شهادت اتفاقی نیست / محبت؛ ویژگی شاخص شهدا
کد خبر: 4000109
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲

شهادت اتفاقی نیست / محبت؛ ویژگی شاخص شهدا

مسئول انجمن راویان سپاه فجر استان فارس با بیان اینکه شهادت اتفاقی نبود، بلکه انتخابی بود، افزود: شهید انتخاب می‎کرد که شهید شود زیرا تمام کسانی که در جنگ حضور یافتند، قبول کرده بودند که ممکن است شهید شوند اما آن زمانی که خداوند انسان را انتخاب کند، شهید می‌شود.

به گزارش ایکنا از فارس، سیدرضا متولی، مسئول انجمن راویان سپاه فجر استان فارس، امروز، 3 مهرماه در مراسم تجدید میثاق جهادگران دانشگاهی استان که به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس برگزار شد، گفت: 5 هزار و 500 شهید در دوران دفاع مقدس از شهر شیراز تقدیم انقلاب اسلامی شد که از این تعداد پیکر مطهر 3 هزار و 200 شهید در گلزار شهدای شیراز به خاک سپرده شده است.

وی با اشاره به ویژگی‎‌های شهدا گفت: افرادی که در دوران دفاع مقدس شهید می‌شدند، قریب به اتفاق کسانی بودند که تفاوت‌هایی با دیگران داشتند و این مسئله ثابت شده است. رفتار، دیانت و انسانیت آن‌ها با ما فرق داشت و همین مسئله نقطه برتری شهدا نسبت به امثال ما شد.

متولی با تأکید بر اینکه صداقت، ایمان، شجاعت، خانواده‌داری، ادب و تربیت شهدا متفاوت بود، گفت: شاید در آن زمان که همه همرنگ بودیم، زیاد این تفاوت‌ها احساس نمی‌شد چرا که در جبهه‌ها تمام رزمندگان نماز شب را بر خود واجب می‌دانستند و اهل تهجد بودند اما در این میان بودند کسانی که بسیار عاشقانه‌تر با معبود راز و نیاز می‌کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به شهید امیر فرهادیان‌فر اشاره کرد.

مسئول انجمن راویان سپاه فجر استان فارس با بیان اینکه شهادت اتفاقی نبود، بلکه انتخابی بود آن هم انتخابی دو طرفه افزود: شهید انتخاب می‎کرد که شهید شود زیرا تمام کسانی که در جنگ حضور یافتند بالاخره قبول کرده بودند که ممکن است شهید شوند لذا شهادت را انتخاب کرده بودند اما آن زمانی که خداوند انسان را انتخاب کند، شهید می‌شود لذا این دو طرفه بودن شهادت برای همین است که منتخب شدن نزد خداوند است تا نعمت شهادت را نصیب انسان کند.

وی برخی از حالات خاص و معنوی شهدا را یادآور شد و گفت: اینکه ما به امامزادگان و ائمه معصومین توسل می‌جوییم برای این است که آنان را واسطه خیر به درگاه خداوند کنیم، برای شهدا هم همین است زیرا شهدا شهید، شاهد و ناظر هستند و می‌توانند شفاعت 40 نفر را بکنند و این عزتی است که خداوند به آنان عنایت کرده است، به همین دلیل می‎‌توانیم به شهدا متوسل شویم.

متولی برخی از درس‌های شهدا را برشمرد و گفت: اخلاص در عمل، تلاش برای کسب رضای خدا، صداقت، وفاداری و محبت از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های شهدا بودند. تمام شهدا با محبت بودند و در زندگیشان محبت داشتند و اکنون هم محبت می‌کنند پس باید همه به تأسی از شهدا در زندگی با محبت باشیم.

مسئول انجمن راویان سپاه فجر استان فارس در ادامه با اشاره به شرایط دوران دفاع مقدس گفت: زمانی که جنگ آغاز شد به لحاظ تجهیزاتی ما هیچ تجهیزاتی نداشتیم و تنها در مقابل رژیم بعث عراق که کشورهای مختلف از آن حمایت کرده و انواع تجهیزات جنگی را در اختیارشان قرار می‌دادند، ایستادگی کردیم.

متولی در پایان بیان کرد: در دوران دفاع مقدس یک و نیم میلیون نفر مرتبه از کشورمان در جنگ حاضر شدند که از این تعداد 184 هزار نفر شهید شدند در صورتی که در رژیم بعث حدود دو برابر و نیم جمعیت ما حضور داشتند ولی تعداد کشته‌های آنان 800 هزار نفر بوده است و تقریباً 7 برابر بیشتر از ما کشته دادند. همچنین تعداد اسرای ما در دوران دفاع مقدس 40 هزار نفر بود اما تعداد اسرای رژیم بعث 200 هزار نفر بوده است.

انتهای پیام
captcha