بیانیه طالبان درباره لیست سیاه آمریکا/ گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر درباره شکنجه روزنامه‌نگاران افغان
کد خبر: 3996274
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
تحولات افغانستان/

بیانیه طالبان درباره لیست سیاه آمریکا/ گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر درباره شکنجه روزنامه‌نگاران افغان

درخواست طالبان از آمریکا برای برداشتن نام مقامات این گروه از لیست سیاه، درخواست علمای شیعه افغانستان از طالبان برای تحقق به وعده‌هایش در تشکیل دولت فراگیر، نگرانی سازمان ملل درباره حقوق زنان افغان و گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر درباره شکنجه روزنامه‌نگاران توسط طالبان از آخرین تحولات کشور افغانستان است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «اسپوتنیک»، جنبش طالبان امروز، 18 شهریورماه، با صدوربیانیه‌ای، اقدام آمریکا در قرار دادن اسامی برخی اعضای جدید دولت موقت افغانستان و اعضای شبکه حقانی در لیست سیاه را نقض توافقنامه دوحه دانست.

در این بیانیه آمده است: امارت اسلامی افغانستان موضع اخیر وزارت دفاع آمریکا در قراردادن نام برخی از اعضای کابینه دولت موقت این کشور یا اعضای خانواده شبکه حقانی در لیست سیاه را نقض آشکار توافقنامه دوحه می‌داند و تأکید دارد که این اقدام به مصلحت آمریکا و افغانستان نیست.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در این بیانیه تأکید کرد: خانواده حقانی بخشی از امارت اسلامی هستند و نام و سازمان جداگانه‌ای ندارند و در توافق دوحه همه مقامات امارت اسلامی بدون هیچ استثنا بخشی از تعامل با آمریکا هستند و باید از لیست سیاه سازمان ملل متحد و آمریکا حذف شوند و این خواسته همچنان معتبر است.

این بیانیه در حالی منتشر شده که طالبان روز سه‌شنبه کابینه جدید افغانستان را اعلام کرد. در این لیست اسامی 4 تن از اعضای خانواده حقانی سرکرده فعلی القاعده قرار دارد که تحت تعقیب و تحریم‌های آمریکا هستند.

گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر درباره شکنجه روزنامه‌نگاران توسط طالبان

دیده‌بان حقوق بشر محدودیت‌های ایجادشده و شکنجه روزنامه‌نگاران توسط طالبان را سرکوب آزادی بیان در افغانستان دانسته و خواستار توقف اعمال خشونت‌ علیه کارکنان رسانه‌ها شد.
   
به گزارش خبرگزاری آناتولی، سازمان دیده‌بان حقوق بشر طی گزارشی محدودیت‌های ایجادشده توسط طالبان را سرکوب آزادی بیان در افغانستان دانست و اعلام کرد: «نیروهای طالبان با بازداشت روزنامه‌نگاران آنها را مورد تعرض قرار داده و محدودیت‌های جدیدی برای رسانه‌ها اعمال کرده‌اند. طالبان باید حملات را متوقف کنند، محدودیت‌ها را کنار بگذارند و تضمین کنند که عوامل سوءاستفاده از معترضان و روزنامه‌نگاران را مجازات می‌کنند».

در این گزارش آمده است: «نیروهای امنیتی طالبان در 8 سپتامبر 2021 تقی دریابی و نعمت نقدی، گزارشگران روزنامه اطلاعات روز، مستقر در کابل را بازداشت کردند. این خبرنگاران اعتراضات زنان در کابل را که به هدف پایان دادن به نقض حقوق زنان و دختران توسط طالبان راه‌اندازی شده بود، گزارش می‌دادند. روزنامه اطلاعات روز گزارش داد که مقامات طالبان این دو نفر را به یک مرکز پلیس در کابل بردند، در سلول‌های جداگانه قرار دادند و با کابل به شدت آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. هر دو نفر در 8 سپتامبر آزاد شدند و در بیمارستان به دلیل جراحات از ناحیه کمر و صورت تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند».
بیانیه طالبان درباره لیست سیاه آمریکا/ گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر درباره شکنجه روزنامه‌نگاران افغان
پاتریشیا گاسمن، مدیر آسیا در دیده‌بان حقوق بشر در این زمینه تاکید کرد: «مقامات طالبان ادعا کردند که به رسانه‌ها اجازه می‌دهند تا زمانی که «ارزش‌های اسلامی را رعایت می‌کنند» به فعالیت ادامه دهند، اما آن‌ها به طور فزاینده‌ای از گزارش روزنامه‌نگاران در مورد تظاهرات جلوگیری می‌کنند. طالبان باید اطمینان دهند که همه روزنامه‌نگاران می‌توانند بدون محدودیت‌های سوء‌استفاده کننده یا ترس از قصاص، کار خود را انجام دهند».

بر اساس گزارش این نهاد «مقامات طالبان همچنین وحید احمدی عکاس خبری شبکه تلویزیونی طلوع نیوز افغانستان را در 7 سپتامبر بازداشت کرده و در همان روز آزاد کردند. آنها دوربین وی را ضبط کردند و از فیلمبرداری دیگر روزنامه‌نگاران از این اعتراض جلوگیری کردند».

این نهاد افزود: «از اوایل سپتامبر، زنان و دختران افغان در شهرهای مختلف اعتراضاتی را علیه نقض حقوق زنان و دختران توسط طالبان، از جمله محرومیت از حق تحصیل و دسترسی به کار، انجام داده‌اند. زنان رهبری این اعتراضات را بر عهده داشته و مردان نیز به طور فزاینده‌ای به آنها پیوستند. در هفتم سپتامبر، صدها معترض اعم از زن و مرد با عبور از کابل شعارهای انتقادی علیه طالبان سر دادند».

دید‌ه‌بان حقوق بشر افزود: «نیروهای امنیتی طالبان بیشتر این تظاهرات اخیر را با ضرب و شتم معترضان، مصادره و آسیب دیدن دوربین‌ها و تهدید خبرنگاران در هم شکسته‌اند. در 7 سپتامبر طالبان اعلام کردند که به طور کلی اعتراضات غیرقانونی است مگر اینکه پیش از موعد تأیید شود. روزنامه‌نگاران می‌گوید که مقامات طالبان به آنها گفته اند تهیه گزارش از اعتراضات نیز اکنون غیرقانونی است».

این نهاد بین‌المللی بیان کرد: «فرماندهان و جنگجویان طالبان مدت‌هاست که الگوی تهدید، ارعاب و خشونت علیه رسانه‌ها بوده و مسئول قتل هدفمند روزنامه‌نگاران بوده‌اند. حقوق بین‌الملل حقوق بشر محدودیت‌های خودسرانه بر حقوق آزادی بیان از جمله بازداشت روزنامه نگاران و ممنوعیت رسانه‌ها و تجمع مسالمت‌آمیز را ممنوع کرده است».

گاسمن در پایان این گزارش تاکید کرد: «مقامات طالبان بر اساس قوانین بین‌المللی موظفند به حق همه در اعتراضات مسالمت‌آمیز احترام گذاشته و به حقوق زنان و دختران احترام بگذارند. دولت‌های نگران باید طالبان را تحت فشار قرار دهند تا از آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز محافظت کنند».

درخواست شورای علمای شیعه افغانستان از طالبان

شورای علمای شیعه افغانستان در واکنش به ترکیب دولت موقت طالبان آن را غیر فراگیر خواند و تاکید کرد که در این ترکیب افراد شایسته از اقوام مختلف افغانستان شامل نیستند.
 
این شورا از طالبان خواست تا برای تحقق وعده‌هایش برای ایجاد یک دولت فراگیر که مورد پذیرش همه مردم افغانستان است، تلاش کند.

شورای علمای شیعه افغانستان تأکید کرد که کابینه غیر فراگیر اعلام شده توسط طالبان به صلاح و منفعت کشور نیست و موجب بروز مشکلات خواهد شد.

نگرانی سازمان ملل درباره تضعیف حقوق زنان در افغانستان

پایگاه خبری «القدس العربی» نوشت: یک مقام سازمان ملل در کابل تاکید کرد که طالبان از وعده خود برای محترم شمردن حقوق زنان افغان غفلت می‌کنند.

«الیسون داویدیان»، نماینده دفتر زنان سازمان ملل گفت: طالبان این بیانیه را تکرار کرده است که حقوق زنان در چارچوب اسلام محترم خواهد بود، اما هر روز گزارش‌هایی از محدودتر شدن حقوق زنان دریافت می‌کنیم.

وی در یک کنفرانس ویدئویی با خبرنگاران در نیویورک گفت: برای نمونه زنان از خروج از خانه بدون محرم (عضو مذکر خانواده) منع شده‌اند و در برخی ولایت‌ها مانع رفتن آنها سر کارهایشان شده‌اند.
بیانیه طالبان درباره لیست سیاه آمریکا/ گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر درباره شکنجه روزنامه‌نگاران افغان
الیسون داویدیان گفت: طالبان با اعلام دولت موقت یک فرصت حیاتی برای نشان دادن این موضوع که واقعا به ساختن یک جامعه پذیرا برای همه و مرفه متعهد است را از دست داد.

وی افزود: اکنون وقت آن است که طالبان نشان دهد که دولتی برای همه افغان‌ها تشکیل می‌دهد.
انتهای پیام
captcha