کنگره بین‌المللی اربعین در کربلا برگزار شد + عکس
کد خبر: 3996924
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶

کنگره بین‌المللی اربعین در کربلا برگزار شد + عکس

پنجمین کنگره علمی بین‌المللی اربعین با محوریت موضوع جوانان و مقابله با هجمه‌های نظام‌مند فکری و فرهنگی به مدت دو روز در جوار حرم امام حسین(ع) در کربلای معلی برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری آستان  حسینی، پنجمین کنگره علمی بین‌المللی اربعین طی روزهای جمعه و شنبه(نوزدهم و بیستم شهریورماه) با نظارت مرکز مطالعات آستان مقدس امام حسین(ع) و با حضور شخصیت‌های علمی و پژوهشگران عربی و خارجی در تالار خاتم الانبیاء حرم امام حسین(ع) برگزار شد.

عبدالامیر القریشی، رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات آستان مقدس حسینی درباره برگزاری این دوره از کنگره اربعین گفت: دور پنجم کنگره اربعین به موضوع جوانان اختصاص داشت، زیرا این گروه در معرض تهاجم فکری و فرهنگی نظام‌مند و برنامه‌ریزی شده است؛ علاوه بر اینکه ما در این دنیا ارزش‌ها و آرمان‌هایی را فراتر از مفاهیم و ارزش‌های نهضت امام حسین(ع) نمی‌یابیم.

وی افزود: ما باید این ارزش‌ها را در بستری برای مقابله با چالش‌ها و انحرافات عصر حاضر قرار دهیم  و از امام حسین (ع) که برای اصلاح امت جدش محمد (ص) قیام کرد، الگو بگیریم.

القریشی توضیح داد که کمیته علمی کنگره بر چگونگی ترغیب جوانان به مقاومت در برابر تهاجم نظام‌مند فکری و فرهنگی که در معرض آن هستند، تمرکز داشت.

رئیس کمیته مرکز مطالعات آستان مقدس امام حسین(ع) با اشاره به اینکه کنگره اربعین 120 مقاله علمی درباره اربعین را پذیرفته است، گفت: 80 مقاله علمی از کشورهای خارجی اعم از فرانسه، عربستان سعودی، تونس، مصر، ایران و لبنان ارسال شده بود که همگی بر موضوع اصلاح جوانان تمرکز داشت؛ اما به مسائل بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و اداری و مالی نیز  در این پژوهش‌ها پرداخته شده است، زیرا این مسائل از جمله محورهای مرتبط با مراسم اربعین است.

حياة عفيف الرهاوي، پژوهشگر و از اهالی رسانه در لبنان نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری آستان مقدس حسینی در این باره گفت: ما هر ساله در جشنواره‌ها و کنگره‌های آستان مقدس حسینی شرکت می‌کنیم که همگی دستاوردهای بسیار مهمی داشته‌اند.

وی تأکید کرد: باید هر پژوهشگر عربی و اسلامی را تشویق کنیم که به بررسی اجتماع میلیونی اربعین بپردازد، زیرا اربعین تنها یک پدیده بی نظیر در سطح عراق نیست؛ بلکه  پدیده‌ای جهانی است.

وی افزود: ما با این راهپیمایی مسالمت‌آمیز به مقابله با پروژه سرمایه‌داری جهانی آمریکا می‌رویم. ما امروز زیر چتر امام حسین(ع) جمع می‌شویم. ما اهل حق هستیم.

الرهاوی تصریح کرد: همان‌گونه که مردم در موکب‌ها به امام حسین(ع) خدمت می‌کنند، جمعی از مردم از پژوهشگران و چهره‌های دانشگاهی باید سرباز خدمت به امام و رساندن افکار امام حسین(ع) به دنیا باشند.

انتهای پیام
captcha