ثبت سه اثر باستانی قطر در فهرست میراث اسلامی آیسسکو
کد خبر: 4000263
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸

ثبت سه اثر باستانی قطر در فهرست میراث اسلامی آیسسکو

سازمان جهانی آموزش، علوم و فرهنگ اسلامی(آیسسکو) 3 اثر باستانی در قطر را به فهرست میراث اسلامی این سازمان اضافه کرد.  

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، کشور قطر دارای آثار تاریخی مهمی است که بیانگر میراث فرهنگی و تاریخی این کشور است و آن را در فهرست میراث اسلامی و جهانی قرار می‌دهد.
 
از این رو سازمان جهانی آموزش، علوم و فرهنگ اسلامی(آیسسکو) سه اثر باستانی این کشور را در فهرست میراث اسلامی خود ثبت کرده است.
 
این سه اثر باستانی که به فهرست آیسسکو اضافه شده‌اند عبارتند از: قلعه الرکیات، برج‌های برزان و بیت الخلیفی.
 
اداره موزه‌های قطر عقیده دارد که این دستاورد، سهم بزرگی در شناساندن میراث غنی فرهنگی قطر به سراسر جهان و تقویت مفهوم گردشگری فرهنگی در این کشور و برجسته کردن اهمیت آن دارد.
 
علاوه بر سه اثر باستانی جدید قطر که در فهرست آیسسکو به ثبت رسیده است، 4 اثر باستانی دیگر این کشور یعنی «قلعه الزباره»، «الجساسیه»، «مسجد الرویس» و «القصر القدیم» که قصر شیخ عبدالله بن جاسم آل ثانی است نیز اخیراً به فهرست میراث اسلامی آیسسکو اضافه شده‌اند.
 
آشنایی با این سه اثر باستانی

 الرکیات یکی از قلعه‌های صحرایی قطر و قلعه‌ای تاریخی است که در شمال غربی این کشور واقع است. این قلعه در قرن 19 میلادی در نزدیکی روستای الرکیه و به منظور حمایت از منابع آبی منطقه ساخته شده است.
 
ثبت سه اثر باستانی قطر در فهرست میراث اسلامی آیسسکو

از این قلعه به عنوان ساختار دفاعی برای روستاییان در مواقع درگیری استفاده می‌شده و یکی از بزرگترین قلعه‌های قطر به حساب می‌آید.
 
اما برج‌های برزان در دهه دوم قرن بیستم میلادی در منطقه ام صلال محمد و برای محافظت از دره‌ها ساخته شده است. در این برج‌ها آب‌‌های باران جمع‌آوری می‌شد و بر کشتی‌هایی که به سوی این منطقه می‌آمدند نظارت می‌شد. این برج‌ها همچنین به عنوان رصدخانه برای مشخص کردن تقویم قمری نیز استفاده می‌شد.
 
ثبت سه اثر باستانی قطر در فهرست میراث اسلامی آیسسکو

ارتفاع این برج‌ها به 16 متر می‌رسد و از سنگ‌های مرجانی و آهک ساخته شده که در سال 2003 میلادی نیز ترمیم شده است.
 
اما بیت الخلیفی، یکی از خانه‌های قدیمی قطر است که به سبک خلیجی ساخته‌ شده و دارای ویژگی‌های معماری و تزئینات بسیار است و در نزدیکی اسکله دوحه قرار دارد.
 
ثبت سه اثر باستانی قطر در فهرست میراث اسلامی آیسسکو

دکتر حافظ علی، رئیس موزه‌های مشیرب در این باره گفت که الحاق 3 اثر باستانی قطر به فهرست میراث اسلامی آیسسکو دستاوردی بزرگ و بیانگر اهتمام این کشور به آثار باستانی است.
 
وی خواستار تلاش مضاعف نهادهای فرهنگی و آموزشی برای معرفی این آثار به دانشجویان و بازدیدکنندگان کشورهای مختلف و برگزاری برنامه‌های فرهنگی در این مکان‌ها شد.
انتهای پیام
captcha