امت‌سازی و تمدن‌سازی مهمترین کاکردهای پیاده‌روی اربعین است
کد خبر: 4000277
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
محسن مهاجرنیا:

امت‌سازی و تمدن‌سازی مهمترین کاکردهای پیاده‌روی اربعین است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اربعین قدمت تاریخی دارد ولی هیچگاه از آن بهره‌برداری تمدنی و دولت‌سازی صورت نگرفت؛ علما و متدینین از آن برای تهذیب و تربیت خود و دیگران استفاده می‌کردند ولی به نقش امت سازی و تمدنی آن کم توجه بودند.

ارسال/ امت‌سازی و تمدن‌سازی مهمترین کاکردهای پیاده‌روی اربعین استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلین محسن مهاجرنیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یکشنبه 4 مهرماه در نشست علمی «وجوه اندیشه سیاسی اربعین» با اشاره به فلسفه سیاسی اربعین، گفت: اربعین همزاد عاشوراست و خود اهل بیت(ع) بنیانگذار آن بودند و این ظرفیت تاریخی بیش از هزار و اندی سال باقی مانده است و می‌توان با احیای آن امت‌سازی و دولت‌سازی کرد.

وی با اشاره به سطوح فلسفی این پدیده، افزود: ظرفیت بالقوه اربعین، هنوز آنطور که باید بالفعل نشده است؛ فلسفه اربعین در چهار سطح قابل تحلیل است؛ اول احیا و تقویت هویت فردی؛ این بخش اربعین قدمت تاریخی دارد و همیشه بوده است ولی هیچگاه از آن بهره‌برداری تمدنی و دولت‌سازی صورت نگرفت و علما و متدینین از آن برای تهذیب و تربیت خود و دیگران استفاده می‌کردند ولی به نقش امت سازی و تمدنی آن کم توجه بودند.

مهاجرنیا بیان کرد: بعد دیگر فلسفه اربعین، همبستگی و وحدت بر محور یکسری مناسک و سمبل‌ها و نمادهای دینی و سومین فلسفه، امت‌سازی است؛ امت‌سازی از اهداف امام حسین(ع) بود کما اینکه در سخنان امام(ع) هم هویدا بود و این هویت‌بخشی در اربعین و پیاده‌روی آن هم وجود دارد. ارتباطات فراملی و فرامرزی برای امت سازی بسیار مهم است.

وی افزود: تمدن‌سازی از دیگر کارکردهای فلسفی اربعین است؛ عاشورا از بزرگترین مبادی تمدن اسلامی است لذا اربعین و مراسم آن هم کمک زیادی می‌تواند به تمدن‌سازی داشته باشد.

مهاجرنیا بیان کرد: احیای آموزه‌های قرآنی از دیگر کارکردهای مراسم اربعین است؛ در قرآن کریم و به خصوص سور مدنی به این نکته اشاره دارد که منشا امت‌سازی، اخوت و مودت و رحمت و مهربانی است و خدا بر مسلمین منت گذاشته بر اینکه آنها دشمن همدیگر بودند ولی خدا میان آنان محبت و رافت و الفت ایجاد کرد و یکی از کارکردهای اربعین هم تقویت همین الفت و اخوت است.

وی افزود: پیاده‌روی اربعین در جایی رخ می‌دهد که هشت سال محل نزاع بین ایران و عراق بود، دقیقا در همان مرز دشمنی، الفت و محبت و همبستگی در حال رخ دادن است و این الفت در سطح فراملی  و در حد امت است لذا کارکرد مهم آن امت‌سازی است. همچنین کارکرد  دیگر آن تولید قدرت و ظرفیت برای امت‌سازی است.   

استاد حوزه علمیه بیان کرد: امروز واگرایی و تفرقه‌هایی که در امت اسلامی وجود دارد می‌تواند با ظرفیت اربعین کمرنگ شود همچنین پیاده‌روی اربعین می‌تواند جریان‌سازی تاریخی داشته باشد؛ امام حسین(ع) فرمودند که مثل من با مثل یزید بیعت نمی‌کند یعنی پیام عاشورا باید تداوم یابد. اربعین یک حرکت عبادی و حماسی در تداوم عاشوراست و باعث خودآگاهی است؛ همه کسانی که حضوری به این مراسم می‌روند و یا از دور به آن تعلق دارند هویت و خودآگاهی مکتبی پیدا می‌کنند لذا تقویت وفاداری به عاشورا در این مراسم قابل توجه است.

انتهای پیام
captcha