طیبی: خاطرات دفاع مقدس به رمان‌ها و فیلمنامه‌های قوی تبدیل شود
کد خبر: 4000402
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
گزارش ایکنا از رونمایی کتاب «بالای آسمان‌ها»/

طیبی: خاطرات دفاع مقدس به رمان‌ها و فیلمنامه‌های قوی تبدیل شود

رئیس جهاد دانشگاهی در رونمایی از کتاب «بالای آسمان‌ها» گفت: باید خاطرات دفاع مقدس تبدیل به رمان‌های قوی شود و این رمان‌ها مبنای تهیه فیلمنامه‌هایی قرار گیرد که روایت‌های درست از تاریخ دفاع ایران به نسل‌های جوان منتقل شود.

طیبی: خاطرات دفاع مقدس به رمان‌ها و فیلمنامه‌های قوی تبدیل شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم رونمایی از کتاب «بالای آسمان‌ها» و امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، ظهر امروز ۴ مهرماه با حضور سیدحمیدرضا طیبی؛ رئیس جهاددانشگاهی، امیر سرتیپ نبی سهرابی؛ جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار سرتیپ لطفعلی بختیاری؛ رئیس دانشگاه علوم انتظامی، عیسی علیزاده؛ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در سالن جلسات دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.

طیبی در این نشست با اشاره به زندگینامه شهید امیر مهرداد گفت: وقتی زندگینامه این شهید را مطالعه می‌کنیم، به حال و هوای پیش از انقلاب، دوران دانشجویی و زمان پیروزی انقلاب برمی‌گردیم. پس از پیروزی انقلاب بود که جهاد سازندگی و سپس جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۵۹ تأسیس شد. قبل از انقلاب این باور را داشتیم که کشور ما از لحاظ توسعه علمی و فناورانه به عمد عقب نگه داشته می‌شود و از نظر فرهنگی و سیاسی نیز به سمت غرب هدایت می‌شد و تحت سیطره غرب بود.

وی افزود: غرب با پیشرفت علمی و فناورانه خود می‌دانست که چقدر در اقتدار نظامی و اقتصادی و ... مؤثر است، از این رو تمایلی نداشت که سایر جوامع از این مواهب بهره‌مند شوند. اما با روحیه خودباوری که در مردم و به ویژه در نسل جوان ایجاد شد، دانشجویان علاقه‌مند و خودباور توانستند به این پیشرفت‌ها دست یابند. در حالی که غرب‌گرا‌ها این تفکر را القا می‌کردند که نمی‌توان میان دینداری و پیشرفت علمی تعامل برقرار کرد.

طیبی ادامه داد: تشکیل جهاد سازندگی شرایط خوبی را به وجود آورد که امکان کار در این حوزه‌ها وجود دارد. از این رو در دو دانشگاه علم و صنعت و صنعتی شریف جهاد سازندگی صنایع به همت دانشجویان ایجاد شد و هدفشان این بود که به صنایع کشور در رفع مشکلات کمک کند. شهید مهرداد هم از همان زمان فعالیت خود را در جهاددانشگاهی صنعتی شریف آغاز کرد.

طیبی: خاطرات دفاع مقدس به رمان‌ها و فیلمنامه‌های قوی تبدیل شود

رئیس جهاددانشگاهی تصریح کرد: نارضایتی امام از وضعیت دانشگاه‌ها در سال ۵۹ منجر به انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها شد و زمان مناسبی بود تا سازمان مورد نظر تشکیل شود و در نهایت در ۱۶ مرداد ۱۳۵۹ جهاددانشگاهی با دو هدف توسعه فرهنگی به عنوان زیرساخت اساسی پیشرفت و توسعه کشور و توسعه علمی و فناورانه تأسیس شد. متأسفانه شروع فعالیت جهاد با جنگ تحمیلی مصادف بود و طبیعی بود که انگیزه‌هایی که در ایجاد جهاددانشگاهی شکل گرفته بود، در حوزه لجستیک جنگ از جمله پزشکی، اعزام پرستار و پزشک به جبهه، تأمین غذا و لباس و دارو و ... فعالیت کند.

وی در ادامه گفت: هم در دوران جنگ و پس از آن تمام تلاشمان این بود که اثبات کنیم، امکان حرکت در مرز علم وجود دارد و می‌توانیم علممان را تبدیل به فن کنیم و در خدمت توسعه و پیشرفت کشور قرار دهیم. خوشبختانه در این راستا کار‌های بزرگی انجام شده است و اعلام می‌کنیم کشورمان در زمینه توسعه علمی و فناورانه مشکلی ندارد، به شرطی که آن را باور داشته باشیم و از آن‌ها استفاده کنیم. اگر امروز مشکلاتی وجود دارد، ناشی از مدیریت است که هنوز خودباور نیست و استفاده خوبی از این دستاورد‌ها ندارد.

طیبی تأکید کرد: کاری که باید در حوزه علوم انسانی و اجتماعی انجام شود و در این راستا تلاش بسیاری شده، اما موفقیت‌آمیز نبوده است؛ این است که ضرورت تبدیل خاطرات دفاع مقدس به رمان‌های قوی احساس می‌شود و این رمان‌ها مبنای تهیه فیلمنامه‌هایی قرار گیرد تا بتوان حال و هوای دفاع مقدس را به نسل‌های آینده منتقل کنیم. زمانی که به تماشای تلویزیون مشغول می‌شویم، واقعاً متأسف می‌شویم که سریال‌های بی‌محتوایی ساخته می‌شود و ناچاریم آن‌ها را ببینیم. در بسیاری از موارد از ۴۰ دقیقه یک سریال شاید بیشتر از ۵ دقیقه حاوی محتوا نباشد. در حالی که منابع غنی بسیاری در دفاع مقدس ایران وجود دارد که ما در پرداخت هنری نسبت به آن غافل هستیم.

رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: همواره یکی از نگرانی‌های ما در جهاددانشگاهی این بوده که در گذر زمان انقطاعی میان نسل قدیم و جدید ایجاد شود. اما با تولید چنین آثاری می‌توان فاصله‌ها را پر کرد.

مدل دفاعی مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی

سردار سرتیپ لطفعلی بختیاری؛ رئیس دانشگاه علوم انتظامی در ادامه این نشست با تأکید زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا گفت: دفاع مقدس یک گنجینه است و شهدا از گوهر‌های این گنجینه هستند. یکی از صحنه‌هایی که امام خمینی(ره) آزمودند، صحنه دفاع مقدس بود. امام راحل در این صحنه به مردم اعتماد و از توانایی‌های آن‌ها استفاده کردند و این یک مدل دفاعی مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی بود که با تکیه بر مردم مورد محک قرار گرفت و موفق شد.

طیبی: خاطرات دفاع مقدس به رمان‌ها و فیلمنامه‌های قوی تبدیل شود

 

وی افزود: در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، ۲۱۳ هزار شهید تقدیم انقلاب شد و ۱۵۵ هزار شهید در صحنه جنگ به شهادت رسیدند و این آمار خسارت بزرگی برای جامعه انسانی ایران بود. اما در عین حال دستاورد‌های بزرگی هم داشت.

سردار بختیاری ادامه داد: الگو‌های جهادی یکی از دستاورد‌های دفاع مقدس بود و شاید بتوان یکی از مؤلفه‌های مهم الگوی اداره جنگ را اعتماد به مردم و تعهد دانست. همچنین جرئت، جسارت و شجاعت مؤلفه مهم دیگری در بین رزمندگان بود و آن‌ها با چالاکی و تحرک در میدان‌های جنگ حضور داشتند.

بازنمایی گفتمان در جامعه برای نسل فعلی

امیر سرتیپ نبی سهرابی، جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه با بیان اینکه نوع فعالیت بنیاد از نوع انتقال پیام بوده و انتقال پیام به نسل جدید باید بدون تحریف انجام شود، گفت: گفتمان دفاع مقدس، همان گفتمان انقلاب است که امام آن را بر مبنای گفتمان اسلام ناب و گفتمان عاشورا به پیروزی رساند و در گفتمان دفاع مقدس نیز رویکرد امام مردمی بوده است.

وی ادامه داد: توده‌های مردم گفتمان امام را پذیرفته و سیل مردم برای دفاع از کشور و ایستادگی در مقابل صدامیان شروع شد و این گفتمان کشور را در برابر تجاوز صدام پیروز کرد. امام گفت مردم نگران نباشند یک دزدی آمده و یک سنگی به چاه انداخته و اینگونه صدام را خوار و خفیف کرد. گفتمان امام یک گفتمان عقلی بوده و به همین دلیل در مردم ما و منطقه تأثیر گذاشته و توده مردم را بسیج کرد و مقاومت را در منطقه به پیروزی رساند.

طیبی: خاطرات دفاع مقدس به رمان‌ها و فیلمنامه‌های قوی تبدیل شود

 

امیر سهرابی در ادامه بیان کرد: وظیفه اصلی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بازنمایی گفتمان در جامعه برای نسل فعلی است. گفتمان‌سازی با بخشنامه انجام نمی‌شود و دستوری نیست و باید در این زمینه، اقناع‌سازی از طریق فیلم، شعر، رمان و ... تحقق یابد. گفتمان دفاع مقدس باید در نسل جوان احساس اقتدار، هویت، شرافت و غرور ایجاد کند.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور با تأکید بر اینکه باید نماد‌هایی مناسب برای جوانان ایجاد شود، گفت: یکی از اقدامات این است که شهدای برجسته همچون حسین خرازی، محسن حججی، علی صیاد شیرازی، حاج قاسم سلیمانی و ... را تبدیل به نماد‌هایی برای نسل جدید کنیم. در تحلیل جامعه‌شناختی، یک سرمایه معنوی و نمادین وجود دارد مثل روحانیت که یک سرمایه معنوی است و نماد آن‌ها امام و رهبری هستند. شهادت نیز یک سرمایه است که شهدا نماد آن هستند. پهلوانی یک ارزش اجتماعی است که پوریای، ولی یک نماد از این ارزش است و باید این نماد‌ها و ارزش‌ها را برای نسل امروز معرفی کنیم.

اقدام علی لندی نشان از توجه نسل امروز به مفهوم ایثار است

عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در ادامه این نشست با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه ترویج فرهنگ دفاع مقدس گفت: دبیرخانه دائمی شهدای جهاددانشگاهی در دو واحد خوزستان و آذربایجان شرقی راه‌اندازی شده است و اقدامات خوبی را در زمینه ترویج فرهنگ دفاع مقدس در این نهاد شاهد هستیم. همچنین راه‌اندازی گروه جهاد و مقاومت در خبرگزاری ایکنا از اقدامات مهم در این زمینه بوده و تکریم خانواده شهدا و ایثارگران و فرهنگ‌سازی در حوزه ایثار و مقاومت در اولویت خبرگزاری‌های ایسنا، ایکنا و سینا قرار دارد.

وی با اشاره به شهادت علی لندی، نوجوان ایذه‌ای گفت: این موضوع نشان می‌دهد نوجوانان و جوانان به ایثار و شهادت اهمیت می‌دهند و ما هستیم که باید این مسئله را در میان قشر‌های گوناگون جامعه تقویت کنیم.

عیسی علیزاده

 

علیزاده با اشاره به نشست‌های تخصصی در حوزه دفاع مقدس ادامه داد: در کنار نشست‌های تخصصی، کسانی که تجربه حضور در دفاع مقدس را دارند، می‌توانند نقش مهمی در انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل نوجوان و جوان امروز ایفا کنند. از سوی دیگر بحث نظرسنجی و افکارسنجی نیز حائز اهمیت است، یکی از نظرسنجی‌هایی که در بهمن ۹۹ در میان گروه هدف ۱۸ تا ۳۵ سال و به صورت مصاحبه حضوری و میدانی انجام شد، در پاسخ به این سؤال بود که «اگر کشورم مورد حمله نظامی قرار گیرد، حاضرم از آن دفاع نمایم». از بین افراد یادشده، ۷۰ درصد گفته بودند که حاضرند از کشور دفاع کنند.

علیزاده در پایان سخنان خود ضمن اشاره به ایام اربعین حسینی غزلی از مریم کرباسی با عنوان «شنیده بود که این بار باز دعوت نیست» را خواند.

شنیده بود که این‌ بار باز دعوت نیست
کشید از ته دل آه و گفت: قسمت نیست


بیا به داد دل تنگ ما برس ای عشق!
اگر که حوصله داری، اگر که زحمت نیست

غمی است در دل جامانده ‌های کرب و بلا
که هرچه هست یقین دارم از حسادت نیست

میان ما که نرفتیم و رفته ها، شاید
تفاوتی ست در آغاز و در نهایت نیست

همیشه آن که نرفته است بی قرار تر است
همیشه آن که نرفته است، کم سعادت نیست

و آن کسی که در این راه اهل دل باشد

مدام اهل گله کردن و شکایت نیست

خودش نرفت و دلش را پیاده راهی کرد
نباید این همه دل دل کند که فرصت نیست

حمایت از چاپ پایان‌نامه‌های دفاع مقدس

حامد علی‌اکبرزاده، رئیس انتشارات جهاددانشگاهی در ادامه این مراسم با بیان اینکه جهاددانشگاهی یکی از رویش‌های انقلاب است، گفت: این نهاد طی چهار دهه گذشته دستاورد‌های مهمی در حوزه‌های علمی، فرهنگی، فناوری و ... داشته است. یکی از مهم‌ترین دستاورد‌ها در حوزه فرهنگی تربیت نیرو‌های انسانی همچون شهید امیر مهرداد، سعید کاظمی آشتیانی و ... است و این‌ها در حوزه علم و فناوری و فرهنگ مجاهدت خاموش داشته‌اند. معرفی آن‌ها و روایت مجاهدتشان یک ضرورت است. جلد نخست روایت‌ها به شهید امیر مهرداد اختصاص یافته که خدمات علمی و فناورانه بسیاری در زمان حیات کوتاه خود داشته است.

طیبی: خاطرات دفاع مقدس به رمان‌ها و فیلمنامه‌های قوی تبدیل شود

وی در ادامه با اشاره به تفاهمنامه میان سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس افزود: مهمترین مسئله در این تفاهم‌نامه حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی درباره تاریخ و ادبیات دفاع مقدس است. همچنین چاپ این آثار را عهده‌دار خواهیم بود و از کسانی که در موضوع دفاع مقدس، پایان‌نامه انتخاب کنند، کسر پایان‌ خدمت و تسهیلات دیگر در نظر گرفته خواهد شد.

غبار فراموشی بر خاطرات شهدا

مجید نجف‌پور، یکی از نویسندگان کتاب «بالای آسمان‌ها» با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس افتخاری برای نسل‌های آینده خواهد بود، گفت: من در سال‌های جنگ در ستاد جنگ‌های نامنظم شهید چمران بودم و بعد از آن تصمیم گرفتم در زمینه ادبیات دفاع مقدس بنویسم و این را یک وظیفه اخلاقی برای خود می‌دانم.

وی در ادامه درباره شهید مهرداد افزود: در طول هشت ماهی که به جمع‌آوری اسناد و مصاحبه با دوستان شهید می‌پرداختم، بسیاری از دوستان شهید به سختی خاطرات را یادآوری می‌کردند، زیرا غبار فراموشی و گذر زمان بر روی این خاطرات نشسته بود.

طیبی: خاطرات دفاع مقدس به رمان‌ها و فیلمنامه‌های قوی تبدیل شود

 

این نویسنده ادامه داد: یکی از نکات مهم در زندگی شهید مهرداد آن بود که اگر اکنون زنده بود، به عنوان یکی از شخصیت‌های دانش‌بنیان مطرح بود. او دستگاه تقطیر الکل را اختراع کرده بود که هم‌اکنون در هلال احمر در حال استفاده است. در این کتاب به نبوغ این شهید اشاراتی شده است.

نجف‌پور در ادامه بیان کرد: شهید مهرداد یک زندگی جهادی داشت و خاطراتی که همسر شهید از این زندگی جهادی بیان می‌کند، بسیار تأثیرگذار است و امیدوارم چنین قدم‌هایی برای شهدا برداشته شود. هر چند دیر است. اما باید ادامه یابد.

طیبی: خاطرات دفاع مقدس به رمان‌ها و فیلمنامه‌های قوی تبدیل شود

فاطمه پهلوانیان، همسر شهید امیر مهرداد نیز در ادامه گفت: شهید مهرداد با وجود سن کم، بهترین زمان را برای بهترین معامله انتخاب کرد. او با خدا معامله کرد و امیدوارم بتوانیم به وصایای شهدا در جامعه عمل کنیم. باید بگویم من در زندگی با شهید مهرداد بسیار متحول شدم.

وی با بیان اینکه چاپ این کتاب و آثاری نظیر آن درباره شهدا می‌تواند فرهنگ ایثار و سبک زندگی شهدا را به نسل جوان انتقال دهد، افزود: سخن گفتن از شهدا آسان است. اما ادامه راه شهدا سخت است و امیدوارم همه ما مرد این میدان و راه باشیم.

طیبی: خاطرات دفاع مقدس به رمان‌ها و فیلمنامه‌های قوی تبدیل شود

در پایان این مراسم تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس امضا و کتاب «بالای آسمان‌ها» رونمایی شد.

گزارش تصویری مراسم رونمایی کتاب «بالای آسمان‌ها»

انتهای پیام
captcha