سیر واکسیناسیون کودکان در دنیا به چه شکل است؟
کد خبر: 4000847
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
ایکنا گزارش می‌دهد؛

سیر واکسیناسیون کودکان در دنیا به چه شکل است؟

با مروری بر سیر واکسیناسیون در دنیا و نگاهی بر نظرات متخصصان و کارشناسان این حوزه می‌توان اندکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های این روزهای خانواده‌ها کاست.

سیر واکسیناسیون کودکان در دنیا به چه صورت است؟به گزارش ایکنا، واکسیناسیون کودکان و نوجوانان در کشورهای مختلف با رویکردهای متفاوتی روبه‌رو است، برخی از کشورها مدتی است که نوجوانان را واکسینه کرده‌اند، برخی هم در حال مطالعه و بررسی‌های بیشتر بر این موضوع هستند. نکته حیاتی و مهم در واکسیناسیون این است که آیا می‌توان به این نگرانی خانواده‌ها که ممکن است واکسن کرونا در آینده مشکلاتی را برای کودکان و نوجوانان ایجاد کند، پاسخ داد.

با مروری بر سیر واکسیناسیون در دنیا و نگاهی بر نظرات متخصصان و کارشناسان این حوزه می‌توان اندکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های این روزهای خانواده‌ها کاست.

در واقع از ماه مه که آژانس دارویی اروپا(EMA) واکسن فایزر را برای کودکان 12 تا 15 ساله تأیید کرد، از آن زمان، کشورهای مختلف اتحادیه اروپا با سرعت‌های مختلف به سمت این برنامه حرکت کردند.

در کشور دانمارک نوجوانان 12 تا 15 ساله و اسپانیا نوجوانان 12 تا 19 ساله حداقل یک دز واکسن دریافت کرده‌اند. فرانسه هم به سرعت در حال رسیدن به این برنامه است و تا کنون ۶۶ درصد نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال تک دز واکسن خود را تزریق کردند. جالب اینجاست که طبق قوانین این کشور از ماه اکتبر تنها گواهینامه واکسیناسیون، مجوز ورود این افراد به مکانی‌هایی همچون سینما، موزه، رستوران و مراکز خرید سرپوشیده خواهد بود.

کشور آلمان هم در ماه ژوئن توصیه کرده بود که واکسن فقط باید برای کودکان 12 تا 15 ساله با بیماری‌های زمینه‌ای تزریق شود اما ماه گذشته پس از گسترش بیشتر نوع دلتا، عرضه آن برای همه افراد بالای 12 سال توصیه شد.

در سوئد کودکان 12 تا 15 ساله فقط در صورت داشتن بیماری‌های ریوی، آسم شدید یا سایر بیماری‌های پرخطر واجد شرایط دریافت واکسن هستند.

در نروژ واکسیناسیون دز اول اخیراً برای کودکان 12 تا 15 ساله سفارش شده است و هنوز تصمیمی برای تلقیح دز دوم اتخاذ نشده است.

بر طبق توصیه مقامات ارشد پزشکی بریتانیا، کودکان 12 تا 15 ساله می‌توانند از یک دز واکسن فایزر استفاده کنند و در حال حاضر برای کودکان زیر ۱۲ سال واکسیناسیون آنفولانزا فقط در مدارس انجام می‌شود.

سیر واکسیناسیون کودکان در دنیا به چه شکل است؟

همینطور در امریکا و کانادا از ماه مه اجازه دریافت واکسن فایزر برای کودکان 12 سال به بالا تصویب و عرضه آن با دو تزریق به فاصله سه هفته شروع شد. نکته قابل توجه اینجاست که با وجود مخالفت برخی از والدین، تعدادی از هیئت مدیره مدارس امریکا شرط حضور در کلاس درس برای کودکان 12 ساله و بالاتر را تزریق واکسن اعلام کردند.

فایزر همچنین آزمایش واکسن کووید خود را روی کودکان کوچکتر نیز آغاز کرده است و نتایج اولیه، در افراد بین 5 تا 11 سال، در ماه سپتامبر اعلام می‌شود و داده‌های مربوط به نوزادان شش ماهه تا چهار ساله نیز تا پایان سال به دست می‌آید.

چین؛ اولین کشور برای واکسیناسیون در بازه سنی پایین

در کشور چین هم در ماه ژوئن، تزریق واکسن سینواک به کودکان ۳ تا ۱۷ ساله آغاز شد. چین اولین کشوری است که در این بازه سنی واکسیناسیون را آغاز کرده است و هدف واکسیناسیون ۸۰ درصدی جمعیت خود را تا پایان سال را مد نظر قرار داده است که این هدف بدون واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال غیرممکن است.

هند دارای بیشترین جمعیت نوجوان در سراسر دنیاست که این عدد به گفته یونیسف به ۲۵۳ میلیون نفر می‌رسد و آخرین داده‌های سرولوژی ملی این کشور نشان می‌دهد در دوران پاندمی ۶۰ درصد از کودکان در معرض ابتلا بوده‌اند. در ماه اگوست مقررات دارویی کشور هند برای واکسن جدیدی که توسط شرکت دارویی محلی Zydus Cadila ساخته شده برای تمام افراد 12 سال به بالا اجازه صادر کرد که این مورد اولین تأیید برای واکسیناسیون کودکان در این کشور است.

این واکسیناسیون متفاوت با سرنگ‌های معمول، با استفاده از یک اپلیکاتور بدون سوزن و در سه دز جداگانه انجام می‌شود که به گفته این شرکت به زودی آزمایشات بر کودکان دو سال به بالا آغاز خواهد شد.

واکسیناسیون دانش‌آموزان در حالی این روزها در دستور کار وزارت بهداشت ایران قرار گرفته که مطابق اعلام مسئولان این وزارتخانه واکسن‌های مناسب دانش آموزان شناسایی و تست و تأیید شده است. این در حالی است که برای بازگشایی مدارس، دانش‌آموزان به نوبت در حال واکسینه شدن هستند. بنابر آنچه وزارت بهداشت به آن اشاره داشته است، واکسن‌های مورد استفاده برای دانش‌آموزان هم دو دز تزریق می‌شود.

با توجه به سیر فزاینده واکسیناسیون در کشور و ورود نوجوانان در این دایره بارقه‌های امید برای سرنگونی این بحران به چشم می‌رسد.

به قلم مرضیه منگلی 

انتهای پیام
captcha