، ما استقبال می‌کنیم.

شاهین در مورد آزادی بیان نیز گفت: ما هیچ محدودیتی برای رسانه‌های اجتماعی اعمال نمی‌کنیم و ما به آزادی بیان اعتقاد داریم.

انتهای پیام
captcha