رساله «گشودگی معرفتی خداوند و آموزه علم مطلق الهی» دفاع می‌شود
کد خبر: 3998335
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳

رساله «گشودگی معرفتی خداوند و آموزه علم مطلق الهی» دفاع می‌شود

جلسه دفاعیه از رساله دکتری رشته فلسفه دین با عنوان «گشودگی معرفتی خداوند و آموزه علم مطلق الهی» در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، این رساله، توسط فاطمه قلخانباز، دانشجوی مقطع دکتری رشته فلسفه دین دانشگاه تهران نگاشته شده است. در چکیده این رساله آمده است: «خداباوری گشوده از جنبش‌های نوپایی است که در چند دهه اخیر توجه متفکران حوزه فلسفه دین را به خود معطوف کرده است. این دیدگاه با اعمال محدودیت بر محتوای معرفتی خداوند، چالش مهمی برای آموزه علم مطلق الهی ایجاد کرده است. از آنجا که خداباوران گشوده تأکید فراوانی بر اختیار ناتعین‌گرایانه انسان دارند بر این باورند که علم پیشین خدا شامل افعال اختیاری آیند انسان نمی‌شود. در این رساله، ابتدا به سه دیدگاه متمایز در خداباوری گشوده اشاره می‌شود: ۱- دیدگاه ویلیام هسکر، ۲- دیدگاه الن رودا (گریگوری بوید و توماس بلت) و ۳- دیدگاه دیل تاگی. بخش عمده‌ای از رساله، فصل سوم و چهارم، صرف توضیح و تبیین دیدگاه‌ها، بررسی مبانی و پیش‌فرض‌ها و استدلال‌های هریک از دیدگاه‌های فوق می‌شود.
 
دیدگاه اول با تکیه بر مفهوم اختیار، علم پیشین خدا به افعال اختیاری را انکار می‌کند و دو دیدگاه بعدی نیز با تکیه بر وضعیت صدق گزاره‌های امکانی آینده در جهان ناتعین‌گرا، بخشی از علم پیشین خدا را انکار می‌کنند. چالش مهمی که این دیدگاه‌ها مطرح می‌کنند آن است که آیا این محدودیت اعمال شده بر علم خدا، علم مطلق خدا را به چالش می‌کشد؟ برای پاسخ به این چالش، در فصل پایانی با نگاهی تحلیلی و نقادانه به بررسی سه دیدگاه فوق خواهیم پرداخت. خواهیم گفت که تکیه‌گاه دیدگاه هسکر، اصل امکان‌های بدیل است که با کمک مثال‌های نقض فرانکفورتی می‌توان به آن خدشه وارد کرد. از طرف دیگر، با توجه به اینکه دیدگاه رودا و تاگی تکیه‌ای حداکثری بر نظریه حالگرایی دارند، با نقد حالگرایی، این دو دیدگاه نیز قابل دفاع نخواهند بود. به علاوه، تفسیر آنها از الگوی شاخ‌های زمان و نیز استدلال‌های آنها با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. بنابراین، ادعای آنها مبنی بر محدودیت علم پیشین الهی و در نتیجه محدودیت آموزه علم مطلق، قابل دفاع نخواهد بود».
 
یادآور می‌شود جلسه دفاع از این رساله دکتری، ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود. برای ورود به جلسه دفاع الکترونیکی از لینک vroom.ut.ac.ir/maaref1 استفاده کنید.
 
انتهای پیام
captcha