شیوه تکیه‌گذاری بر کلماتی که چند عامل دارند + فیلم
کد خبر: 4002188
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
آموزش تکیه‌های صوتی بر کلمات / 9

شیوه تکیه‌گذاری بر کلماتی که چند عامل دارند + فیلم

در ادامه «آموزش تکیه‌های صوتی بر کلمات» با تدریس مهدی حسنی، حافظ کل قرآن و مؤلف کتاب میزان‌القرائه به شیوه تکیه‌گذاری بر کلماتی که چند عامل دارند، پرداخته می‌شود.

به گزارش ایکنا، فایل تصویری و متن نهمین قسمت «آموزش تکیه‌های صوتی بر کلمات» با تدریس مهدی حسنی، حافظ کل قرآن و مؤلف کتاب میزان‌القرائه (نخستین کتاب در کشور که درباره نَبر و آکسان‌ها در قرآن کریم به رشته تحریر درآمده است) ارائه می‌شود.

«در این جلسه به مبحث شیوه تکیه‌گذاری بر کلماتی که چند عامل دارند می‌پردازیم؛

اولین کاری که برای پیدا کردن تکیه‌های قرآنی در هر کلمه انجام می‌دهیم، ابتدا پیدا کردن عامل آن کلمه شامل تعداد حروف کلمه و سپس ساکن‌های آنها بوده است که به سه بخش تقسیم می‌شدند و در جلسات گذشته درباره آن صحبت شد اما در این مبحث، بیشتر صحبت بر روی ساکن‌ها است.

ساکن‌ها یا به صورت ساکن خفیف یا به صورت تشدید و حروف مدی می‌آید. ممکن است در  برخی از کلمات قرآنی به جای یک عامل تکیه، دو یا بیشتر از این عوامل تکیه داشته باشیم. در کلماتی که دو عامل تکیه هم شکل وجود دارد به آن عوامل متحدالشکل می‌گویند مثل دو ساکن در یک کلمه مثال أنزَلتَ _ أخرَجَتکَ

در این کلمات به سراغ عامل آخر می‌رویم و بعد از آن را می‌شماریم اگر بعد از ساکن، یک حرف باشد، تکیه به حرف پیش از ساکن است و اگر بعد از عامل، دو یا سه حرف باشد به اولین حرف بعد از ساکن و اگر چهار یا پنج حرف ساکن باشد به سومین حرف بعد از ساکن برمی‌گردد.

انواع کلمات که دارای دو عامل هستند؛

1- کلماتی که دو عامل متحدالشکل دارند مثل أنزَلتَ _ أخرَجَتکَ  

2- کلماتی که دو تشدید دارند مثل ذُرِّیَّةَ – یَشَّقَقُ

3- کلماتی که دو حرف مد دارند مثل ایَاتِه ـ یُوفُونَ

غیر از اینها، کلمات مختلف الشکلی هستند که دو عامل متفاوت دارند، مثل لَنَسئلَنَّهُم ـ سَوَّیتُهُ – خَلَقناکُم

  • کلماتی که ابتدای آنها تشدید است و سپس مد باشد مثل مُقَرَّنینَ
  • کلماتی که ابتدای آنها مد است و سپس تشدید باشد مثل حَاجَّهُ

در این میان کلماتی هستند که سه عامل تکیه(چه متحدالشکل و چه مختلف‌الشکل) دارند. مثل فَاتَّخَذتُموُهُم (که سه عامل تشدید و حرف ساکن و حرف مد دارد.)

در قرآن، کلماتی هستند که بیش از سه عامل تکیه دارند مثل فَأسقَینَاکُمُوهُ، برای تشخیص تکیه صحیح آنها به سراغ آخرین عامل می‌رویم که حرف مد آخر در این کلمه «مُو» ست که تکیه بر روی حرف مد می‌آید.

به این صورت تمامی کلماتی که یک عامل یا دو، سه یا بیشتر عامل دارند، تکلیفشان برای پیدا کردن تکیه صوتی در آنها مشخص شده است».

انتهای پیام
captcha