حکایت شعارنویس ضداستعماری که خطاط پرده کعبه شد + عکس
کد خبر: 3998453
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲

حکایت شعارنویس ضداستعماری که خطاط پرده کعبه شد + عکس

«مسعد خضیر» معروف به خضیر البورسعیدی، خطاط ماهر مصری است که به دلیل خوشنویسی بر روی پرده خانه خدا و کتابت قرآن کریم از شهرت فراوانی در دنیای معاصر برخوردار است.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از صدی البلد، مسعد خضیر در سال 1947 میلادی در شهر پورت سعید مصر متولد شد و از زمان کودکی با وجود شرایط سختی که به دلیل استعمار انگلیس در این کشور به وجود آمده بود، رشد یافت. او نخستین کسی بود که در آن زمان شعارهایی علیه استعمار انگلیس، با گچ روی دیوارهای خیابان‌ها می‌نوشت و روحیه مقاومت ملی، آغاز علاقه او به هنر خوشنویسی عربی بود.
 
خضیر در سن 6 سالگی به مدرسه ابتدایی رفت و بدون اینکه قواعد خوشنویسی عربی را یاد گرفته باشد، بر روی تخته سیاه با گچ خوشنویسی می‌کرد.
 
مسعد خضیر که به دلیل متولد شدن او در پورت سعید، به خضیر البورسعیدی مشهور است، یکی از پیشگامان خوشنویسی عربی در دوران معاصر است که به شیخ خطاطان مصری لقب گرفته است. نخستین استاد خوشنویسی وی برادر بزرگترش، محمد بود و پس از آموزش خطاطی نزد برادر خود، از سنین کودکی به نوشتن شعارهایی بر ضد اشغالگران انگلیسی بر دیوارهای منازل و ساختمان‌ها و یا کف خیابان‌ها ممارست می‌کرد.
 
مسعد خضیر در سن 10 سالگی خطاطی اعلامیه‌ها و ویترین مغازه‌ها را آغاز کرد و همزمان با دو دست خود خوشنویسی می‌کرد. لذا از مدرسه خوشنویسی طنطا دیپلم خط عربی و از مدرسه خلیل آغا در قاهره دیپلم تخصصی در خط عربی را کسب کرد.
 
شهرت خضیر به دلیل تابلوهای خوشنویسی او و خطاطی بر روی پرده خانه خدا و همچنین کتابت قرآن کریم برای نمایش در تلویزیون است.
 
خضیر در سال 1984 میلادی جایزه تشویقی دولت مصر را دریافت کرد و در سال 1997 میلادی نیز در ششمین جشنواره موسیقی عربی از او تجلیل شد. در سال 2000 هم در جشنواره خوشنویسی عربی از سوی وزارت فرهنگ مصر مورد تقدیر قرار گرفت.
 
این خطاط مصری در سال 1995 میلادی جایزه خط عربی کوفه را کسب کرد و در سال 1996 نیز مدال طلای جشنواره جهانی کاظمه کویت را به دست آورد. در همان سال همچنین موفق به کسب جایزه هنر اسلامی در چین شد و در سال 2014 میلادی از سوی حاکم شارجه مورد تجلیل قرار گرفت.
 
مسعد خضیر در آگوست گذشته مجموعه ارزشمند و کمیابی از تابلوهای خوشنویسی خود شامل 30 تابلو را به کتابخانه اسکندریه اهدا کرد. در این تابلوها اسلوب‌های متنوعی از جمله استفاده از طلا و نقره و تزئینات عربی، فارسی و عثمانی دیده می‌شود و توانایی خضیر البورسعیدی را در خوشنویسی عربی به نمایش می‌گذارد.
 
خضیر البورسعیدی؛ از پیشگامان خوشنویسی عربی و خطاط پرده خانه خدا + عکس
 
خضیر البورسعیدی؛ از پیشگامان خوشنویسی عربی و خطاط پرده خانه خدا + عکس
انتهای پیام
captcha