برگزاری 3200 ویژه‌برنامه در هفته دفاع مقدس / برنامه‌های ما الگویی موفق برای شرایط کرونایی است + فیلم
کد خبر: 3997767
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
سردار کارگر در نشست خبری اعلام کرد:

برگزاری 3200 ویژه‌برنامه در هفته دفاع مقدس / برنامه‌های ما الگویی موفق برای شرایط کرونایی است + فیلم

رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت، چهارشنبه 24 شهریور در نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته دفاع مقدس که در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، گفت: 477 ستاد در سراسر کشور داریم که این ستادها امسال 3200 برنامه را برگزار می‌کنند.

32 هزار برنامه در سراسر کشور برگزار می‌شود / مراسمات دفاع مقدس و مقاومت الگو موفق در اجرای مراسمات کشور است + فیلمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سردار بهمن کارگر، رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت در این نشست خبری، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و بیان مطلب فوق، اهم برنامه‌های سازمان‌ها و نهادهای کل کشور را اعلام کرد و در یک نگاه کلی برنامه‌های اجمالی و آماری را شرح داد که از این قرار است: برگزاری 70 برنامه رونمایی کتاب شامل ۴۵۱ عنوان کتاب، برگزاری بیش از ۲۰۰ همایش، گل‌باران و عطرافشانی بیش از 19 هزار گلزار شهدا، برگزاری ۸۹۷ مراسم تکریم و تجلیل از خانواده شهدا ایثارگران و فعالین حوزه دفاع مقدس، برگزاری ۵۱ جشنواره با موضوعات مختلف، برگزاری بیش از ۱۴۵ یادواره شهدا، برگزاری ۱۰۱ مراسم شب‌شعر و خاطره، برگزاری ۲۷ اجرای تئاتر خیابانی، برگزاری ۳۲۱ مسابقه فرهنگی، هنری و ورزشی و انجام ۴۴۲ مورد برنامه‌سازی و تولید محتوا در فضای مجازی و... .

سردار کارگر برنامه‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس را چنین شرح داد: برگزاری آیین تجلیل و تکریم از یک‌ میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت با سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی در تهران و ارتباط تصویری با 31 استان کشور، افتتاح نمایشگاه ملی «در لباس سربازی»، نقش مقام معظم رهبری در دفاع مقدس در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، رونمایی از اثر فاخر و ملی کتاب «پسر تفتان»، ضبط مراحل نهایی پوئم سمفونی اروند، برگزاری مرحله استانی پنجمین جشنواره ملی فانوس، برگزاری مرحله استانی چهارمین جشنواره ملی ترنم فتح، برگزاری مرحله استانی دومین جشنواره ملی تئاتر سنگر و...

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با بیان اینکه شعار امسال ما در بزرگداشت هفته دفاع مقدس «ما مقتدریم» است، اظهار کرد: 477 ستاد در سراسر کشور برای بزرگداشت برنامه‌های هفته دفاع مقدس تشکیل شد که 18 ستاد در نیروهای مسلح، 28 ستاد در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، 31 ستاد استانی و 400 ستاد شهرستانی است.

وی افزود: مسئولان ستاد بزرگداشت دفاع مقدس در نیروهای مسلح، معاونان هماهنگ‌کننده و در سازمان‌ها و نهادها معاونان وزیر در استان‌ها، استاندار و در شهرستان‌ها، فرمانداران هستند.

وی  اضافه کرد: در سال 96 تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس با حضور 500 فرمانده لشکر و همطراز برگزار شد. در سال 97 این رقم به 20 هزار نفر رسید و در سال 98، 200 هزار فرمانده گردان و همطراز مورد تقدیر قرار گرفتند. در سال 99 نیز از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس با سخنرانی رهبر انقلاب تجلیل شد. امسال نیز از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس تجلیل می‌شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار کرد: برنامه تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس امسال با حضور رئیس جمهوری به صورت تصویری در باغ موزه دفاع ملی در تاریخ سه شنبه سی‌ام شهریور برگزار می‌شود.

وی در مورد برنامه‌های دیگر هفته دفاع مقدس با اشاره به افتتاح نمایشگاه در لباس سربازی تصریح کرد: این نمایشگاه مربوط به حضور و نقش رهبری در دفاع مقدس است که در همان روز تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی افتتاح می‌شود. تجلیل از همسران شهدای دفاع مقدس، مراسم تجلیل از بانوان طلایه‌دار شفا و همچنین بانوانی که در حوزه سلامت زحمت کشیده‌اند و تعدادی از آنها شهید شدند از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس است.

وی گفت: بسته اینفوگرافی با محوریت بازسازی و تبیین عملیات‌های مختلف دفاع مقدس از جمله والفجر، نصر، کربلای پنج و ... در فضای مجازی، رزمایش کمک مومنانه به عنوان طرح شهید آبشناسان، تقدیر از پیشکسوتان ارتش در مبارزه با کرونا، تجلیل از سربازان نمونه در سراسر یگان‌های کشوری از دیگر برنامه‌های این هفته است.

سردار کارگر در مورد برنامه‌های سپاه پاسداران اظهار کرد: بازسازی عملیات‌های مهم در دفاع مقدس در استان‌های محوری، تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت، برپایی نمایشگاه عکس دفاع مقدس، عطرافشانی و غبارروبی مزار شهدای دفاع مقدس، تجلیل از خانواده های شهیدان و ایثارگران و رونمایی از تجهیزات دفاعی از جمله برنامه‌های این نهاد است.

وی اظهار کرد: رونمایی از 12 دایره‌المعارف استانی به عنوان نقش نیروی انتظامی در دفاع مقدس، تجلیل از رزمندگان و پیشکسوتان نیروی انتظامی، تجلیل از 120 فرمانده دفاع مقدس، نیروی انتظامی، مسابقه ویلچررانی از حرم امام (ره) و کنگره لاله‌های شهید با بزرگداشت شهدای منا از جمله برنامه‌های نیروی انتظامی است.

کارگر در مورد برنامه‌های قوه قضاییه در هفته دفاع مقدس هم با اشاره به تجلیل از شهدا و جانبازان دفاع مقدس اظهار کرد: در مجموع با همکاری صدا و سیما 1925 محوری در هفته دفاع مقدس پیش‌بینی شده است که شامل 780 دقیقه برنامه در صدا و سیما است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز 3200 برنامه کشوری را در دستور کار قرار دارد.

وی در مورد افتتاح موزه در کشور گفت: در هشت سال گذشته 20 موزه دفاع مقدس در کشور به بهره‌برداری رسید که سه موزه امسال افتتاح می‌شود و امیدواریم در دولت جدید این روند ادامه یابد.

در پایان این نشست سردار کارگر به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

سردار کارگر در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه برگزاری مراسم هفته دفاع مقدس در دومین سال شرایط کرونایی کشور چگونه خواهد بود؟ بیان کرد: در سال گذشته خیلی‌ها برای گرامیداشت چهل‌سالگی سالگرد دفاع مقدس به دلیل شرایط کرونایی معتقد بودند که برنامه‌ای تا بعد از کرونا اجرا نشود ولی ما بیان کردیم همانطور که در زمان جنگ ما زندگی کردیم و برنامه‌های خود را داشتیم در زمان کرونا نیز باید با رعایت پروتکل‌ها و شرایط، برنامه‌های خود را باید داشته باشیم. یکی از الگوهای موفق در اجرای مراسم کشور همین اجرای مراسم دفاع مقدس و مقاومت است. ستاد ملی کرونا و ستاد کرونا استان‌ها در سال گذشته هیچ اشکالی از روند اجرای برنامه‌ها نگرفتند زیرا فاصله‌ها حفظ و تمامی پروتکل‌ها رعایت شد. یکی از موارد مهم در دفاع مقدس حفظ جان مردم است در نتیجه رعایت سلامت مردم هم در همین راستاست و ما موظف به حفظ جان و سلامت مردم هستیم و مراسمی که صدمه‌ای به مردم بزنند نداشتیم. حتی در تدفین و تشییع شهدای گمنام، رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری را رعایت کردیم و به دلیل وضعیت قرمز کرونایی، چهار ماه است که حتی یک شهید گمنام برای هیچ مراسمی نداده‌ایم و اجازه تدفین هم داده نشده است. اگر در گذشته اشکالی هم وجود داشته، مسلماً امسال با توجه به تجربه گذشته، عملکرد بهتری وجود خواهد داشت.

همچنین سردار کارگر در پاسخ به سؤال دوم خبرنگار ایکنا مبنی بر کم بودن آثار موسیقایی حماسی در ژانر دفاع مقدس و بسنده کردن به آثار تولیدی پیشین گفت:  ما در جشنواره «ترنم فتح» که امسال چهارمین دوره آن برگزار می‌شود ما به دنبال موسیقی حماسی هستیم که بسیار کار زیبایی درآمده است. ما به دنبال چند سمفونی بودیم که با زحمت دوستان به جاهای خوب رسید که آقای جعفری توضیحات بیشتر را می‌دهند.

علی‌اصغر جعفری، رئیس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ادامه پاسخ سردار کارگر گفت: در حوزه موسیقی به دلیل وضعیت کرونایی در این دو سال متأسفانه نتوانستیم فعالیت زیادی داشته باشیم. ما در موزه یک ارکستر سمفونیک به نام «ارکستر سرو» داریم که بالغ‌ بر چهل نفر از نوازنده‌ در آن همکاری دارند که تولیدات خیلی خوبی داشتیم اما به‌ علت کرونا متوقف شد. این ارکستر به‌تازگی دوباره فعال شده و در حال فعالیت است.

وی با اشاره به همکاری با صداوسیما برای تولید آثار موسیقایی ادامه داد: در سه سال گذشته ما 8 آلبوم موسیقی تولید کردیم که منتشر شده است. در جشنواره فانوس نیز بخشی به موسیقی اختصاص داده‌ شده و از هنرمندان این عرصه تجلیل و تکریم می‌شود. در جشنواره صداوسیما استان‌ها در حوزه موسیقی در بخش مربوط به دفاع مقدس و حماسه از برگزیدگان حوزه موسیقی در چند سال گذشته تجلیل کردیم.

جعفری افزود: موسیقی یک بحث بسیار مهمی است که نقش سازنده‌ای دارد. ما در چهلمین سالگرد دفاع مقدس در چهل نقطه کشور گروه‌های موزیک نیروهای مسلح را مستقر کردیم و آنها رزم‌نوازی کردند. همچنین در میدان آزادی گروه موسیقی 1397 نفره را در مناسبتی که در آن مقطع بود اجرا کردیم. در مجموع با اینکه نوازندگان، آهنگسازان، هنرمندان و شاعران بسیار خوبی داریم اما تولیدات در حوزه موسیقی کم است و ما کم‌کاری کلی داریم و این فقط مربوط به ما نیست. . همین سمفونی اروند که در شمار برنامه‌ها به آن اشاره شد، بعد از مساعد شدن اندک وضعیت کرونایی، اولین کار مشترکی است که در حال تولید است. امیدواریم وقتی‌که شرایط کرونایی کشور بهتر شد کارهای فاخرتر و بهتری تولید شود.

انتهای پیام
captcha