از تجمع‌های اعتراضی علیه طالبان در تهران و کابل تا ممنوع‌الخروج شدن افغانستانی‌ها
کد خبر: 3995853
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
آخرین تحولات در افغانستان؛

از تجمع‌های اعتراضی علیه طالبان در تهران و کابل تا ممنوع‌الخروج شدن افغانستانی‌ها

پس از حمله طالبان به کمک نیروی هوایی پاکستان به پنجشیر موجی از اعتراض‌ها نسبت به دخالت پاکستان در افغانستان در داخل و خارج از این کشور آغاز شده و از سوی دیگر به نظر می‌رسد که وضعیت تشکیل دولت در افغانستان همچنان نامعلوم باشد.

به گزارش ایکنا، در شرایطی که وضعیت در افغانستان بیش از هر زمان دیگری غیرقابل پیش‌بینی شده، به نظر می‌رسد که جبهه مقاومت ملی در این کشور علیه طالبان همچنان ایستادگی می‌کند و با وجود انتشار اخبار ضد و نقیض از تسلط طالبان بر پنجشیر، این منطقه همچنان در حال مقاومت است. این در حالی است که تشکیل دولت فراگیر و به رسمیت شناخته شدن آن همچنان مبهم است.

در ادامه به مهمترین و جدیدترین اخبار در رابطه با تحولات افغانستان اشاره می‌شود.

تظاهرات علیه طالبان در تهران و کابل

گروهی از شهروندان افغان، شامل شمار زیادی از زنان روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور علیه طالبان در کابل، پایتخت این کشور راهپیمایی کرده و شعار دادند.

به گزارش یورونیوز، در جریان این راهپیمایی صدای تیراندازی‌های شدید و سنگین شنیده است؛ اقدامی که برای متفرق ساختن جمعیت معترضان انجام شده است.

در ویدئوهایی که از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، افرادی که گفته می‌شود از مأموران طالبان هستند در حال کتک زدن برخی از راهپیمایان دیده می‌شوند.

شعار علیه طالبان در تهران و کابل

طبق گزارش خبرنگار یورونیوز، حدود ۱۰ دقیقه تیراندازی بدون وقفه انجام شد و مشخص نیست که آیا این تیراندازی سنگین تلفاتی در پی داشته است یا خیر. نیروهای طالبان همچنین از خبرنگاران خواستند تا فیلمبرداری را متوقف کنند.

این اتفاق پس از تجمع بیش از ۷۰ نفر که اغلب از زنان بودند در خارج از سفارت پاکستان رخ داد. آن‌ها شعارهایی علیه پاکستان و حمایت این کشور از طالبان سر می‌دادند.

از سوی دیگر گروهی از ایرانی‌ها و افغان‌های مقیم ایران صبح امروز مقابل سفارت پاکستان در تهران تظاهرات کردند و علیه این کشور شعار دادند. این گروه شعارهایی مانند «پاکستان حیا کن، خاک ما را رها کن» و «حمایت از طالبان خیانت است خیانت» سر دادند و از احمد مسعود، فرمانده جبهه مقاومت ملی در پنجشیر حمایت کردند.

طالبان روز گذشته مدعی شد با در اختیار گرفتن پنجشیر کنترل کامل افغانستان را در اختیار دارد. با این حال جبهه مقاومت ملی این سخنان را تکذیب کرد و گفت که درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر احمد مسعود، فرمانده جبهه مقاومت درپنجشیر در پیامی صوتی از مردم خواست تا علیه طالبان قیام کنند.

گفت‌وگوی صلیب سرخ و طالبان

پیتر مائورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در پیام توییتری نوشت: من دوشنبه با ملا برادر و رهبری طالبان دیدار کردم، ما در مورد برنامه‌های کمیته صلیب سرخ برای گسترش فعالیت‌های نجات‌بخش در سراسر افغانستان صحبت کردیم.

شعار علیه طالبان در تهران و کابل

وی  در ادامه خاطرنشان کرد: اقدامات بشردوستانه بی‌طرف و مستقل اساس کار ماست. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به مدت سی سال به مردم افغانستان خدمت کرده است و قرار نیست فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف کند.

رییس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز یکشنبه برای سفری سه روزه وارد افغانستان شد و قرار است از مراکز درمانی و توانبخشی مورد حمایت سازمان در افغانستان بازدید و با مقامات افغان ملاقات کند.

به گفته کارشناسان، افغانستان در حال حاضر در شرایطی سختی بین گسترش ویروس کرونا و بحران سیاسی قرار گرفته است. در حال حاضر مردم افغانستان نگران نجات زندگی خود از شر «کووید۱۹» و گرسنگی هستند.

به گفته سازمان‌ها و نهادهای امدادرسان، بسیاری از افغان‌ها حتی پیش از به قدرت رسیدن شبه نظامیان طالبان در ماه گذشته (اوت) در پی خشکسالی شدید، به سختی می‌توانستند غذای خود و خانواده را تأمین کنند، و اکنون با انزوای این کشور جنگ زده و اقتصاد از هم گسسته آن، شاید میلیون‌ها تن با گرسنگی روبه‌رو باشند.

دولت آمریکا، طالبان را به رسمیت نخواهد شناخت

یک خبرنگار خبرگزاری بلومبرگ در توئیتی نوشت: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا قصد به رسمیت شناختن طالبان را ندارد و تأکید کرده تا به رسمیت شناختن آنها فاصله زیادی وجود دارد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران تأیید کرد که تا به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت جدید افغانستان، فاصله زیادی وجود دارد و بر عدم قطعیت‌هایی که در آینده این کشور جنگ زده وجود دارد، تأکید کرد.

«سوفیا کای» خبرنگار خبرگزاری بلومبرگ روز گذشته در توئیتی نوشت: بایدن بلافاصله پس از بازگشت به کاخ سفید به من گفت که قصد ندارد دولت طالبان را به رسمیت بشناسد. او می‌گوید تا به رسمیت شناختن طالبان فاصله زیادی وجود دارد.

اظهارات مختصر بایدن در پی سخنان یک هفته پیش «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید است که در جمع خبرنگاران گفت کاخ سفید به ریاست بایدن در به رسمیت شناختن طالبان هیچ عجله‌ای ندارد.

ساکی توضیح داد: «این امر بسیار به رفتار طالبان بستگی دارد و اینکه آیا آنها انتظارات جامعه جهانی را برآورده می‌کنند یا خیر».

اظهارات مشابهی نیز توسط وزارت امور خارجه آمریکا منعکس شده است.

اما اظهارات مقامات آمریکایی در حالی است که «احمدالله متکی» سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه طرح کلی دولت جدید خود را تکمیل کرده و افزود که اعلام رسمی آن به زودی منتشر خواهد شد.

اظهارات سفیر پاکستان در مسکو در مورد رایزنی با طالبان

سفیر پاکستان در روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس تصریح کرد که اسلام‌آباد به‌طور منظم با نمایندگان گروه طالبان رایزنی می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه در کابل حکومت وجود دارد، پاکستان هم مانند ایران، چین و روسیه و برخی کشورهای دیگر دارای سفارتخانه است و سفیر پاکستان در آن کار می‌کند.

سفیر پاکستان گفت: به این ترتیب رایزنی‌ها با گروه طالبان در فضای دوستانه جریان دارد اما ما نمی‌توانیم موضع خود را بر طالبان تحمیل کنیم.

شعار علیه طالبان در تهران و کابل

به گفته شفقت علی خان، افغان‌ها مسیر خود را برای تصمیم‌گیری و خصوصیات فرهنگی خودشان را دارند و جامعه جهانی باید به سنت‌ها و رسوم این کشور احترام بگذارد.

طالبان: تا استقرار دولت جدید، همه مردم ممنوع‌الخروج هستند

ذبیح الله مجاهد امروز، سه‌شنبه به رسانه‌ها گفت که پس از استقرار دولت جدید، هر فردی که مدرک قانونی داشته باشد، می‌تواند از کشور خارج شود.

پیش از این منابع آمریکایی گفته بودند که چهار هواپیمای حامل اتباع آمریکایی و همکاران آنها در فرودگاه مولاناجلال‌الدین بلخی در شمال افغانستان آماده پرواز هستند اما طالبان مانع آنها شده‌اند.

هرچند معلوم نیست که دولت جدید طالبان که قرار بود روز جمعه گذشته اعلام شود، به چه دلیل به تأخیر افتاده است اما  برخی  گمانه‌زنی‌ها  اختلافات داخلی در بین طالبان بر سر تصاحب پست‌های مهم از جمله نخست‌وزیری و ادامه جنگ در پنجشیر را از علل تأخیر در اعلام دولت طالبان عنوان می‌کنند.

روسیه آماده شرکت در مراسم معرفی دولت فراگیر افغانستان

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که روسیه برای شرکت در مراسم اعلام ترکیب کابینه دولت فراگیر در افغانستان آماده است.

لاوروف در جمع رسانه‌ها گفت: ما خواهان حمایت از روند تشکیل دولت جدید افغانستان هستیم که نماینده کل جامعه این کشور از جمله گروه طالبان و سایر گروه‌های قومی است.

وی افزود: ما می‌خواهیم که در دولت جدید افغانستان نه فقط پشتوها بلکه ازبک‌ها، هزاره‌ها و تاجیک‌ها نماینده داشته باشند.

وزیر خارجه روسیه گفت: فقط چنین دولت فراگیر می‌تواند روند انتقالی به شرایط بهتر برای زندگی در افغانستان را فراهم کند. اگر چنین امری تحقق بیابد ما با رضایت خاطر در مراسم اعلام کابینه دولت افغانستان به همراه سایر کشورهای دعوت شده شرکت خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha