فراخوان حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی + فیلم
کد خبر: 3998405
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸

فراخوان حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی + فیلم

سازمان‌های فلسطینی خواستار حضور بیشتر فلسطینیان در مسجد الاقصی برای جلوگیری از هتک حرمت این مکان مقدس اسلامی از سوی صهیونیست‌ها شدند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری معا، کمیته عالی پیگیری سرزمین‌های عربی 1948 از مردم بیت‌المقدس و دیگر مناطق خواست حضور خود را در مسجد الاقصی شدت بخشند؛ به ویژه در روزهای اعیاد یهودیان که در آن اقدامات اشغالگران از جمله تخریب خانه‌ها و محدودیت برای مردم آنها با هدف اخراج و جابجایی آنها و تخلیه این شهر مقدس تشدید می‌شود. 

در بیانیه کمیته عالی پیگیری آمده است: مسجد مقدس الاقصی این روزها شاهد هتک حرمت پی در پی اشغالگران اسرائیلی است زیرا شهرک‌نشینان دائما به آن حمله می‌کنند و حتی مراسم مذهبی یهودیان را در داخل آن انجام می‌دهند و به موازات آن نیروهای اشغالگر با اخراج اجباری مسلمانان و بازدیدکنندگان از مسجد الاقصی آنها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

این بیانیه می‌افزاید: قدس، پایتخت آینده دولت فلسطین، تحت مجموعه‌ای از محدودیت‌ها و اقدامات نفرت انگیز اشغالگران قرار دارد که شامل تخریب خانه‌ها و محدودیت برای ساکنان آنها با هدف اخراج و جابجایی و تخلیه آنها است.

 این کمیته برپایی آیین‌های مذهبی یهودیان در داخل الاقصی را نقض مقدسات دینی آن به عنوان یک مسجد مقدس خاص مسلمانان و یکی از ویژگی‌های هویت ملی فلسطینی شهر قدس می‌داند.
همچنین این اقدامات نقض تعهدات بین‌المللی توسط اسرائیل با تغییر وضعیت به رسمیت شناخته شده از سوی محافل بین‌المللی است. به علاوه این اقدامات نقض حق مدیریت اردن بر اماکن مقدسه بیت المقدس است.

هفته گذشته برای اولین بار از زمان اشغال بیت‌المقدس، خاخام الیاهو ویبر، رئیس مدرسه دینی جبل الهیکل در داخل مسجد الاقصی اقدام به برگزاری آیین دینی «خدمت تابوت» بر اساس تورات کرد. این آیین دینی مهمترین عبادت یهودیان به شمار می‌رود و در روز بخشش (یوم الغفران) برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این آیین یهودی در منطقه واقع در شمال صحن الصخره در مسجد الاقصی با لباس سفید به عبادت پرداختند.

این اقدام گام خطرناکی بود که اهالی بیت المقدس را در صبح و عصر به مسجد الاقصی کشاند و فراخوان گسترده نهادهای فلسطینی برای حمایت از مسجد الاقصی در برابر خطر صهیونیست‌ها را در پی داشت.  

انتهای پیام
captcha