صحرایی: نویسندگی حرفه شود/ ادغام مؤسسات ادبی بیهوده و مضر بود
کد خبر: 4009243
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
پیشنهاد‌های اهالی فرهنگ به وزیر ارشاد/۸

صحرایی: نویسندگی حرفه شود/ ادغام مؤسسات ادبی بیهوده و مضر بود

یک نویسنده به وزیر ارشاد پیشنهاد کرد که لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس ارائه شود تا نویسندگی در کشورمان مانند سایر مشاغل، یک حرفه تلقی شود و از قوانین و ضوابط تبعیت کند.

نویسندگی تبدیل به حرفه شود/ ادغام مؤسسات به ادبیات داستانی ضربه  زداکبر صحرایی، نویسنده در گفت‌وگو با ایکنا گفت: شناسایی مسائل و چالش‌های حوزه فرهنگ و ادبیات به ویژه ادبیات داستانی نیاز به کارشناسی و بررسی دقیق دارد تا هم آفت‌هایی که در این حوزه وجود دارد، شناسایی شود و هم راهکار‌هایی که رفع‌کننده معضلات و مشکلات اهالی فرهنگ و به ویژه ادبیات است. یکی از نکات مهم در حوزه ادبیات و نویسندگی، حرفه‌ای نبودن این حوزه است. یعنی متأسفانه این حوزه ساختار مهندسی و نقشه راه ندارد. هر شغل، حرفه و صنفی دارای اتحادیه‌ای است و ضوابط و قوانینی دارد که آن را تثبیت کرده است و تکلیف روشن است اما در حوزه نویسندگی و ادبیات تکلیف فعالان این حوزه روشن و مشخص نیست.
 
وی افزود: حرفه‌ای نبودن نویسندگی در کشورمان باعث شده، بسیاری از نویسندگان به شغل‌های دیگری بپردازند و در کنار کار اصلی خود، کتاب هم بنویسند و همین مسئله باعث شده در حوزه ادبیات به ویژه ادبیات داستانی آثار فاخر اندکی را شاهد باشیم زیرا این کار نیاز به تمرکز فکری دارد تا فارغ از مسائل اقتصادی و معیشتی به نوشتن اختصاص یابد.

بیشتر بخوانیم

نویسنده کتاب «حافظ هفت» در ادامه تصریح کرد: ساختار نویسندگی و نشر کتاب از نظر ضوابط و قوانین یا متعلق به زمان‌های قبل از پیروزی انقلاب است یا به روز نشده است. مانند قوانین کپی رایت، ترجمه، چاپ، انتشارات، بیمه و ... جزء مسائل مهمی است که می‌طلبد این حوزه را قانونمند و ساختار آن را بازسازی کنیم. این مسئله می‌تواند با ارائه لایحه‌ای از سوی دولت و وزارت ارشاد به مجلس پیگیری شود تا این حرفه نیز همانند سایر حرفه‌ها و مشاغل باشد و این موضوع می‌تواند مهمترین کار وزارت ارشاد باشد. 

صحرایی در ادامه به ادغام بنیاد شعر و ادبیات داستانی با مؤسسه خانه کتاب اشاره کرد و گفت: متأسفانه از زمانی که خانه ادبیات داستانی به بنیاد شعر و داستان تبدیل شد و سپس بنیاد شعر و ادبیات داستانی با مؤسسه خانه کتاب ادغام شد، مشکلات افزونتر شد و نه تنها معضلی را حل نکرد بلکه به ساختار داستان و ادبیات داستانی هم ضربه زد. پیش از ادغام، بنیاد شعر و ادبیات داستانی دارای انتشارات بود و به صورت حرفه‌ای و تخصصی به شعر و داستان می‌پرداخت که با مسئله ادغام نه حق مطلب شعر و نه داستان ادا شد. نمی‌دانم بر چه اساسی این کار انجام شد و چه فکری پشت آن بود. به هر حال می‌طلبد به صورت تخصصی‌تر به ادبیات داستانی پرداخته شود و امیدوارم وزارت ارشاد در این زمینه تدبیری بیندیشد.
 
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به فضای مدیریتی فعلی و تغییراتی که ایجاد شده، چقدر به تحول در حوزه فرهنگ و ادبیات امیدوار هستید، بیان کرد: ما انتظار داریم و امیدوار هستیم در حوزه فرهنگ و ادبیات نیز همانند سایر حوزه‌های علمی، سیاسی، نظامی و ... پیشرفت‌هایی را شاهد باشیم. در این راستا کار‌های امیدوارکننده‌ای به ویژه در حوزه چاپ و نشر انجام شده و این حوزه اصلاً با پیش از پیروزی انقلاب قابل مقایسه نیست اما این کافی نیست و لازم است بیش از این به فرهنگ پرداخته شود.
 
نویسنده کتاب «کتیبه ژنرال» یادآور شد: امیدواریم با تغییر دولت به صورت تخصصی‌تر به حوزه داستان و ادبیات داستانی پرداخته شود. زیرا در این زمینه قصور و فقط به برنامه‌های کوتاه مدت پرداخته و از کار‌های زیربنایی و اصولی غفلت شده است. فکر می‌کنم جا دارد وزارت ارشاد به این مسئله توجه کند. به هر حال منتظر اتفاق‌های خوبی در این حوزه هستیم.
انتهای پیام
captcha