نکات طب ایرانی برای طی کردن مسیر پاییز به سلامت
کد خبر: 3998466
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹

نکات طب ایرانی برای طی کردن مسیر پاییز به سلامت

یک متخصص و مدرس طب ایرانی بيان کرد: با تغییر فصل باید مواردی برای حفاظت از بدن و همچنین مصرف مواد غذایی رعایت شود تا بتوان مسیر پاییز را به سلامتی طی کرد.

نکات طب ایرانی برای طی کردن مسیر پاییز به سلامتمریم نواب زاده، یک متخصص و مدرس طب ایرانی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: در انتهای شهریور هستیم و از لحاظ طبی در بسیاری از نقاط کشور شهریورماه، شروع پاییز است و با هوای پاییز با بیماری‌های خاصی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی، افسردگی، هموروئید ( بواسیر ) و  ..‌ همراه است.

وی با بیان اينکه پاییز فصل بیماری‌های سرد است، افزود: غلبه سردی وخشكی (سودا) در پاییز زیاد می‌شود که باید به نکاتی توجه کرد.

این مدرس طب ایرانی بیان کرد: سعی كنيد در فصل پائیز از خوراکی‌های با طبع گرم و تر مانند مویز، خرما، عسل و زیتون و غذاهای ابگوشتی بیشتر استفاده كنيد.

نواب زاده با اشاره به تدابیر سلامت سالمندان در فصل پاییز، تصریح کرد: با توجه به آمدن فصل پاییز و طبع سرد و خشک آن، این فصل متضاد افراد با مزاج سرشتی سرد و خشک و سالمندان است.
وی بیان کرد: تدابیری که این افراد برای فرار از بیماری باید در نظر بگیرند در قالی چند نکته می‌گنجد؛ اجتناب از زیاده روی در جماع، استحمام زیاد، نوشیدن آب سرد، خوابیدن در مکان سرد، زیاده روی در خوردن غذاهای سرد خصوصا سرد و خشک، مانند گوشت گاو، عدس، ترشیجات، چای سیاه، ته دیگ، نوشابه، غذاهای سودازا همانند سوسیس، کالباس، نمک زیاد، سرخ کردنی، تخم مرغ، شکلات قند و شکر و استفاده از غذاهای بسته بندی شده و دارای مواد نگهدارنده و متضاد با طبیعت انسان.

نواب زاده بیان کرد: مصرف غذاهای گرم و تر از قبیل گوشت بره یا جوجه محلی و خوردن سیب درختی، انار شیرین، خرمالو و گلابی نیز باید در دستور کار برنامه غذایی قرار گیرد.

وی با بيان اينکه متناسب با سردی اول صبح و شب و گرمای ظهر، لباس بپوشید تا از خطر سکته مغزی و قلبی کاسته شود، تصریح کرد: حتی الامکان در این فصل حتی در منزل جوراب پشمی بپوشید و سالمندان در این فصل می‌توانند از انار شیرین همراه با کمی عسل نیز بهره ببرند.

نواب زاده با بيان اينکه این موارد به سایر افراد نیز توصیه می‌شود، اما سالمندان باید به این توصیه ها بیشتر توجه کنند، افزود: اگر در فصل پاییز اصلاح تغذیه نشود بیماری‌هایی چون افسردگی، خارش پوست، اگزما، پسوریازیس، بیماری‌های تنفسی، آلرژی، عطسه، سرفه، خونریزی بینی، وسواس و سیاتیک ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه انجام حجامت پاییزه با توجه به در نظر گرفتن شرایط فرد توصیه می‌شود، اظهار کرد: همچنین ماساژ پوست با روغن کنجد، زیتون، روغن سیاهدانه و مرطوب نگهداشتن پوست، بو کردن عطرهای گرم مثل نسترن، یاس و... نیز توصیه می‌شود که در طی کردن مسیر پاییز به سلامتی تاثیر بسزایی دارد.

انتهای پیام
captcha