زنگ ملی ایثار و مقاومت نواخته شد
کد خبر: 4000867
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
با حضور مقامات کشوری؛

زنگ ملی ایثار و مقاومت نواخته شد

زنگ ملی ایثار و مقاومت با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و سرپرست وزارت آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان کشوری و لشگری در دبیرستان شاهد مبشر منطقه ۶ تهران به صدا در آمد.

زنگ ملی ایثار و مقاومت نواخته شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، زنگ ملی ایثار و مقاومت امروز ششم مهرماه با حضور سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش و عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در دبیرستان شاهد مبشر منطقه ۶ تهران به صدا درآمد.

در ابتدای این مراسم عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن عرض تبریک به مناسبت آغاز سال تحصیلی و مقارن شدن این ایام با هفته دفاع مقدس اظهار کرد: دوران هشت ساله دفاع جانانه رزمندگان یکی از منابع ارزشمند فرهنگی در جامعه ماست که باید به نسل‌های آینده منتقل شود.

انتقال ارزش‌های جامعه به نسل آینده

فولادوند در ادامه به ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت اشاره کرد و گفت: یکی از کارکرد‌های مهم و حیاتی آموزش و پرورش انتقال ارزش‌های جامعه به نسل آینده است. برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت برنامه‌های متعددی ترتیب داده شده که مهم‌ترین آن راهیان نور بود که دانش‌آموزان از نزدیک با مناطق جنگی و فرهنگ حاکم بر جبهه و جنگ و ایثارگری‌ها آشنایی پیدا می‌کردند.
 
زنگ ملی ایثار و مقاومت نواخته شد

به گفته فولادوند ۳۲۳ شهید فرهنگی و ۵ هزار و ۲۰۶ دانش‌آموز شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم جمهوری اسلامی ایران شده است که نشان می‌دهد آموزش و پرورش در راستای توسعه فرهنگ جهاد و شهادت پیشتاز بوده و خواهد بود.

در ادامه این مراسم داوود احمدپور، رزمنده دفاع مقدس و راوی آن دوران به ایراد سخن پرداخت و گفت: باور‌های ما رفتارمان را مشخص می‌کند و رفتارمان عاقبت و سرنوشت زندگیمان را رقم می‌زند. نمونه‌های بسیار زیادی برای مقاومت اسلامی مردم ایران وجود دارد که یکی از آن‌ها در عملیات والفجر ۲ رقم خورد.

وی افزود: در عملیات والفجر ۲ گردان‌های ما یکی پس از دیگری نیرو‌های خود را ازدست می‌دادند، اما با تکیه بر فرهنگ ایثار و شهادت و توسل به قیام امام حسین(ع) تمام خاکریز‌های دشمن را درنوردیدند و توانستند آن‌ها را به خارج از مرز‌های کشور هدایت کنند.

احمدپور در پایان سخنان خود گفت: باور‌های زیبای ما اعمالمان را رقم می‌زنند و اگر زشتی در کردار ما دیده می‌شود حاصل باور‌های غلطی است که در وجودمان شکل گرفته است.

بازبینی کتب درسی

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز در این آیین ضمن ابراز خرسندی از اینکه در آغاز سال تحصیلی یک فعالیت ارزشمند انجام شده است، اظهار کرد: این روز‌ها اقدام فداکارانه دانش‌آموز شهید علی لندی، یاد شهیدان دانش‌آموز حسین فهمیده و بهنام محمدی را در دل ما زنده کرد.

کاظمی افزود: اولین دستگاهی که به شهادت علی لندی واکنش نشان داد بنیاد شهید و امور ایثارگران بود که با رایزنی و کسب تکلیف از مقام معظم رهبری اقدام به اعطای مدال افتخار شهادت به خانواده دانش آموز فقید علی لندی کرد. همچنین حضور آقای قاضی‌زاده هاشمی در منزل آن شهید یک حرکت فرهنگی بسیار ارزشمند بود.
 
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه به ضرورت انتقال ارزش‌های والای انقلاب به نسل بعد اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های تعلیم و تربیت، انتقال ارزش‌ها و آداب و رسوم به نسل بعد است. در بین این مأموریت‌ها، فرهنگ ایثار و شهادت و آموزه‌های انقلاب و دین و مکتب در صدر قرار دارد.
 
زنگ ملی ایثار و مقاومت نواخته شد

کاظمی تصریح کرد: امروز زنگ ایثار و شهادت نماد یک حرکت بزرگ در آموزش و پرورش است و به همین علت امروز ما با شهدا، امام شهدا و ولی امر خود پیمان می‌بندیم تا در این مسیر از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نکنیم.

وی افزود: ظرفیت کتب درسی بی‌بدیل است و بازبینی فرهنگ ایثار و مقاومت قطعاً در دستور کار ما خواهد بود و به جایگاه این حرکت در کتب درسی و فعالیت‌های فوق برنامه توجه می‌شود. اساساً بهترین متغیر برای شکل‌گیری ایران قوی همین متغیر نرم فرهنگی ایثار و شهادت است و آنچه کشور را از راه‌های سخت و دشوار کنونی عبور می‌دهد همین فرهنگ است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: یقینا رویکرد و محور بنیاد شهید که متولی اصلی بخش فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت است، بازبینی می‌شود و برای تمام دستگاه‌ها فعالیت‌های اثربخشی تعریف خواهد شد.
 
شهید علی لندی؛ فرزند انقلاب

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز به عنوان آخرین سخنران در این آیین ضمن ابراز خرسندی از اینکه با همکاری سرپرست آموزش و پرورش این زنگ به صورت مستقل در برنامه‌های هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی قرار داده شده است، اظهار کرد: از بین ۲۳۰ هزار شهید دفاع مقدس ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز داریم که عمده این بچه‌ها دبیرستانی بودند و با انتخاب خود به جنگ رفتند.
 
زنگ ملی ایثار و مقاومت نواخته شد

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: باید به موضوع جنگ و دفاع مقدس توجه داشته باشیم. وجود زنگ ایثار و شهادت توجه دادن جامعه به داشته‌های خود یعنی جوانان بصیر است تا انتقال پیام به نسل‌های بعد نیز اتفاق بیفتد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: حدود یک هزار و ۳۵۰ مدرسه شاهد داریم که امیدواریم شکل اداره و فعالیتشان تغییر کند، زیرا دستور ایجاد مدارس شاهد دستور حضرت امام(ره) بود.

قاضی‌زاده هاشمی خبر داد: حدود ۸۶ هزار دانش‌آموز ایثارگر داریم که ۶۴ درصد آنان ممتاز هستند و از این افراد، ۱۰۵ نفر بدون سهمیه رتبه دو رقمی کنکور را کسب کردند.

به گزارش ایکنا، در پایان این مراسم از چند خانواده شهید تقدیر و تجلیل و از تمثال دانش‌آموز شاخص کشوری از استان همدان، محمدرسول رضایی رونمایی شد و دانش‌آموز حمید انصاری، فرزند شهید انصاری نیز در پایان زنگ ایثار و شهادت را در حضور مقامات کشوری به صدا درآورد.
انتهای پیام
captcha