مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد
کد خبر: 3999179
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱

مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، معاونان، روسای مراکز و مدیران کل سازمان مرکزی برگزار شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه آزاد اسلامی با حضور محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، معاونان، روسای مراکز و مدیران کل سازمان مرکزی و با حضور مجازی رؤسای واحدهای استان تهران، روسا و اعضای هیات رئیسه مراکز استان‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، صبح امروز در سالن همایش کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
 
در این مراسم که از طریق شبکه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در بستر فضای مجازی پخش شد، جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز حضور داشتند.
 
شعار سال تحصیلی جدید
 
طهرانچی با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به دانشجویان و دانش‌آموزان، گفت: آغاز سال تحصیلی و هفته دفاع مقدس امسال با اربعین حسینی مقارن است. همچنین با توجه به شیوع کرونا و برگزاری سال تحصیلی گذشته به صورت مجازی، امسال ان‌شاءالله شاهد بازگشت به فضای حقیقی دانشگاه خواهیم بود. 
 
وی با بیان اینکه امسال دانشجویان و دانش‌آموزان با تجربه‌ای کاملاً متفاوت به محیط دانشگاه و مدرسه باز خواهند گشت، تصریح کرد: در فضای کنونی با کاهش آمار مبتلایان به کرونا روبرو هستیم. بازگشت به فضای حقیقی الزاماتی دارد که باید رعایت شود. بازگشت به فضای حقیقی آموزش، تنها محدود به آماده‌سازی خوابگاه‌ها و سلف‌های دانشگاهی نیست، بلکه درک تحولات به‌وجودآمده و آماده‌سازی تمهیدات لازم، ضروری است. 
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: گذر از آموزش حافظه‌محور یکی از تمهیدات است که باید مورد توجه دانشگاه قرار گیرد. اینکه امسال 52 درصد دانشجویان به آموزش حافظه‌محور مدرک‌گرا «نه» گفتند، نشان‌دهنده بلوغ جوانان و بیان‌کننده این نکته است که مطالبات دانشجویان تغییر کرده و دیگر به هر قیمتی حاضر نیستند وارد دانشگاه شوند و با دانشگاه حافظه‌محور مدرک‌گرا خداحافظی کرده‌اند. دانشگاه نیز با درک این تغییرات، باید عملکرد متفاوت و متناسبی در شأن دانشجویان و در راستای مطالبات آنها داشته باشد. حفظ کردن و حافظه‌محوری روش اشتباهی است و باید از آن گذر کرد. 
 
تمرکز دانشگاه آزاد اسلامی بر یادگیری تعالی‌بخش و عمیق است
 
طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی «تحول در آموزش حافظه‌محور به آموزش بسترساز اشتغال دانش بنیان» را شعار سال تحصیلی جدید قرار داده است، گفت: واقعیت این است که دیگر یاددهی صرف کارآمد نیست و باید به دنبال یاددهی تعالی‌بخش در آموزش باشیم و تحول در یاددهی باید در اساتید نمایان شود، چرا که با تحولاتی که در آموزش مجازی اتفاق افتاد، دانشگاه و مدرسه دیگر تنها ارائه‌دهنده دروس و مطالب نیستند، بلکه آموزش‌های بهتری در فضای مجازی در اختیار دانشجویان و دانش‌آموزان قرار دارد. بنابراین آموزش مسئله ما نیست، بلکه تمرکز دانشگاه بر یادگیری تعالی‌بخش و عمیق است. 
 
وی افزود: امروزه انفجار اطلاعات، باعث شده افراد سطح دانش وسیع، اما کم‌عمق داشته باشند، چرا که تنها با یک جست‌وجوی کوتاه و سریع در اینترنت، با حجم بالایی از اطلاعات روبرو می‌شوند. اکنون نیازمند یادگیری عمیق هستیم و باید ابزار شناخت را در اختیار دانشجویان قرار دهیم تا بتوانند اطلاعات لازم را از دنیای اطلاعات فضای مجازی کسب کنند. برگزاری امتحانات نیز باید به گونه‌ای باشد که میزان یادگیری دانشجویان را بسنجیم و جلسه امتحان محیطی برای درک یادگیری عمیق آنها باشد. 
 
ارائه آموزش‌ها باید فایده‌محور و بسترساز اشتغال دانش‌بنیان باشد
 
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه آموزش؛ محور پیشرفت، توسعه و شکل‌دهنده شاکله و قوام هر ملت است، تصریح کرد: اگر یادگیری کاربردی نباشد، جوان در فضای مجازی متوقف می‌شود. باید بین فضای فیزیکی و فضای سایبری ارتباط برقرار کنیم و ارائه آموزش‌ها باید فایده‌محور و بسترساز اشتغال دانش بنیان باشد. امروز نمی‌توان آموزشی ارائه داد که افزاینده اقبال اجتماعی به دانشگاه نباشد. 
 
طهرانچی گفت: دانشگاه باید شاخص‌های کارآمادگی و مهارت‌های مورد نیاز در جهان فیزیکی و سایبری را به دانشجو ارائه کند. مهارت در شاد بودن و شاد ماندن، مهارت زندگی اجتماعی، کارهای گروهی، تعاملات گسترده و... از آموزش نشأت می‌گیرد. آموزش امروز نیازمند تغییر ماهیت است و اگر آماده نباشیم و چرخش تحول‌آفرین انجام ندهیم، سال دیگر شاهد قهر تعداد بیشتری از جوانان برای ورود به دانشگاه‌های کشور خواهیم بود. 
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر در مقطع تاریخی حساسی قرار داریم، گفت: کرونا منجر به انتقال مردم دنیا به فضای مکمل فیزیکی سایبری شد و این فضا ابزاری در نظام سلطه است که اگر هوشیار نباشیم، ملیت، فرهنگ، آداب و سنن، قومیت و بودن ما را نشانه رفته است. نباید فناوری‌ستیز و فناوری‌شیفته بود، بلکه باید هوشمندانه جایگاه خود را در این جهان جدید پیدا کرد و این جایگاه پیدا نخواهد شد مگر اینکه برای آن مدل داشته باشیم. 
 
وی ادامه داد: مدلی که قرآن کریم برای ما در نظر گرفته و پیامبر مکرم اسلام‌(ص) به میراث گذاشته است، مودت فی القربی است. پیامبران بزرگ در مزد رسالت خود گفته‌اند که ما اجر نمی‌‎خواهیم و اجر ما با خداست، اما حضرت محمد‌(ص) در دو جا فرموده‌اند که اجر نمی‌خواهم مگر هدایت شما بر سبیل حق و مودت فی‌القربی.
 
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اربعین حسینی یک مدل جهانی‌سازی و تعاملات گسترده بین انسانی در این ظلمت‌کده جهانی برای رسیدن به مفاهیم جهانی‌سازی است. در راهپیمایی اربعین، مردم تفاوت زبان، ملیت، مذهب و حتی دین نمی‌شناسند و حتی شاهد حضور کشیشان مسیحی، اهل سنت و ملیت‌های مختلف هستیم که تحت عنوان «حب الحسین یجمعنا» در اجتماع عظیم اربعین حضور دارند و فقط محبت است که بین افراد تبادل می‌شود. 
 
طهرانچی اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس نیز شاهد مشابهت‌هایی با این مدل بودیم که دفاع از اسلام، انقلاب و وطن در دوران جنگ تحمیلی و دفاع از حرم در سال‌های گذشته، نقطه اشتراک جوانان ایرانی بود و دیدیم که مودت فی القربی چگونه نجات‌بخش بوده است. 
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز تنها مدلی که می‌توان با اتکا به آن، به فضای مجازی رفت و شبکه اجتماعی داشت، اما فناورستیز نبود و هضم نشد و فرهنگ را از دست نداد و دچار عبور از دین و ملیت نشد، «مودت فی‌القربی» است که می‌توان یک مدل یکپارچگی اجتماعی از آن خلق کرد. 
 
حجت‌الاسلام والمسلمین شریفانی: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال افزایش کسب مهارت‌ها و خلاقیت‌های دانشجویان است
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و تبریک هفته دفاع مقدس گفت: دانشجویان در گام اول ورود به دانشگاه، علم می‌آموزند و ارزش و جایگاه علم بر همگان کاملاً مشخص است. اگر در کنار آموختن علم، خداترسی و خداباوری وجود نداشته باشد، علم آموخته‌شده فایده‌ای نخواهد داشت. 
 
وی به ذکر حدیثی از پیامبر اکرم‌(ص) درخصوص اهمیت و جایگاه اخلاق اشاره و تصریح کرد: ایشان می‌فرمایند که اگر اخلاق در انسان وجود داشته باشد، علم و خداترسی او، سودبخش و اثربخش است. در آیات قرآن کریم به اخلاق بهای ویژه‌ای داده شده است. علم و اعتقاد به خدا و ارزش‌های اخلاقی باید در کنار هنر، سلیقه و خلاقیت باشد. 
 
حجت‌الاسلام والمسلمین شریفانی اظهار کرد: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال افزایش کسب مهارت‌ها و خلاقیت‌های دانشجویان است و امیدواریم شاهد دوران شکوفایی برای همه دانشجویان جدید در دانشگاه آزاد اسلامی باشیم. 
 
جهان‌بین: کرامت دانشجو حفظ شود
 
فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، به روایتی از پیامبر اسلام‌(ص) اشاره کرد و گفت: رسول اکرم‌(ص) می‌فرمایند فرزند هفت سال اول، سرور، هفت سال دوم، بنده و هفت سال سوم، وزیر است. با توجه به این روایت، هفت ساله سوم فرزندان از 14 تا 21 سالگی است و از 18 تا 21 سالگی مربوط به دانشگاه است و دانشگاه توفیق دارد در این مقطع حساس در خدمت جوانان باشد. 
 
وی با بیان اینکه این روایت پیامبر اکرم(ص) هم توصیف ویژگی‌های روحی و جسمی فرزندان و هم تجویز برای تربیت آنهاست، اظهار داشت: در دوره سوم زندگی، فرزندان دو ویژگی اصلی، احساس شخصیت و احساس آزادی دارند، بنابراین هر امری که این دو احساس را در دوره سوم زندگی لگدمال کند، کار تربیت را با مشکل روبرو خواهد کرد. در این دوره فرزند به نوعی وزیر است و نمی‌توان انتظار داشت که تابع و مطیع بی چون و چرای اوامر باشد. ویژگی اصلی فرزندان در این دوره کنجکاوی در مورد مسائل مختلف است و دانشگاهیان باید به این موضوعات توجه لازم داشته باشند. 
 
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نباید و نمی‌شود فرزندان را در این دوره با تحمیل به کاری واداشت، گفت: باید باب گفت‌وگو با فرزندان باز شده و امکان تجربه محدود برای آنها فراهم شود. اگر بتوانیم در دانشگاه وظیفه خود در قبال تربیت فرزندان را به درستی انجام دهیم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این عزیزان پس از دانشگاه و در ورود به اجتماع، وظایف خود را به خوبی انجام دهند. 
 
جهان‌بین با تأکید بر اینکه مسئولان دانشگاه باید زمینه احترام و اکرام به دانشجویان را فراهم کنند، تصریح کرد: لازم است در تمام ابعاد اداری و آموزشی دانشگاه، کرامت دانشجو حفظ شود. مسئولان دانشگاه باید اجازه دهند تربیت اجتماعی در متن کنش اجتماعی در دانشگاه اتفاق افتاده و مشورت‌خواهی از دانشجویان در واحدهای دانشگاهی صورت گیرد. 
 
وی در پایان تأکید کرد: معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به تأسی از سیاست‌های ریاست دانشگاه، تمامی تلاش خود را در زمینه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، برگزاری شورای تعامل دانشگاه و دانشجو و زمینه‌سازی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی سالم به کار خواهد بست تا دانشجویان تجربه بی‌نظیری از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشند و آماده مسئولیت‌پذیری در جامعه شوند. 
 
حاکمیت فرهنگ کارآفرینی و فناوری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
 
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در این جلسه با تبریک به دانشجویان جدید دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: امیدوارم به زودی دانشگاه آزاد اسلامی با برنامه‌هایی که در دست دارد، به دانشگاه تحول‌آفرین در حوزه آموزش عالی کشور تبدیل شود. 
 
وی با بیان اینکه در گذشته‌های دور ورود فرزندان به دانشگاه در فرهنگ تربیتی آموزشی خانواده‌های ایرانی معادل اشتغال بود، اظهار کرد: در 20 سال گذشته، ورود دانشجویان به مقاطع تحصیلات تکمیلی به معنای اشتغال بود، اما واقعیت امروز، چیز دیگری است. متأسفانه دانشجویان در دانشگاه‌ها تنها به کسب علم و دانش مشغول هستند و برای ورود به بازار کار آماده نمی‌شوند. گواه این ادعا، انتخاب رشته تنها 52 درصد داوطلبان حائز شرایط است. 
 
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بهترین دوران، دوره دانشجویی است که می‌تواند دانشجویان را به عنوان موتور مولد اقتصاد، فرهنگ و اندیشه تبدیل کند، اگر به خوبی سپری نشود، برای همیشه از بین خواهد رفت. 
 
دهقانی فیروزآبادی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها خیلی جدی به سمت تربیت کارآفرین در حال حرکت هستند، اظهار داشت: دانشجویان باید پس از فراغت از تحصیل، کسب و کار خود را راه بیندازند و منتظر استخدام ارگانها و سازمان‌ها نباشند. ما به دانشجویانی نیاز داریم که تحول و تأثیرگذاری اجتماعی داشته باشند و کارآفرینان را تقویت کنند. 
 
وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به ساختار خصوصی و تدبیر رئیس و اعضای هیات رئیسه، تصمیم جدی مبنی بر حرکت به سوی پرورش کارآفرین مؤثر دارد، تصریح کرد: آیین‌نامه‌های حمایتی در حوزه فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی تدوین و به واحدهای دانشگاهی سراسر کشور ابلاغ شده که فعالیت‌های فناورانه اعضای هیأت علمی و دانشجویان را مورد حمایت قرار می‌دهد و به جرئت می‌توان گفت در سایر دانشگاه‌ها به این شکل عمل نمی‌شود. 
 
دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی دارای امکانات بسیار گسترده و زیرساخت‌های عظیمی در سراسر کشور است که حتی برخی از دانشگاه‌های سطح بالا کشور نظیر آن را ندارند. اگر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از فضای دانشجویی خارج و به فضای کارورزی و فن‌آموزی حرکت کنند، قطعاً آینده شغلی تضمین شده‌ای خواهند داشت، به خصوص اینکه فرهنگ کارآفرینی و فناوری در تک تک واحدهای دانشگاهی حاکم شده است. 
 
وی خطاب به دانشجویان جدید دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر می‌خواهید تمام ابزار و توان دانشگاه در جهت ساختن آینده شغلی شما به کار گرفته شود، باید مطالبه فضاهای کارآفرینی، سراهای نوآوری، مراکز رشد و زیرساخت‌های کارآفرین، بزرگ‌ترین مطالبه شما باشد. 
 
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: ما مسئولان و رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی در برابر اشتغال دانشجویان مسئول هستیم و اگر به این امر مهم توجه کنیم، قطعاً آینده درخشانی در پیش خواهیم داشت. 
 
مهندس بطحائی: مدارس سما در آینده نزدیک نمونه عملیاتی و اجرایی سند تحول خواهد بود
 
مهندس سیدمحمد بطحائی، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد شهدا، گفت: آغاز سال تحصیلی در واقع آغاز یک زندگی است و مسیری جدید برای رشد و پیشرفت جامعه است. 
 
وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته که مدارس به صورت مجازی برگزار می‌شد و دانش‌آموزان نمی‌توانستند در مدرسه حضور داشته باشند، مثل اینکه جامعه هنوز در خواب بود. آغاز سال تحصیلی جدید را به یکصد هزار دانش‌آموز مدارس سما، مسئولان 760 مدرسه سما و 120 دانشکده مهارت و کارآفرینی و بیش از 40 هزار خانواده‌ای که به صورت مستقیم با مدارس سما در ارتباطند، تبریک عرض می‌کنم. 
 
مهندس بطحائی با بیان اینکه در سال گذشته در حوزه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی یک حرکت مبارک صورت گرفت، اظهار کرد: این دانشکده‌ها فصلی نو و حرکتی جدید در جامعه اسلامی ایجاد خواهند کرد و به الگوی مهارت‌آموزی و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای بدل خواهند شد. 
 
معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی نقطه عطفی ایجاد خواهد کرد تا برنامه‌ها در این زمینه عملیاتی شود. درواقع این دانشکده‌ها همان حلقه مفقوده حوزه تولید و اشتغال است. تلاش خواهد شد تا مهارت‌های دانشجویان در این دانشکده‌ها کاملاً منطبق با نیاز بازار کار و صنعت کشور باشد. 
 
وی با تأکید بر اینکه مدارس سما باید از حیث کیفیت جزو مدارس برتر و الگو در کشور باشند، تصریح کرد: این کار کاملاً امکان‌پذیر است و باعث افتخار است که در آینده نزدیک اعلام کنیم که مدارس سما نمونه عملیاتی و اجرایی سند تحول خواهد بود.
 
مهندس بطحائی در پایان گفت: سال جدید را در حالی آغاز خواهیم کرد که دو سال بسیار سخت پس از شیوع کرونا داشته‌ایم. امیدواریم مدارس و مراکز مسیر طبیعی خود را پیدا کنند. اولویت اصلی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی پیش رو و در حوزه مدارس، توجه جدی به حوزه‌های فرهنگی و تربیتی است. 
انتهای پیام
captcha