رسالت شاعران آئینی در پیام‌رسانی واقعه عاشورا
کد خبر: 4001972
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳

رسالت شاعران آئینی در پیام‌رسانی واقعه عاشورا

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان یکی از شاخصه‌های شعر عاشورایی را بیان حماسه دانست و تأکید کرد: شعرای آئینی در بیان اشعار خود در وصف عاشورا باید حماسی بودن این واقعه را حفظ و بیان کنند چراکه نباید از امام حسین(ع) یک فرد شکست‌خورده که فقط مطالبه آب می‌کرد، ساخت.

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان در مراسم اختتامیه چهاردهمین کنگره بین‌المللی شعر عاشورایی که امروز، 11 مهرماه در مجتمع فردوسی سنندج برگزار شد، اظهار کرد: شعر عاشورایی برای اثرگذاری هر چه بیشتر باید دارای چهار ویژگی و شاخصه‌های خاص باشد.

وی اولین شاخصه برای شعر عاشورایی را ذکر مصیبت عنوان کرد و افزود: «سیاست الحسینیه» یا «رولیسیون کبیر» کتابی است مشتمل‌ بر مقالاتی‌ درباره‌ عظمت‌ سیاست‌ امر شهادت‌ امام‌ حسین‌(ع‌) و نفوذ این‌ امر خطیر در میان‌ ملل‌ مختلف‌ و اثبات‌ عظمت‌ و اهمیت‌ آن‌ که توسط ماربین آلمانی نوشته شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان بیان کرد: در این کتاب یکی از نویسندگان آلمانی در مقاله خود نوشته است اگر موردی برای بیان مظلومیت حسین(ع) نباشد وجود علی‌اصغر و به شهادت رساندن این طفل نمود عینی برای مظلومیت شهید دشت کربلا خواهد بود.

وی دومین شاخصه شعر عاشورایی را بیان حماسه دانست و تأکید کرد: شعرای آئینی در بیان اشعار خود در وصف عاشورا باید حماسی بودن این واقعه را حفظ و بیان کنند چراکه نباید از امام حسین(ع) یک فرد شکست خورده که فقط مطالبه آب می‌کرد، ساخت. امام حسین(ع) بدون هدف اقدام به قیام عاشورا نکرد در این راستا باید شعرا نیز در اشعار عاشورایی خود بیان اهداف امام حسین(ع) را مطرح کنند همچنانکه امام حسین(ع) در دعای خود به خداوند متعال می‌فرماید: «خداوندا تو شاهد باشد که من برای رقابت در حکومت نیامده‌ام»،اما امروز تمام رقابت‌ها به گونه‌ای است که همه می‌خواهند به مقام و جایگاه دنیایی برسند.

حجت‌الاسلام پورذهبی چهارمین ویژگی و شاخصه اشعار عاشورایی را بیان اصل واقعه دانست و گفت: بیان اصل واقعه اثرگذاری اشعار را بر ذهن و روح انسان بیشتر خواهد کرد با مراجعه به تاریخ بیهقی از کتاب‌های بزرگ اهل سنت می‌بینیم که شورانگیزترین و زیباترین و شایسته‌ترین بخش این کتاب بر دار کردن حسنک وزیر است و در این بخش حسنک عنوان می‌کند که «بزرگ‌تر از حسین علی نیم» یعنی به واقعه عاشورا اشاره می‌کند.

انتهای پیام
captcha