۲۴ ساعت بدون خشونت، در آرزوی تحقق آرمانی جهانی
کد خبر: 3997186
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
به بهانه روز جهانی صلح؛

۲۴ ساعت بدون خشونت، در آرزوی تحقق آرمانی جهانی

21 سپتامبر به عنوان روز جهانی صلح در سراسر جهان شناخته می‌شود. مجمع عمومی سازمان ملل متحد این روز را به منظور تقویت آرمان‌های صلح از طریق رعایت 24 ساعت بدون خشونت و آتش‌بس اعلام کرده است.

به گزارش ایکنا، صحبت کردن از صلح جهانی و پایدار بودن آن با توجه به وضعیت کنونی در بسیاری از نقاط جهان بیشتر می‌تواند یک آرزو و یا در بهترین حالت تنها خواسته‌ای ایده‌آل باشد. با این همه سخن از این آرمان، می‌تواند باعث شود که ارزش و اهمیت صلح در بین ملل و مردم جهان بیش از پیش مهم جلوه کند.

روز صلح که گاهی اوقات به طور رسمی به عنوان روز جهانی صلح نیز شناخته می‌شود، مناسبتی است که از سوی سازمان ملل متحد هر ساله در 21 سپتامبر برابر با امروز، 30 شهریور گرامی داشته می‌شود.

هدف از تعیین این روز، توجه به صلح جهانی و به ویژه در مورد عدم وجود جنگ و خشونت است. مسائل دیگری مانند آتش‌بس موقت در منطقه جنگی برای دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و تلاش برای جلوگیری از بروز درگیری در مناطق تنش‌زا هم از جمله مسائلی است که در این روز به آنها پرداخته می‌شود.

 این روز برای اولین بار در سال 1981 جشن گرفته شده و امروزه از سوی بسیاری از ملت‌ها، گروه‌های سیاسی، گروه‌های نظامی و مردمی گرامی داشته می‌شود. در سال 2013 این روز توسط دبیرکل سازمان ملل متحد به آموزش صلح اختصاص داده شد که مهمترین راه پیشگیری برای کاهش پایدار جنگ است.

برای افتتاح این روز، زنگ صلح سازمان ملل متحد در مقر این سازمان (در شهر نیویورک) به صدا در می‌آید. این زنگ از سکه‌های اهدا شده توسط کودکان از همه قاره‌ها به جز آفریقا ساخته شده و هدیه‌ای از سوی دفتر سازمان ملل متحد در ژاپن به عنوان «یادآوری هزینه‌های انسانی جنگ» است.  روی این زنگ نوشته شده: «زنده باد صلح مطلق جهان».

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای که از سوی بریتانیا و کاستاریکا به عنوان روز جهانی صلح حمایت شده بود، این روز را به عنوان یادبود و تقویت آرمان‌های صلح اختصاص داده است. تاریخی که در ابتدا انتخاب شد، روز افتتاحیه عادی جلسات سالانه مجمع عمومی یعنی سومین سه‌شنبه سپتامبر بود.

بزرگداشت روز صلح در جهان 

در روز جهانی صلح، بیشتر مقامات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی مراسمی را برای زنده نگه‌داشتن این روز انجام می‌دهند.

برای مثال، در سال 2006، کوفی عنان، دبیرکل وقت، برای آخرین بار در دوران ریاست خود زنگ صلح را به صدا درآورد. در آن سال سازمان ملل متحد روش‌های بسیاری برای صلح و تشویق افراد، گروه‌ها و جوامع در سراسر جهان به تفکر و انتقال افکار و فعالیت‌ها در مورد چگونگی دستیابی به صلح اظهار داشت. در بریتانیا برای اولین بار این مراسم به صورت گسترده برگزار و روز جهانی صلح و عدم خشونت ملل متحد در روچدیل، منچستر از سوی سازمان راهپیمایی صلح بریتانیا(Peace Parade UK) برگزار شد. این مراسم تا سال 2009 ادامه داشت اما از سال 2010 به دلیل مسائل مالی متوقف شد.

در سال 2008 در روز جهانی صلح، آتش‌بس در افغانستان برقرار شد. آتش‌بس، به غیرنظامیان که متحمل سختی‌ در جریان درگیری‌ها هستند و به امدادگران این فرصت را می‌دهد که به کسانی که نیاز به کمک، دارو و غذا دارند، رسیدگی کنند.

در سال 2020،  شبکه خبری فرهنگ صلح،  159 رویداد در رابطه با روز جهانی صلح در شهرهای آمریکای شمالی (کانادا و آمریکا) برگزار شد. 168مورد در کشورهای استقلال یافته شوروی، 274 رویداد در کشورهای اروپایی، 35 مورد کشورهای قاره آفریقا، 33 مورد در شرق آسیا، 29 مورد در 16 کشور آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب و 19 مورد در 10 کشور عربی و کشورهای خاورمیانه برگزار شد که از نظر گستردگی بی‌سابقه بود.

در ژاپن، با وجود گرامیداشت روز جهانی صلح، مراسم مشابهی به نام روز صلح در تاریخ 6 آگوست برگزار می‌شود. 6 آگوست روزی است که شهر هیروشیما با بمب اتمی در جریان جنگ جهانی دوم ویران شد. در این روز برنامه‌هایی شامل سخنرانی‌ها، دعا برای صلح پایدار جهانی و یک دقیقه سکوت برگزار می‌شود. این مراسم در پارک «یادبود صلح هیروشیما» برگزار می‌شود. مراسم یک دقیقه سکوت دقیقاً ساعت 8:15 صبح، زمان انفجار بمب اتم برگزار می‌شود.

در چین، مراسم روز جهانی صلح با تأکید بر نقش این کشور در تبادل فرهنگی به خصوص در مورد نقش تاریخی جاده ابریشم برگزار می‌شود. در این کشور بنیاد جهانی صلح چین(China World Peace Foundation) و بنیاد بین‌المللی فرهنگ صلح پکن (Beijing International Peace Culture Foundation) از جمله سازمان‌هایی هستند که مراسم روز صلح را برگزار می‌کنند.

در تونس هم این مراسم در چند سال اخیر بسیار مهم شده و سال گذشته به مناسبت  روز جهانی صلح مراسمی در مؤسسه میراث ملی(INP) و با همکاری آژانس ارتقای میراث و ترویج فرهنگی(AMVPPC) در پنج موزه تونس برگزار شد.

در کلمبیا که تجربه درگیری‌های داخلی را برای سال‌ها داشته، سال گذشته روز جهانی صلح با برگزاری راهپیمایی گرامی داشته شد و راهپیمایان از دولت خواستند که از توافقنامه هاوانا پیروی کند و به خشونت در این کشور پایان دهد.

روز صلح و گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها در ایران

ایران، به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در موضوع صلح در جهان مطرح بوده و این امر را با ایجاد مرکزی با نام گفت‌‌وگوی تمدن‌ها در سال ۱۳۷۷ نشان داده است. هدف از بنیاد این مرکز «هماهنگ کردن فعالیت‌های تمام سازمان‌ها، مراکز دولتی و غیردولتی برای توسعه نظریه گفت‌وگوی تمدن‌ها» عنوان شد.

مرکز گفت‌وگوی تمدن‌ها تا اوایل سال ۸۴ زیرمجموعه وزارت خارجه بود ولی پس از آن به زیرمجموعه‌ای از سازمان فرهنگ و ارتباطات تبدیل شد. در دی‌ماه ۱۳۸۴ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دو دفتر ادیان و مرکز گفت‌وگوی تمدن‌ها را با نام جدید «مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها» ادغام کرد.

از فعالیت‌های این مرکز می‌توان به برگزاری گفت‌وگو‌های دوجانبه و چندجانبه با محوریت برگزاری گفت‌وگوهای دينی با مجامع و مراكز دينی در سراسر جهان، شركت در اجلاس‌های بین‌المللی، ميزبانی از هيئت‌های مختلف دينی از نقاط مختلف نقاط جهان، پژوهش‌ و ترجمه درحوزه‌های دينی چاپ و انتشار فصلنامه‌ ديالوگ Dialogue: با محوریت موضوعات به روز اديان و جهان و ايجاد كتابخانه تخصصی اديان اشاره کرد.

پیام و شعار روز صلح سال 2021

امسال نیز به مانند سال‌های گذشته سازمان ملل متحد در پیام خود با اشاره به رویدادهای سال، بر تمرکز ملت‌ها و دولت‌های جهان بر موضوع صلح و رواج آن تأکید می‌کند. در پیام امسال سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی صلح آمده است:

«هر سال روز جهانی صلح در سراسر جهان در 21 سپتامبر گرامی داشته می‌شود. در سال 2021، هنگامی که ما از بیماری همه‌گیر COVID-19 خلاصی می‌یابیم به ما الهام داده می‌شود که به طور خلاقانه و جمعی در مورد چگونگی کمک به بهبود بهتر همه، ایجاد انعطاف‌پذیری و تبدیل جهان خود به جهان برابرتر وعادلانه‌تر فکر کنیم. عادلانه، فراگیر، پایدار و سالم‌تر.

این بیماری همه گیر به دلیل ضربه زدن به گروه‌های محروم و حاشیه‌نشین بیشترین شهرت را دارد. تا آوریل 2021، بیش از 687 میلیون دوز واکسن COVID-19 در سراسر جهان تزریق شده است، اما بیش از 100 کشور هنوز یک دوز واکسن دریافت نکرده‌اند. افرادی که در درگیری‌ها گرفتار شده‌اند به ویژه از نظر عدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی آسیب‌پذیر هستند.

در راستای درخواست دبیرکل برای آتش‌بس جهانی در مارس گذشته، در فوریه 2021 شورای امنیت به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از کشورهای عضو خواسته بود از «وقفه انسانی مداوم»(آتش‌بس ادامه‌دار به دلیل مسائل انسانی) در درگیری‌های محلی حمایت کنند. آتش‌بس جهانی باید همچنان مورد احترام قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که افراد گرفتار درگیری به واکسیناسیون و درمان‌های نجات‌بخش دسترسی دارند.

این همه‌گیری با افزایش انگ زدن، تبعیض و نفرت همراه شده که به جای نجات جان افراد جان‌های بیشتری را از دست داده است: ویروس همه را مورد حمله قرار می‌دهد بدون این که مهم باشد از کجا هستیم و به چه چیزی اعتقاد داریم. مقابله با این دشمن مشترک بشریت، باید به ما یادآوری کند که ما دشمن یکدیگر نیستیم. برای اینکه بتوانیم از ویرانی همه‌گیری رهایی یابیم‌، باید با یکدیگر صلح کنیم.

باید با طبیعت صلح کنیم. با وجود محدودیت‌های سفر و تعطیلی اقتصادی، تغییرات آب و هوایی متوقف نشده است. آنچه ما نیاز داریم یک اقتصاد جهانی سبز و پایدار است که باعث ایجاد شغل، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ایجاد تاب آوری در برابر تأثیرات اقلیمی شود.

شعار سال 2021 روز جهانی صلح «بهبود بهتر برای جهانی عادلانه و پایدار» است. ما از شما دعوت می‌کنیم تا به تلاش‌های خانواده ملل متحد بپیوندید، زیرا بر بهبود بهتر برای جهانی عادلانه‌تر و صلح‌آمیز تمرکز می‌کنیم. صلح را با ایستادگی در برابر اعمال نفرت آنلاین و آفلاین و گسترش شفقت، مهربانی و امید در مواجهه با همه‌گیری(کرونا)، و بهبودی خود جشن بگیریم».

انتهای پیام
captcha