شعر عاشورایی وسعتی به بلندای روز عاشورا دارد
کد خبر: 4001969
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸

شعر عاشورایی وسعتی به بلندای روز عاشورا دارد

دبیر چهاردهمین کنگره بین‌المللی شعر عاشورایی با بیان اینکه شعرای تشیع و تسنن در وصف شهید دشت کربلا اشعار پرباری را سروده‌اند، گفت: شعر عاشورایی وسعتی به بلندای روز عاشورا دارد چراکه زمینه‌ساز حفظ و ماندگاری فرهنگ عاشورا در جامعه شده است.

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام عابدین رستمی، دبیر چهاردهمین کنگره بین‌المللی شعر عاشورایی، در مراسم اختتامیه چهاردهمین کنگره بین‌المللی شعر عاشورایی که امروز، 11 مهرماه در مجتمع فردوسی سنندج برگزار شد، اظهار کرد: کنگره شعر عاشورایی برای چهاردهمین سال پیاپی در شهرستان قروه برگزار شده است.

وی با اشاره به استقبال شعرای کشور از برگزاری این کنگره بین‌المللی افزود: حضور شاعرانی از سیستان و بلوچستان تا اردبیل در این کنگره با زبان‌های کردی، فارسی و ترکی استقبال شعرا از این کنگره فرهنگی را نشان می‌دهد. شاعران ۲۷ استان و ۵۲ شهر کشور در چهاردهمین کنگره ملی «شعر عاشورایی» شرکت کرده‌اند.

رستمی با اشاره به اینکه این دوره از کنگره در دو بخش ایثار و فداکاری و شعر عاشورایی برگزار شده است، افزود: در مجموع 254 شاعر بیش از 300 اثر را به دبیرخانه چهاردهمین کنگره شعر عاشورایی ارسال کردند که سه اثر در بخش شعر عاشورایی و سه اثر در بخش ایثار و فداکاری مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی افزود: شعر عاشورایی وسعتی به بلندای روز عاشورا دارد چراکه زمینه‌ساز حفظ و ماندگاری فرهنگ عاشورا در جامعه شده است.

رستمی با اشاره به اینکه شعرای تشیع و تسنن در وصف شهید دشت کربلا اشعار پرباری را سروده‌اند، بیان کرد: شیخ‌رضا طالبانی شاعر پارسی‌گوی کرد اهل سنت در مدح امام حسین(ع) چنین می‌سراید:

لافت از عشق حسین است و سرت بر گردن است عشق‌بازی، سر به میدان وفا افکندن است

گر هواخواه حسینی، ترک سرکن چون حسین شرط این میدان به خون خویش بازی کردن است

دبیر چهاردهمین کنگره بین‌المللی شعر عاشورایی بیان کرد: از بین شعرای اهل تشیع از محتشم کاشانی، باباطاهر و از بین شعرای اهل سنت عطار نیشابوری، جلال‌الدین بلخی، شیخ رضا طالبانی در وصف امام حسین(ع) اشعار بسیار زیبایی سروده‌اند.

هنر، زمینه‌ساز ماندگاری فرهنگ عاشورا

عبید رستمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کردستان، با قدردانی از تمام دست‌اندرکاران چهاردهمین کنگره شعر عاشورایی اظهار کرد: در برگزاری این کنگره امام‌جمعه شهر قروه به عنوان دبیر کنگره زحمات بسیار کشیدند که قدردان زحمات آنان هستیم. عبدالجبار کاکایی و مصطفی محدثی‌خراسانی از شاعران برجسته کشور و رامین کرمی از شاعران برجسته آیینی استان کردستان کار داوری آثار را برعهده داشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به تأثیر و اثرگذاری هنر در حفظ و احیای فرهنگ اسلامی بیان کرد: همان‌گونه که اسلام را عاشورا زنده کرد هنر نیز زمینه‌ساز ماندگاری فرهنگ عاشورا تا به امروز در سطح جامعه شده است.

وی در ادامه به قرائت پیام محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت.

انتهای پیام
captcha