تجار: متولیان فرهنگی تعاملی با اهالی قلم ندارند/ نویسندگی آرامش فکری و اقتصادی می‌خواهد
کد خبر: 3997161
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
پیشنهاد‌های اهالی فرهنگ به وزیر ارشاد/ ۲

تجار: متولیان فرهنگی تعاملی با اهالی قلم ندارند/ نویسندگی آرامش فکری و اقتصادی می‌خواهد

یک نویسنده پیشکسوت با اشاره به حق تألیف ناچیز نویسندگان گفت: متأسفانه متولیان فرهنگی تعاملی با اهالی قلم ندارند.

راضیه تجار: حق تألیف اشک‌انگیز نویسندگان/ متولیان فرهنگی تعاملی با اهالی قلم ندارندراضیه تجار، نویسنده و محقق در گفت‌وگو با ایکنا درباره پیشنهادهایش در حوزه فرهنگ و هنر گفت: یکی از مسائل مهم اهالی فرهنگ و قلم تأمین معیشت و آرامش فکری است. زیرا اهالی قلم هم مانند بسیاری از مردم دچار مشکلات اقتصادی هستند و باید چاره‌ای در این زمینه اندیشیده شود. البته این مسئله می‌تواند با ارائه تسهیلاتی کمک‌کننده باشد. هر چند راه‌حل قطعی نیست و به صورت مقطعی مشکل را حل خواهد کرد.

وی با تأکید بر تعامل مستمر با اهالی فرهنگ و قلم افزود: این تعامل می‌تواند به منظور احصاء مشکلات نویسندگان، شاعران و ...  از طریق انجمن قلم و یا برگزاری نشست هم‌اندیشی با وزیر ارشاد دولت سیزدهم انجام شود تا این مشکلات به صورت رودررو مطرح و سپس دسته‌بندی شود که در چه سطوحی است و سپس برای رفع آنها اقداماتی پیش‌بینی شود. 

تجار ادامه داد: نویسنده علاقه‌مند به خلق اثر است اما در بسیاری از موارد زمینه آن فراهم نیست. وضعیت فعلی ناشران به دلیل کمبود نقدینگی و مشکل کاغذ مساعد نیست و برای چاپ کتاب با مشکلات بسیاری مواجه هستند. کتاب‌های زیادی نیز در نوبت چاپ قرار دارند و این به مسئله هم به ناشران و هم نویسندگان لطمه زده است. نویسنده دست‌کم دو سال برای نوشتن اثرش وقت می‌گذارد اما ممکن است دو سال طول بکشد تا میزان حداقلی از حق‌التألیفش محقق شود. این مسئله باعث فقر مالی نویسنده می‌شود و از طرفی فکرش نیز آزاد نیست و مجبور است زمانی را که باید برای خلق اثر صرف کند، به مشاغل دیگری بپردازد که این مسئله هم ضربه به خلاقیت و هم ذوقش خواهد زد. 

نویسنده کتاب «کوچه اقاقیا»در ادامه تصریح کرد: متولیان فرهنگی باید با اهالی فرهنگ و قلم تعامل بیشتری داشته باشند. در گذشته نویسندگان با یکدیگر در ارتباط بودند، حتی سفرهای خارجی برای آنها پیش‌بینی می‌شد اما اکنون در دو دوره گذشته دولت یازدهم و دوازدهم رکود وحشتناکی از نظر ارتباط و تعامل با نویسندگان و اهالی قلم را شاهد بودیم. در حال حاضر هیچ ارتباط و تعاملی با نویسندگان وجود ندارد.

وی گفت: وقتی نویسنده فراغ بال و آرامش فکری بیشتری داشته باشد، وقت بیشتری را برای مطالعه می‌گذارد تا بتواند آثار فاخر، قابل قبول و کیفی ارائه دهد. وگرنه اگر بازار نشر از آثار سطحی پر شود که فقط برای گذران زندگی نویسنده باشد، لطمه بزرگی به فرهنگ وارد خواهد شد و آسیب‌های آن را در بلندمدت خواهیم دید.

تجار بار دیگر تأکید کرد: در حال حاضر تورم قیمت‌ها افزایش چند برابری داشته اما این مسئله در حق تألیف نویسندگان تأثیری نداشته و یا بسیار نازل بوده است. حل مسائل فرهنگی اقدام عاجل می‌طلبد تا با حمایت وزارت ارشاد از حوزه فرهنگ و به ویژه نشر، سرعت چاپ آثار بالا رود و کتاب‌ها در ترافیک چاپ نمانند.

این نویسنده پیشنهاد کرد: راه‌اندازی دفاتری در هر استان برای فعالیت نویسندگان نیز می‌تواند بخشی از آرامش فکری را در آنها تأمین کند تا بتوانند به مطالعه و نگارش اثر خود بپردازند.

انتهای پیام
captcha